dimarts, 2 de febrer del 2021

Educació, participació i compromís social com a mitjans per a la vida de la polis

 

L’educació a l’Hèl·lade: l’ideal de “l’efeb”

Com no podia ser d’altra manera en un període de més de mil anys, l’educació a l’antiga Grècia aniria canviant en el temps. I és que la societat anava evolucionant, des d’aquelles primeres comunitats tribals, de tipus familiar, a unes altres de tipus territorials i més organitzades políticament i socialment. I amb el desenvolupament social i econòmic, caldria, lògicament, una educació adequada als nous temps que, alhora, impulsés el propi creixement de les polis gregues. Simplificant una mica veurem tres grans etapes:

 

A tot l’Hèl·lade, en una primera etapa que va des de l’època minoica i micènica, homèrica i arcaica, i fins al segle VI a.n.e., ja en el temps en que Soló feia la seva Constitució i establia una primera divisió censatària de la comunitat que, més enllà de les antigues castes socials, suposava ja una divisió classista de la societat grega en funció de seu poder econòmic dels seus membres, reconeixent la preeminència de la noblesa “eupàtrida”, l’educació estava  encaminada a formar el caràcter dels joves aristòcrates i guerrers grecs. Un classe aristocràtica que havia aconseguit la hegemonia tribal, imposant el seu poder econòmic a la resta de membres de la comunitat. L’educació, en aquest context, tenia un contingut educatiu moral i pràctic, amb un mètode  destinat  a l’emulació i a l’exemplaritat; una educació purament oral que volia exaltar la vida de la comunitat, el valor de la norma i l’exemple heroic dels avantpassats mitificats; amb un contingut moral que comprenia alhora la màxima saviesa pràctica i que pretenia inculcar un ideal d’existència: aconseguir la excel·lència en la seva classe, el que anomenaven “l’areté”. Una educació sempre privada, amb un mestre, el preceptor, que era habitualment “un ancià al qual es confiava el jove noble ... que procurava sempre no només ensenyà el jove, sinó també, modular el seu caràcter, ... amb una relació molt duradora i íntima“[1]. La gimnàstica, per educar el cos, i la música, per educar l’esperit, serien els mitjans més apropiats per aconseguir l’ideal de “l’efeb”, la perfecció de l’home en cos i esperit.

 

I ara arribem a una segona etapa. Hem arribat ja al segle VI a.n.e. Als efectes econòmics i també culturals, s’iniciava una nova etapa en la història del món grec. Per tota l’Hèl·lade corrien nous temps. Tota la mar i totes les illes i poblacions, des de la costa Jònica fins a la Magna Grècia, estaven immerses en uns moviments migratoris i colonials, comercials, culturals i religiosos que, en definitiva, estaven formant una mena de gran comunitat històrica: al sud de la península italiana i a Sicília, amb Siracusa, Mègara, Tàrent, Cretona, ... i a les illes de la mar Egea i a l’Orient Mitjà, la Jònia i la Lídia, amb Efes, Milet, Lesbos, Samos, Rodes, ... i a la península grega, l’Àtica, Beòcia, Tessàlia, Etòlia, Arcàdia, ... on ciutats com  Corint, Tebes, Delfos o Atenes, veien sorgir uns corrents del pensament que cercaven quelcom més enllà del mite i de la llegenda: primer, la “physis”, i desprès  quelcom més enllà de l’evidència d’aquella “physis”, la ciència de les causes primeres, “l’arkhé” presocràtic, el que des de Aristòtil s’entén coma “metafísica”. 

Tales a la costa jònica, a Milet, creava la seva escola, on Anaxímenes i Anaximandre estudiarien astrologia, matemàtiques, física i filosofia; Pitàgores  de Samos, que sembla que va estudiar també a l’escola de Tales, va fundar en ple segle VI la seva pròpia escola a Crotona, al sud d’Itàlia, oberta en aquest cas a homes i dones, on s’estudiava matemàtiques, geometria, aritmètica, física, teoria musical, ... en un projecte científic emmascarat per una espiritualitat sectària i presidida per l’animisme i les creences òrfiques i  mitològiques. Heràclit, a Efes, i Xenòfanes i Parmènides, a Elea, crearien també a la segona meitat del segle VI les seves escoles, on el pensament es tornava més abstracte, cercant-se ja lo racional, el “logos”. I ja en el segle V, Zenó, també a Elea; Melissos, a Samos; i Anaxàgores, vingut a Atenes, serien el precedent immediat de l’escola de Sòcrates, i contemporanis de les escoles dels sofistes. Una sofística que sorgí com a producte del moment polític i social del món grec i de la crisi del pensament metafísic, des de Parmènides.

 

Ens acostem ja al segle V, el segle de Pèricles, un segle on tingueren lloc alguns canvis que afectarien a l’educació. Mica en mica el sistema preceptoral anava evolucionant. La major riquesa econòmica i l’augment de la població donarien lloc a un increment en el número de joves alumnes. I amb això, i la progressiva democratització de la vida pública, caldria una bona preparació física, sí, però també lúdica i intel·lectual dels futurs líders de la comunitat. Uns líders, però, que continuarien sorgint de la vella noblesa, dels “eupàtrides”; perquè, en general, els fills de les classes mitjanes, dels “zeugites”, no tenien mitjans per educar per aquest fi als seus fills. Tot i això, hi havia la necessitat de crear un nou tipus d’educació que donés satisfacció a un número més gran de joves, calia una educació col·lectiva, i calia la creació de les primeres escoles col·lectives per aquest jovent. 

Amb la qual cosa, mica en mica, l’antic sistema d’ensenyament preceptoral i privat s’aniria abandonant. La concepció de “l’areté” començava a canviar. Calien caps militars, però també polítics i estrategues. L’educació continuaria essent privada, però es començava a democratitzar. I en aquelles primeres escoles col·lectives ja hi havia tres mestres: El primer, i el més important, era el mestre d’atletisme (boxa, lluita, salts, carreres, ...). Després hi havia el mestre de música (dansa, cant, instruments, ...). I, finalment, hi havia el mestre de lletres, que ensenyava a llegir i a escriure. Amb tot, “aquesta vella educació ... era més atlètica que intel·lectual, més artística o musical que literària”[2]. Encara faltava un darrer impuls educatiu.

Aquest vindria de la mà dels sofistes, uns pensadors i mestres que, conscients dels nous temps, simplificarien l’abstracció intel·lectual del pensament dels presocràtics, i l’adaptarien a les necessitats de la polis, i del seus joves ciutadans. Veritablement, podem afirmar que els sofistes foren els primers educadors; amb ells comença un projecte educatiu per a tota la comunitat.

Era un temps, però, amb una divisió social del treball (amb una estructura social d’acord amb el desenvolupament de l’esclavisme) on el pensament i la seva difusió estava vinculat a la riquesa d’origen del ciutadà. Atenent això, en tot cas, el pensador, el mestre, el sofista, podia desenvolupar la seva activitat intel·lectual i docent a canvi d’un estipendi econòmic (hi havia una gran circulació monetària com a conseqüència del comerç). D’aquesta manera, en un món cultural grec cada cop més interconnectat, “el sofista anava de ciutat en ciutat impartint el seu ensenyament a aquells que es constitueixen com deixebles seus”[3]. Sense embuts, de viva veu, els sofistes cercaven clients mostrant la seva oratòria, els seus talents; i a través d’un pla educatiu de tres o quatre anys, i amb una relació mig preceptoral i reduïda a uns pocs estudiants (sembla que no passaven de 10), iniciaven als joves alumnes en les seves arts.

 

Més enllà de la recerca de la veritat i del logos, els sofistes ensenyaven coses útils, que permetessin l’èxit a la vida; cercaven l’oratòria, la persuasió, l’art de parlar, ... el convenciment. Amb aquests objectius, instruïen als joves a partir de l’organització de conferències i de debats, oberts però curosament preparats. La dialèctica, la retòrica i la gramàtica, eren les primeres matèries que impartirien; el que més endavant es diria el “trívium”. Però, els sofistes no es quedaren aquí, al costat d’aquelles matèries, ensenyarien aritmètica, geometria, astronomia i teoria musical: el “quadrívium, com l’anomenarien Capel·la i Boèci, molts anys més tard. I com afirma Jaeger[4], sembla que en aquell temps, per primera vegada, es separà la cultura de la religió. Protàgores d’Abdera, Gòrgies de Leontins o Antífont d’Atenes, entre d’altres, serien els representants d’aquest nou corrent filosòfic que buscaria l’aplicació pràctica a la comunitat del “logos” presocràtic. Malgrat que sovint la sofistica té un significat pejoratiu, amb “l’obra dels sofistes, l’educació grega va passar de donar una major importància a l’aspecte atlètic i musical a donar una més gran importància a l’aspecte intel·lectual”[5]. La influència dels sofistes fou molt i molt gran. Ens trobem ja en ple segle V, i per Atenes, la capital de l’Àtica, la filosofia, encara era “una estranya, gairebé havia rebut la carta d’invitació”[6]; però, corrien vents de llibertat política i de pensament. Una llibertat que atrauria els filòsofs de tot el món grec, que hi anaven cada vegada més: “és el lloc de Grècia on hi ha major llibertat de paraula”, diria Plató en el seu diàleg Gòrgies. I aquí, a Atenes, sorgiria el naixement definitiu de la gran filosofia grega i la consolidació d’un veritable sistema educatiu.

Com després veurem quan parlem d’Esparta, fins els 7 anys l’educació de l‘infant es feia a l’àmbit de la família; però ja no eren el pare o la mare directament, qui l’educava, sinó que estava a càrrec d’una dida o d’un esclau, que cuidava de la seva educació ètica i religiosa. Després dels 7 fins al 15 o 16 anys, els nens rebien l’ensenyament primari. Acudien a la “palestra”, on rebien una educació física a càrrec del “paidotribe”, i anaven, també, a una escola de primeres lletres, el “didasacsalio”. Més endavant anaven al “museu”, on rebien un ensinistrament en el cant, en la música i la poesia. El nens sempre anaven a l’escola acompanyats per un esclau culte, que es convertia en el seu primer mestre i educador, el “pedagog”. Dels 16 als 18 anys, els joves anaven al “gimnàs”, on se’ls educava físicament, mitjançant exercicis atlètics, com ara les carreres, el salt, la javelina, el llançament dels disc, la lluita, ... I assitien també a les converses i els diàlegs amb els homes adults i ancians, i a les reunions polítiques, en el que era un inici cap a la seva vida pública. I així l’educació es completava, de manera que en les gimnasos, a més de la gramàtica, l’aritmètica, la retòrica i la filosofia, hi anaren entrant altres activitats de tipus humanístic, com ara la música i la poesia, per la qual cosa es convertí en un tipus d’estudis mitjans[7].

Era el que es coneix com la “Paideia”, veritable formació humanística dels homes, cercant els ideals de la cultura grega, formació plena de sentiments religiosos, patriòtics, ètics. I buscant, també, el domini d’un mateix i l’assoliment del saber, l’harmonia complerta. Tot un procés educatiu que, tot i no ser obligatori, es donava només als nois des dels 7 fins als 18 anys. L’educació de les nenes quedava reclosa a la que es podia donar a l’àmbit familiar. O sigui, l’educació, seguint el model dels sofistes, buscava ja un mètode i es volia un veritable pla educatiu. Així i tot, a Atenes l’educació fou sempre privada, la polis, “l’Estat com a tal no intervingué mai en l’educació”[8]. Era una educació general, liberal en el sentit que no era especialitzada, es tractava de formar guies, líders, veritables caps polítics de la “polis”; era una educació que superava l’antic interès per a l’emulació i l’heroisme en la formació dels caps militars. La vella concepció de “l’areté” havia de canviar de manera definitiva: ara calia la excel·lència política, no només com a un ideal de ser transcendent, sinó com a ciutadà d’una comunitat política.

 I en aquesta entrada al món del coneixement i de l’educació, que a través dels diàlegs i conferències rebien les joves promeses de la “polis”, destacaria per la seva importància la paraula de Sòcrates (i després de Plató), que mostraria sempre una gran oposició a l’actuació pedagògica dels sofistes, per la preferència d’aquells als aspectes pràctics i comunitaris de l’educació. Sòcrates, arribaria a la fusió entre el coneixement pràctic de l’home, i la recerca de la raó absoluta, la “idea”. Ensenyava als seus deixebles la recerca de la Veritat i del Bé, com a ideals de la “virtut”, i això a través del desenvolupament del mateix diàleg. Primer, a través de la “ironia” que posaria en evidència del desconeixement propi, de la simple opinió; i, després, de la “maièutica”,  com a recerca de la veritat mitjançant les preguntes correctes; era la inducció com a mètode d’accés al coneixement.

 

I seguint la nostra periodització, entraríem ara en una tercera i darrera etapa de l’educació en el món grec. Després de Sòcrates, durant els primers anys del segle IV, inici de l’època de la decadència, l’educació grega agafaria la seva forma definitiva, a través de l’ensenyament de les escoles de Plató i d’Isòcrates.

 

Plató, l’any 387 a.n.e.,  va fundar a Atenes la seva escola de filosofia, “l’Acadèmia”, que esdevindria un veritable centre d’estudis científics. Amb Plató podem dir que sorgiria la Filosofia com a sistema de pensament i la  Pedagogia com a mètode per difondre-la. Plató, en els seus Diàlegs, en especial a “la República” i a “les Lleis”, exposaria les seves principals idees filosòfiques, polítiques i educatives. Plató defensava que l’educació es fes des de la infantessa fins als 20 anys, que es fes des de l’àmbit públic, des de l’Estat, i que fos oberta a tothom, també a les dones (en benefici de la seguretat de l’Estat, “malgrat la gran diferència que hi ha entre les seves naturaleses”[9], deia).

No és d’estranyar en un admirador com era del règim polític d’Esparta; on, des de Liturg, l’educació estava encomanada a l’Estat, i cercava, de manera especial, la fortalesa física dels homes i de les dones (doncs, encara que no participaven en les guerres, havien de ser fortes i saludables per al bé de la comunitat, gaudint d’un estatus i privilegis iguals als dels ciutadans)  i la preparació militar. Plató, després de defensar l’educació dels joves (dels guerrers) per tal de formar-los en l’amor a la pàtria, per tal de dotar-los del valor necessari, per tal de dotar-los d’un “caràcter” on predominés el valor i la virtut, la prudència i la temprança, la veritat i la moderació, a través d’una instrucció basada en la gimnàstica, la música i el cant, per aconseguir l’harmonia personal ( i fer l’harmonia de l’Estat), arribaria a defensar una comunitat de dones i infants, i que fos l’Estat el que es fes responsable absolut de l’educació dels menors, traient-los de la tutela dels pares, en una mena de “república aristocràtica comunista” (o, potser millor, feixista) com a salvaguarda de l’Estat, en que tot el relatiu al matrimoni, a les dones i a la procreació dels fills havia de ser un patrimoni comú; avançant-se en més de dos mil anys a les idees de Charles Fourier sobre la sexualitat i el tipus de vida dels “falansteris”[10].

 

Contemporani de Plató, Isòcrates, de qui aquell diria en el diàleg Fedre, que “deixarà com a nens, a quants mai s’hagin dedicat a l’eloqüència ... en efecte, la ment d’aquest home estima, per dir-ho així, d’una manera natural, la saviesa”, exercí una gran influència entre els joves estudiants i la classe política d’Atenes.

Després de dirigir una escola a l’illa de Quios, va fundà una cèlebre escola de retòrica i filosofia a Atenes: era una escola teòrica i pràctica; de cultura general i formativa, i sobre tot, política, on es modulava el caràcter del ciutadà; amb un pla d’estudis adreçat a un número reduït d’estudiants, que durava entre 3 i 4 anys, Criticava als sofistes el seu relativisme i la falta d’una ètica apropiada per a la formació del ciutadà.

A més, de tots els savis filòsofs i educadors, Isòcrates era el que tenia més en la ment les necessitats polítiques de l’Hèl·lade: en un temps de decadència econòmica, moral i política, seria crític amb els sistema democràtic (rebutjaria el sistema del sorteig de magistratures) i justificaria l’establiment d’un règim polític mixta: aristocràtic i democràtic; i en seu escrit “Panegíric” propugnaria la unificació de les ciutats-estat, i la creació d’una comunitat panhel·lènica que defenses el món grec de l’expansionisme persa. 

 

Però, no era només en Plató que defensava l’educació pública; Aristòtil [11]també ho feria una mica més tard, a mitjans del segle IV a.n.e., encara que només per als homes, per als joves, per tal de formar-los en els coneixements virtuosos; i en els coneixements útils, limitats però, per tal que “no tendeixin a convertir en artesans a aquells que els practiquin”[12]. Tota una declaració d’intencions la de l’estagirita (fill d’Estagira, a Macedònia). Coneixement limitat als ciutadans (homes) en la seva escola, el “Liceu”, després d’un primer septenni a l’àmbit familiar: dels 7 als 14 anys estudis primaris, com ara lectura, escriptura, gramàtica, dibuix, música i gimnàstica; i dels 14 als 21 anys estudis superiors, per completar la seva formació moral, física i intel·lectual. Coneixement per aconseguir el saber, i per a la vida a la recerca de la raó, la virtut i l’equilibri. De tal manera que no s’embruti el jovent en les arts físiques.

En definitiva, Aristòtil vindria a demostrar la seva procedència social aristocràtica, com a representant d’una classe social que pateix - i que té por[13] - al contemplar i viure en una polis en decadència i que, com Plató, busca la solució en el restabliment de l’ordre polític i social. I això, ho fa desenvolupant el seu saber a través de la més alta abstracció intel·lectual que, de ben segur, ha fet mai l’ésser humà; amb la construcció racionalitzada d’un ingent corpus filosòfic, en una empresa encaminada a aconseguir la “virtut” dels governants (aristòcrates, naturalment), virtut com a sinònim de coneixement encaminat al bé comú, per tal d’evitar les causes que provoquen els desordres i la violència, que neixen “quant estan la virtut d’una part i el vici d’una altra; la riquesa i la pobresa venen després; i per últim, venen totes les demés causes ...”[14]. Com Plató, tota una construcció intel·lectual i teòrica, amb pretensions de coneixement real i pràctic; però què, com Plató, esdevé un ideal. Entre els grans educadors, només Isòcrates baixaria al terreny de la realitat i defensaria una aplicació pràctica i immediata.

 

D’altra banda, i el mateix temps de Plató, l’herència intel·lectual de Sòcrates va ser recollida per diferents escoles. En un temps de decadència, com diu molt bé Escohotado, es tractava de “transformar una moralitat externa i grupal en una altra d’interna i individual”[15]. Així, sorgirien primer les escoles dels “megàrics”, amb Euclides, Eubúlides, ...; les dels “hedonistes”, amb Aristip de Cirene, Teodor “l’ateu”, ...; i les dels “cínics”, amb Diògenes de Sinop i Antístenes d’Atenes, ... Després vindrien les dels “estoics”, amb  Zenó de Cítion, Cleantes, ...; dels “epicuris”, seguidors  d’Epicur de Samos; i dels “escèptics”, a partir de Pirró d’Elis. Com a filosofies de la decadència del món grec, hi havia una mirada cap a l’interior de l’ésser humà, es tractava de guanyar la llibertat individual a través de la raó; però, en aquest trànsit, es perdia el sentit comunitari de la polis, de la seva grandesa. Es tractava de deixar a banda l’obediència a l’Estat i guanyar la pau i la raó individuals.

 

Al final d’aquesta etapa de decadència s’observen ja alguns canvis significatius en l’ensenyament en tot el món grec. Mirem-ho més de prop.

Arreu, a cada polis, l’Estat es començava a interessar per l’educació i establia lleis sobre el fet educatiu. Els nens seguirien dins de l’entorn de la família, a càrrec de les dones, fins als 7 anys; edat en que entraven a l’escola elemental per fer els estudis primaris fins els 14 anys. Arribats a aquesta edat (més o menys) assistien a l’escola secundària fins els 18 anys. I a partir d’aquí, dels 18 als 20 anys completaven el que abans comentàvem, l’ideal de “l’efeb”, en unes escoles on els joves rebien una educació per a la ciutadania, civil, i una altra de militar, d’entrenament per a la guerra. Després dels 20 anys, els millors estudiants accedien a una educació superior, en matèries com ara les ciències naturals, la medecina, la retòrica i la filosofia.

A més, sembla que en aquesta darrera etapa del món grec a les escoles elementals ja hi assitien nens i nenes. Algunes dones, molt poques, sembla que  arribarien fins els estudis superiors. L’educació, però, es torna més rígida, la disciplina era sumària i brutal. També l’educació era més amplia i complicada. Cada generació afegia noves matèries i el “corpus” educatiu, a partir de l’educació secundària, era cada cop de més de difícil aprenentatge. Caldria millorar el mètode d’ensenyament: resums, observació i identificació, lectura, correcció, puntuació, memorització, declamació, recitació, explicació, anàlisi, ... eren parts inseparables d’un veritable pla de treball i d’estudi. I el “Trívium” i el “Quadrívium”, que abans hem esmentat, serien els continguts habituals de l’educació de la major part dels ciutadans. 

I d’altra banda, aquell major interès de l’Estat en el desenvolupament i el control de l’educació donaria lloc també a petits canvis en el finançament de l’ensenyament: ja hi haurien escoles privades i unes altres de públiques. Les escoles elementals i secundàries eren finançades, habitualment, pels propis ciutadans; però, en algunes ciutats s’establiren escoles públiques, finançades per la pròpia polis, tot i que sovint amb l’ajut d’alguns benefactors privats. Amb tot, “només l’educació de l’efebia seria finançada i sostinguda per l’Estat”[16].

 

I ja per anar acabant, i fent un pas enrere i ampliant el nostre horitzó, hem de dir que l’educació tindria uns caràcters específics atenent la diversitat territorial; donat que no totes les tribus i comunitats greges, des de el seu origen, entenien l’educació de la mateixa manera. Per exemple, el naixement de l’Estat espartà, allà ple segle VIII a.n.e., comportaria la creació d’un règim polític militaritzat i disciplinari, amb una educació prou diferent. Fins els 8 anys, els nens vivien amb les seves famílies. Després eren reunits en grups – “ageles” (literalment, ramats) – que estaven a càrrec d’alts funcionaris de l’Estat – “paidónoms”, o sigui educadors fiscals -, els quals, mitjançant un rigorosíssim entrenament, tractaven de fer dels nens bons guerrers. A més de l’entrenament gimnàstic i militar, els nens eren sotmesos a privacions i inclemències (fam, fred), estimulant que intentessin proveir-se d’aliments per qualsevol mitjà ... A partir dels 12 anys el rigor de l’educació es veia reforçat: es desenvolupava l’habilitat d’expressar els pensaments de la forma més breu possible (s’anava creant l’oració “lacònica”, terme que s’ha convertit en adjectiu genèric); es sotmetia als nens a tota mena de classes de tortures per tal d’acostumar-los a suportar fàcilment els patiments físics. Als 18 anys, l’educació dels espartans es donava per acabada ...”[17]. Als 21 eren anomenats guerrers espartans. D’altra banda, la vida a Esparta tenia molt components comunitaris: menjaven en comú amb aportacions de totes les famílies, feien reunions i agrupacions comunes, atenent l’edat dels homes,  i organitzaven festes i competicions per a la joventut. Les dones de famílies “d’iguals” també eren educades en l’art de la gimnàstica, la lluita i l’atletisme, però no participaven a les guerres. L’objectiu de l’ensenyament era criar dones fortes i sanes per tal que poguessin criar fills saludables. Amb tot, tenien drets polítics com els homes lliures, i gaudien d’una llibertat sexual anàloga a la de qualsevol home.

Esparta, que sortiria guanyadora de la Guerra del Peloponès, la gran Esparta admirada per Plató, entenia l’educació sota el signe de la fortalesa física i del valor, elements del caràcter que tenien de conformar el dels ciutadans lliures de la ciutat, homes i dones. Paradoxalment, una polis on la vella oligarquia s’havia consolidat en el temps com a classe dominant, a través, com dèiem abans, d’una mena de govern mixt, on el poder monàrquic era representat per una diarquia, i l’aristocràtic-oligàrquic pel Consell d’Ancians - la Gerúsia -, i que procurà pal·liar la lluita de classes i acontentar a la resta de la població sotmesa i depenent a través del Col·legi dels Èfors; una població abduïda per la classe dominant, de semblant manera a com ho feia regularment amb els representants del poble, la resta dels “iguals”, a través de l’Apella,  promouria una vida austera i comunitària a tots els homes i les dones lliures, amb una educació comuna, sempre orientada a la lluita i a la guerra.

 

I el cas d’Esparta no era pas únic. També a Creta, de manera similar, els joves al complir els 17 anys començaven a assistir als “gimnàs”, on es donava una “atenció principal a l’entrenament físic i una atenció molt menor a la instrucció intel·lectual; amb una essencial consideració per l’aprenentatge de memòria de les lleis, redactades en vers”[18].

 

En resum: Si quan feia Plató els seus diàlegs, Atenes estava sotmesa a l’hegemonia d’Esparta, quan Aristòtil creà el seu sistema filosòfic - culminació del pensament grec -,  Atenes estava ja claudicant davant de l’imperi macedònic i la força vital del deixeble d’Aristòtil, Alexandre el Gran. La potència creixent de Roma estava esperant a la cantonada. I la filosofia i l’ànima gregues es convertirien en el primer patrimoni cultural dels romans, però la pèrdua cultural de la comunitat i de l’esperit de la individualitat dels grecs trigaria molts i molts segles a recuperar-se. De fet, no ho faria fins el temps que coneixem com el del Renaixement.

Educar per el millor destí de la polis, per a la seva grandesa, per al sentiment d’orgull personal de sentir-se part d’un tot més gran; i també, per a la conquesta i l’expansió territorial, i/o per garantir (com veurem, en el cas dels espartans) la virtualitat i permanència de la societat. Aquest era el repte i l’objectiu primer: una educació, però, que no tenia d’estar renyida amb el desenvolupament físic i intel·lectual del ciutadà, i de la comunitat. I com veurem, en el cas d’Atenes de manera especial, la participació política, com a millor manera d’educar en els valors de la ciutadania i assegurar l’estabilitat de la polis. No duraria per sempre, naturalment, però en el temps que va des “del 624 al 322 a.n.e., dates de naixement per a Tales i de la mort d’Aristòtil, respectivament, en un termini de només de 300 anys, Grècia ha desplegat l’aventura de la individualitat lliure i de la ciència. En lloc de la fe, la confiança i la obediència es posa la norma de la racionalitat”[19]. Un exemple encara vàlid.

 

La participació popular: l’estabilitat de la polis  i la utilitat social

Ja hem comentat breument les principals institucions polítiques d’Atenes i d’Esparta, com exemple de les de la Grècia clàssica. Es podria pensar que les polis gregues s’administraven (per als ciutadans) d’una manera absolutament democràtica. Recordem-ho, perquè no era ben bé així. Atenent la classe social, els drets polítics  eren uns o altres.

 

A Atenes, a les demos territorials, les assemblees populars de tots els ciutadans, dels “demotes”, escollien els seus caps, els demarques, els tresorers i els jutges. A la polis d’Atenes, de manera semblant, tots els ciutadans participen a l’Assemblea popular, limitant-se a donar “l’aprovació a mà alçada” – o no-  a les propostes dels arconts. Aquesta Assemblea, l’Ecclesia, era un òrgan que es reunia cada 10 dies per tal decidir sobre qualsevol tema, i escollia (donava l’aprovació) el nomenament dels propis arconts i dels estrategues, els dirigents que es presenten a proposta de les tribus. L’Ecclesia era la darrera instància decisòria.

Així, els ciutadans de la classe més baixa, els “tetes”, participaven amb el seu vot a l’Assemblea; i també participaven en el tribunal dels “heliastes”, l’Heliea, un tribunal de jurats composat per 6000 ciutadans de més de 30 anys, escollits per sorteig i distribuïts en 10 càmeres de 500 jurats (més 100 de reserva) cadascuna, establert per tal de decidir sobre qualsevol tema o disputa entre els ciutadans. D’altra banda, els obrers, els tetes, com la resta de ciutadans de la polis, també tenien dret a servir a l’exèrcit atenès; en canvi, no pagaven cap tribut. Servir a la ciutat és, també i sobretot, tenir el dret de defensar-la; és una part indestriable i essencial de la participació i del compromís social que això comporta.

Els ciutadans de les altres tres classes superiors (pentacosiomedimnos, cavallers i zeugites) participaven per “sorteig” en la Bulé o Consell dels Cinc-cents, però de manera que només podien ser-hi membres dues vegades a la vida. Així, anualment 50 ciutadans eren triats per sorteig de cadascuna de les 10 “filai” de la polis, entrant en una rotació segons les  Pritanies (cadascuna de les deu parts de l’any, ja que l’any grec estava dividit en deu períodes de 35 o 36 dies). Aquests cinquanta ciutadans (la desena part del Consell) legislava durant una desena part de l’any, per tal de preparar els temes que es sotmetien al debat i a l’aprovació de l’Ecclesia. Tant la presidència del Consell dels Cinc-cents com la de l’Ecclesia es designava per sorteig. I anant cap amunt, la participació en el Consell de l’Areòpeg, i per tant, la possibilitat d’assolir el càrrec d’Arcont, estava reservada als membres de la classe superior, els eupàtrides en un primer temps, els pentacosiomedimnos a partir de la Constitució de Soló. I anant cap a la direcció de l’Estat, els Basileus, en un primer temps, i els 9 arconts i els estrategues - el Consell dels Estrategues -, en uns altres temps posteriors, serien càrrecs que estarien sempre reservats als ciutadans de primera classe, tot i que, com hem dit, anualment restarien sotmesos a l’aprovació de l’Ecclesia.

Participació per sorteig per accedir als càrrecs públics de la magistratura;  edat mínima de 30 anys i examen preliminar dels drets civils de ciutadania, la  “docimàsia”, per accedir-hi, i rendició de comptes després del seu exercici;  eren elements fonamentals dels drets civils i polítics dels ciutadans de la polis. Però alhora, hem vist com la classificació censatària dels ciutadans els atorgava diferents drets polítics. Només a finals del segle V la democràcia es tornà real i efectiva des d’un punt de vista econòmic, quan foren eliminats els requisits de propietat per accedir als càrrecs de la magistratura; i com hem dit abans, als consellers, magistrats, assembleistes i jurats se’ls pagava, pel “temps perdut”. Amb tot, la resta de les classes socials, els metecs i els esclaus, i les dones[20], no en gaudien de cap, de dret polític, i per tant, no participaven de la vida política de la polis.

 

A Esparta les coses anaven una mica diferent. Basileus, Gerúsia, Consell dels Èfors i Apel·la són les institucions de comandament, legislació, govern i participació de l’Estat. Un Estat on, com hem dit abans, tant els dos Basileus com els 28 integrants de la Gerúsia, eren tots espartans “iguals” de més de 60 anys (que pertanyien, de fet, a l’aristocràcia espartana); que ostentaven uns càrrecs a perpetuïtat i que eren triats per l’Apel·la del mode habitual, per aclamació. El que tenia una aclamació més forta i prolongada era el designat per ocupar el càrrec. Mètode democràtic?, potser. Però el propi Aristòtil deia que era una forma “pueril”. L’Apel·la, intervenia, també, en l’aprovació dels cinc èfors – el Col·legi dels Èfors - que, anualment, prenien el càrrec per governar l’Estat.

Així, l’Apel·la sens presenta, en primera instància, com l’òrgan suprem de l’Estat. Però, era així, en realitat? la participació dels “iguals” en l’Assemblea era la traducció del seu poder real?, era efectiva la seva sobirania?

Certament, integrada per tots els “iguals”, l’Apel·la votava les propostes que els feien els basileus o els alts funcionaris de l’Estat, sempre pel mateix mètode d’aclamació; però, els seus membres presents no tenien dret a fer qualsevol proposta o iniciativa legislativa. Era un paper simbòlic? De fet, no. Sempre podria haver-hi la possibilitat que es manifestessin en contra de les propostes; de fet, és probable que en els temps més arcaics això passés però, amb la Gerúsia legislant, ordenant i fent propostes, i el Col·legi dels Èfors, actuant com a veritable poder executiu (al servei de l’oligarquia dominant), el paper dels iguals a l’Apel·la fou sempre de suport al govern espartà. Per tant, en principi, tot el poder (executiu, legislatiu i judicial) d’una manera o d’un altre estava en mans de la vella oligarquia espartana.

Veiem, doncs, que els espartans “iguals” participen en la vida política, però, potser com a record de les velles gens, teòricament; i ja no com a classe social - tots són “iguals” - sinó per tenir l’edat apropiada: 60 anys per ser membre de la Gerúsia. En realitat, com a tot arreu, participaven de manera diferenciada: els més rics (i més vells) dels “iguals”, els aristòcrates, ja se les enginyaven per fer-se proposar per a la Gerúsia. I és que - recordem-ho - per bé que la designació dels candidats sotmesos a l’elecció per part de l’Apel·la havia de recaure, formalment, en aquells dels “iguals” més idonis, en funció de la seva virtut, saviesa, mèrits o prestigi, sovint passava que el propi candidat es postulava personalment per tal de ser membre del consell davant dels mateixos consellers; desvirtuant-se, per tant, l’equitat del procediment. No tots els “iguals” tenien les mateixes oportunitats.

Pel que sembla, també, el càrrec de Basileus era a perpetuïtat, com el dels membres de l’Apel·la. Però, els 2 Basileus, tot i ser membres de l’Apel·la, eren homes més joves, en edat activa per a la guerra (de menys de 60 anys, preferiblement de menys de 40 anys, límit per viure aquarterats). Aquest fet podria donar peu, en el pas del temps, a una tendència dinàstica, hereditària del càrrec; o si més no, a una elecció que conformés la successió hereditària del càrrec. Els espartans, gent rude i guerrera, poc donada a les floritures de l’alta política; en definitiva, gent primitiva i desconfiada, buscaren i trobaren alguna solució que qüestionés la continuïtat d’aquest càrrec dirigent: dos Basileus, en lloc d’un (en teoria, com dèiem abans, per legitimar la fusió de les classes dirigents de les dues tribus d’origen, la dels aqueus i la dels doris). Però, amb això sol, encara no n’hi havia prou. Així, buscant l’hegemonia de l’oligarquia com a classe dirigent, un cert equilibri entre els propis oligarques i l’estabilitat del règim polític espartà, quan s’emprenia una expedició militar, un Basileus marxava cap a la guerra, com a comandant suprem de les tropes, i l’altre es quedava a Esparta.

I a més, com deia Aristòtil, criticant la institució de la diarquia espartana: “el propi legislador ha posat en dubte la seva virtut, i les seves lleis proven que desconfiaven de la seva honradesa. I així els lacedemonis els han obligat freqüentment a anar a les expedicions militars acompanyats per enemics personals, i la discòrdia dels dos reis la consideraven ells com una salvaguarda de l’Estat”[21].

 

Un cop més, por i desconfiança, com a trets característics d’un sistema polític tancat, violent i totalitari. 

 

I pel que fa a les altres classes socials, doncs ... poca cosa a dir. Els periecs, els ilotes i els esclaus, no gaudien de cap dret polític. Amb tot, com hem assenyalat, cada any eren designats 5 periecs com a èfors, suposadament, per acontentar alguns dels periecs i per controlar millor a la població més pobre i nombrosa, la dels ilotes. Els periecs, això sí, participaven en l’exercit espartà com a infanteria lleugera, és a dir com a combatents a peu i sense protecció; a diferència dels “iguals”, els hoplites, que integraven la infanteria pesada i que anaven protegits. I els ilotes, serfs de l’Estat sense cap dret; i que només varen ser utilitzats com a soldats d’infanteria lleugera quan no va haver-hi més remei, degut a la manca d’efectius.

 

En resum, a Atenes, amb tots els seus defectes, la participació, en el marc de la lluita de classes, va buscar l’estabilitat del sistema polític de manera que els ciutadans fossin partícips de la vida de la polis, i que morissin per la polis si feia el cas; però també i sobretot, que la visquessin i que la gaudissin. A Esparta, en canvi, la participació fou utilitzada sempre per l’oligarquia de manera dirigida (l’Apel·la) i utilitarista (els Èfors). Viure la polis era morir per ella, el plaer del ciutadà, si hi era, quedaria en un nivell d’invisibilitat total. Un sistema polític on imperava la por i la desconfiança no podia aspirar a més.

Hem vist doncs, en els exemples d’Atenes i d’Esparta, maneres de fer diferents, en l’educació i en la participació, que necessàriament havien de donar resultats diferents, en forma de diferents compromisos socials.


El compromís social i l’orgull

Per tant, ens queda clar que l’objectiu del sistema educatiu i de la participació dels ciutadans en el govern de les polis  era – ha d’ésser – el compromís social; implicar als ciutadans en la vida política i social de la polis, i en la seva defensa; tot i que amb les diferències apuntades en el temps i en la polis (només hem parlat d’Atenes i Esparta).

 

Un compromís social que a Atenes es reflectís en l’orgull del ciutadà de ser membre de ple dret de la comunitat, de la polis; que s’identifiqués amb la resta dels ciutadans i amb els interessos de l’Estat; que mostrés la voluntat de contribuir a la seva grandesa i prosperitat en temps de pau, i a procurar per a la seva defensa en temps de guerra; en definitiva, fer-lo partícip de la qualitat de membre d’una comunitat d’homes lliures que cercaven quelcom de superior i més gran; també, se’n podria dir l’amor a la ciutat; un amor a la ciutat i al seu tipus de vida que, en el bo i en el dolent, serà part del seu èxit i del seu fracàs. Podem arribar a preguntar-nos: en quina mesura això es va aconseguir?

En el cas d’Atenes, podien 40 o 50 mil ciutadans contribuir tot sols al manteniment en el temps i en la glòria buscada de la polis atenesa? I la resta, els metecs lliures, els esclaus sotmesos, ... ? que en pensaven de tot això? Probablement, el gran error dels ciutadans atenesos fou la seva impermeabilitat social envers els nouvinguts, els estrangers, els metecs que amb el pas del temps van esdevenir una força econòmica de primera magnitud, una classe social que sempre es va intentar integrar de ple dret a la polis, a la comunitat ciutadana i que només en comptadíssimes ocasions ho van aconseguir. Què hauria passat si els ciutadans d’Atenes els haguessin obert la porta? no ho sabem, naturalment, però és lícit pensar que alguna cosa hagués estat diferent; i la decadència de la societat atenesa potser s’hagués pogut diferir en el temps.

 

Així, quan Sòcrates, en un temps en que la decadència de l’esperit de la ciutat ja es fa evident, quan sap que serà condemnat pel tribunal popular que el jutja, per educar a la joventut en unes noves creences, diu, dirigint-se a algú d’entre els membres del jurat popular:  “Tu, el millor dels homes per atenès, ciutadà de la ciutat més gran i afamada en saviesa i poder, no te’n avergonyeixes de posar tant de compte en els mitjans per tenir el més possible en els negocis, en la reputació, en els honors .... quan no et preocupes del pensament, de la veritat ... ?  – i acaba dient-  si als atenesos els ha semblat el millor condemnar-me, a mi també em sembla que el millor és quedar-me aquí”[22] 

           

A Esparta el compromís social dels ciutadans “iguals” es vehiculava a través de l’orgull de ser un “igual”, de ser espartà i del valor i el coratge a la guerra. La vida de la comunitat, d’una austeritat absoluta (pel que sembla, al menys per la majoria dels iguals que estaven en edat de servei militar), no donava per grans sentiments patriòtics: vida comunitària, entrenament, valor, lluita i competència. L’orgull de l’espartà era la guerra, i la mort la glòria. Com explica Heròdot, en la derrota grega a la batalla de les Termòpiles, on varen ser enterrats els espartans, es va construir un monument amb la figura d’un lleó a dalt de tot i amb la inscripció d’un text del poeta Simònides de Ceos que deia: “Amic, anuncia als lacedemonis que aquí jaiem, a la seva llei submisos”[23]. Orgull i honor per haver defensat Esparta i les seves lleis. Probablement, els periecs s’ho mirarien d’una altra manera, especialment al moment d’incorporar-se a les falanges d’infanteria.

Però, segur que no passava el mateix amb els ilotes. Vivint com serfs de l’Estat, segregats de la resta de la població, sense cap dret polític, menystinguts per tothom (també pels periecs), objecte de persecució quan tocava (cada any a l’entrada dels nous èfors), quina implicació, quin compromís podien tenir envers una societat que els explotava i, sovint, els exterminava? De fet, com diu V. V. Struve “el problema decisiu en la política interior d’Esparta era el de mantenir en l’obediència als ilotes. Tucídides recalca que, entre els lacedemonis, la major part de les mesures estigueren sempre destinades a protegir-se contra els ilotes”[24]. El compromís polític i social només ho era dels “lliures”.

 

I ara, per anar acabant i tornant a l’Atenes del segle V, el segle d’or de Pèricles, posarem un altre exemple – prou conegut – que resumeix les raons del compromís polític i social dels atenesos; amor i orgull, en definitiva, dels ciutadans de tota l’Hèl·lade per la seva polis, també, encara que, en part, per altres raons dels lliures d’Esparta. És el “discurs fúnebre” que fa el propi Pèricles honorant els soldats morts a la Guerra del Peloponès; on explica el perquè d’aquest orgull de pertinença a la polis i, en aquest cas, la necessitat de  la guerra: “... tenim una Constitució que no enveja la dels veïns, ... a tot el món assisteix, d’acord amb les nostres lleis, la igualtat de drets en les disputes entre particulars .... governem de manera lliberal tot el relatiu a la comunitat ... sense transgredir els afers públics ... estimem la bellesa amb economia i estimem la saviesa sense afalagament i utilitzem la riquesa més com a ocasió de fer que com a pedanteria de paraula ... Arrelada està .. la preocupació pels afers privats i també en els públics  .... som els únics que considerem al que no participa d’aquestes coses, no ja un tranquil, sinó un inútil, i nosaltres mateixos, o bé emetem el nostre propi judici, o bé deliberem rectament sobre els assumpte públics, sense considerar les paraules un perjudici per a l’acció. .... Resumint, afirmo que la ciutat tota és escola de Grècia, i que em sembla que cada ciutadà d’entre nosaltres podria procurar-se en els més variats aspectes una vida completíssima amb la major facilitat i goig. ...  van brindar el més bell tribut : varen donar, en efecte, la seva vida a la comunitat .... Perquè dels homes il·lustres tomba és la terra tota, ... està gravat a l’ànima de cadascun d’ells més que quelcom material. Imiteu-los ara a ells, i considerant que la seva llibertat és la seva felicitat i el seu valor la seva llibertat, no tingueu angoixa en excés sobre els perills de la guerra.... “[25] 

 

No cal afegir gairebé res més. Tota una declaració del perquè d’aquest orgull i amor per la vida de la polis: Forma de govern, educació, participació, sobrietat, valor, ... sentiment de llibertat que du a l’orgull de pertinença. L’educació, la participació política i el compromís social van de la mà. La vida política dels ciutadans de les polis de l’Hèl·lade en donen fe.

No tothom, però, ho veurà, de la mateixa manera. Ja hem parlat d’aquelles classes socials excloses de la vida política de la polis i, a voltes també, segregades. I és que, n’hi ha prou que falti un d’aquests requisits (educació i/o participació) perquè falti, també, el compromís social. Diuen que Aristòtil (recordem que no era ciutadà atenès; doncs era estranger, nat a Macedònia, a la polis d’Estagira), quan va ser acusat d’impietat, va fugir d’Atenes per evitar el seu judici tot dient, referint-se a la condemna de Sòcrates: “vull evitar als atenesos un altre crim contra la filosofia”.[26]

 

 

Epíleg

Al llarg de mil anys, des del període arcaic, a la Grècia continental – l’Hèl·lade – i a l’Anatòlia es va anar desenvolupant una civilització bressol de la cultura occidental. Els grecs, defensors de la seva llibertat i de la seva autonomia, no varen aconseguir mai fer un Estat unificat que comprengués tot el seu territori; malgrat que compartien una llengua comuna i que, al llarg dels segles, varen desenvolupar una cultura i un esperit comú a totes les polis i comunitats.

Les primitives gens amb el pas dels anys es van convertir en polis amb un esperit expansiu, unes més recloses en el seu propi esperit primitiu, com ara Esparta, i altres més obertes i amb un esperit més cosmopolita, com ara Atenes. En un territori limitat i no massa ric, les necessitats demogràfiques varen impulsar l’emigració i la conquesta. El tardà intent d’Atenes de crear un autèntic imperi no va quallar: les “cleruquies” fundades a partir del segle VI, per raons estratègiques i militars, foren una part insignificant de les grans colonitzacions gregues (iniciades ja en el segon mil·lenni a.n.e.) dels segles VIII fins al VI a.n.e.; multitud de colònies, cap el nord i cap a l’est, des de la mar Negre, la costa de l’Anatòlia i les illes de la mar Egea, seguint cap el nord del continent africà i l’occident, i cap el sud de la península italiana i la costa d’Hispania; colònies que ocuparen tota la costa de la mar Mediterrània, com si fossin “granotes al voltant d’un bassal”, que diria Plató[27]. Les colònies mantenien amb la metròpoli un vincle cultural i religiós, però eren completament autònomes, tant políticament com econòmicament. Esparta no ho va intentar fins que ja era massa tard, després de la seva victòria a la Guerra del Peloponès. Una guerra que va ser el preludi de la definitiva decadència i derrota de totes les polis de l’Hèl·lade, tret d’Esparta (que agonitzaria lentament al llarg de més de 200 anys fins que va queda sotmesa a l’hegemonia de Roma) en front del militarisme de Filip II de Macedònia.  

Podem pensar, també, que potser Atenes, en la seva època daurada, per créixer hauria d’haver donat carta de ciutadania a tots els estrangers – els metecs – per tal d’ampliar demogràficament la seva base social, amb una classe social que s’havia enriquit amb el comerç, la manufactura i la petita indústria. No ho va fer. Probablement, encara que ho hagués fet el resultat final no hauria canviat gaire. No podia eliminar l’esclavisme per tenir una major demografia que participés en el destí de la societat. Vivia d’això, de l’esclavisme. La polis educava als seus fills per a la participació i el compromís social, però amb uns límits: Sòcrates va morir per defensar la llibertat de pensament de la polis, i Aristòtil va fugir per no patir el mateix destí que Sòcrates. La polis defensava als seus ciutadans i el permetia la participació política; però, en un temps d’incerteses, de por i de decadència, l’interès general de la polis no podia permetre més ruptures ideològiques. Tots junts, amb la mateixa idea, aquesta havia de ser la consigna. Per molt que fos el compromís dels ciutadans, el seu número, com hem vist estava limitat.

A nivell intern de la polis, tensió i conflicte social permanent entre l’antiga aristocràcia dels eupàtrides i la resta de classes socials dels ciutadans atenesos, manca d’integració d’aquells amb els metecs, i un règim d’esclavitud per la majoria de la població. I a nivell extern, Atenes, que s’havia recuperat prou bé de les sagnants Guerres Mèdiques contra l’imperi persa, no va aconseguir mai l’hegemonia a nivell peninsular. Les lluites entre les polis de l’Hèl·lade foren permanents sense que cap d’elles aconseguís una clara hegemonia (la victòria d’Esparta en front d’Atenes va significar la fi de l’hegemonia d’Atenes, sí, però va deixar esgotats als mateixos espartans;  que 35 anys després serien derrotats per Tebes).

Però, potser, la pregunta no és per què les polis d’una civilització tan culte i, en alguns aspectes, tan avançada com la grega va sucumbir davant d’una altra d’inferior com la de Macedònia; sinó que és: com van poder les polis sostenir-se durant tant de temps?: “La resposta és la que assenyala què, en aquella època, el Mediterrani tenia el que avui coneixem com un buit de poder. Evidentment, les dues úniques vies obertes a les ciutats-estat eren, bé deixar-se absorbir per unitats territorials més poderoses (el cas de les polis greges), bé convertir-se elles mateixes en aquestes unitats territorials més poderoses (és el cas de la ciutat de Roma)” [28]

Sí, efectivament, aquesta podria ser la pregunta pertinent i la resposta correcta; però, pensem que encara podria haver-hi un altra pregunta correlativa: que tenien de fer les ciutats-estat gregues per convertir-se en una unitat política i territorial més gran i poderosa? Només trobem una resposta, potser impossible: davant de la impotència per aconseguir l’hegemonia, la integració a través del pacte, pacte que ja s’havia fet en diferents ocasions per raons militars mitjançant les Lligues (la de Delos, la del Peloponès, la Segona Lliga Atenesa, ...). Aquesta falta d’integració política de les polis de la Grècia continental marcaria el seu futur. Tenien una llengua comuna; una religió i una cultura – amb l’hegemonia de la d’Atenes – també comunes; un espai vital reduït (que havia crescut amb les colònies d’ultramar que anaven pel seu compte) però relativament homogeni i complementari; unes institucions polítiques que, malgrat la diversitat de les tribus d’origen, havien nascut d’un tronc comú; i un sistema econòmic esclavista basat amb els mateixos pressupostos. Malgrat tot, els particularismes varen guanyar sempre. Les ciutats-estat foren sempre això, ciutats. Mai aconseguiren fer un Estat prou gran i unificat. I és que potser és demanar massa. L’era de les integracions polítiques pacífiques encara no havia de començar, l’única manera de fer imperis era a través de la guerra. Alexandre el Gran, hereu del món hel·lenístic, ho va intentar;  però la seva mort prematura va impedir la seva consolidació. A la seva mort, els seus generals, després d’un període de lluites i turbulències, es van repartir l’imperi, dividint-lo en un seguit de regnes.

La societat clàssica i patriarcal que havien construït els ciutadans d’Atenes i, per extensió, la de la resta de polis de l’Hèl·lade, vistes les limitacions polítiques i socials, tenia uns límits, en especial, en el seu propi mode de producció esclavista. Amb tot, podem preguntar-nos si l’esclavisme fou, potser, un pas necessari a la història?

 

Rés millor per anar acabant aquesta part del relat que la següent cita de F. Engels que, com pocs intel·lectuals, ha estat capaç d’unir erudició i claredat expositiva:

“La producció estava ja el suficientment desenvolupada com per que la força de treball humana pogués produir més del que es necessitava per al seu simple sosteniment; hi havia mitjans per mantenir més força de treball, així  com els necessaris per ocupar-la; la força de treball es va convertí així en un “valor”. Però, la pròpia comunitat i l’associació  a la que pertanyia no podien subministrar força de treball disponible suplementària. La guerra la va subministrar, i la guerra és tan antiga com l’existència simultània de diferents grups socials en contacte. Fins llavors no se sabia que fer amb els presoners de guerra; se’ls matava senzillament, i abans havien estat menjats. Però en el nivell de la “situació econòmica” que s’havia aconseguit, aquest presoners varen tenir un valor; se’ls va deixar viure i es va utilitzar el seu treball. En lloc de dominar la situació econòmica, el poder i la violència varen quedar, dons, compromesos al servei de la “situació econòmica”. Així es va inventar l’esclavitud. L’esclavitud  aviat es convertí en la forma dominant de la producció en tots els pobles que s’havien desenvolupat més enllà del vell tipus de comunitat; però, al final fou també una de les causes de la seva decadència. L’esclavitud va permetre  la divisió del treball a gran escala entre l’agricultura i la indústria, i, amb aquesta divisió del treball, es possibilità també el desenvolupament  del món antic, de la civilització grega; sense esclavitud no hi ha Estat grec, ni art antic, ni ciència grega. Sense esclavitud no hi ha Imperi Romà. I sense el fonament de l’hel·lenisme i del romanisme no hi ha tampoc Europa moderna”[29]

Però, no n’hi va haver prou amb el treball dels esclaus per mantenir la societat grega. Malgrat el compromís social aconseguit a les diferents polís, fruit d’una educació (sovint dirigida pel propi Estat) on l’esperit militar i de lluita, i el cultiu del cos i de la ment, tenien uns caràcters particulars atenent les determinacions de cada polis; i una participació, en general, molt activa i lliure, la decadència estava servida: en un escenari on s’incrementà notablement el número d’esclaus i on la “mistoforia”[30] tenia ja una significació econòmica molt important per als ciutadans grecs, el menyspreu i la falta de motivació pel treball s’estengué ràpidament; això i la pujada general de preus en el comerç; el descontrol del propi exterior (en mans, com hem dit, bàsicament dels metecs) i la crisis d’abastiments; la caiguda del preu de la terra; ...  tot eren senyals que el món grec s’estava acabant; una societat on uns ciutadans es feien cada cop més rics, i els altres, la majoria, s’empobria de solemnitat, no tenia futur; no podia sobreviure a les seves pròpies contradiccions. L’hora de Grècia s’havia d’acabar davant l’expansió dels veïns del nord.

 

 



[1] E. D. Myers, ibídem., pl. 105

[2] [2] E.D. Myers, ibídem. pl. 118

 

[3] F. Martínez Marzoa, “Història de la Filosofia”, tom I, pl. 97, Ed. Istmo

[4] W. Jaeger, “Els ideals de la cultura grega”, pl. 276-7, Ed. Fondo de Cultura Econòmica

[5] E.D. Myers, ibídem. pl. 127

[6] P.B. Grenet, “Història de la filosofia antiga”, pl. 77 Ed. Herder

[7] J. Llopis, ibídem. pl.. 31,

[8] E.D. Myers, ibídem. pl. 128

 

[9] Plató, “La República”, llibre V, pl. 152, Ed. Espasa-Calpe, 1979

[10] ibídem, pl. 156, en aquest diàleg de Glauc amb  Sòcrates, aquest li arriba a dir: “les dones dels nostres guerrers seran comunes totes i per a tots; cap d’elles cohabitarà en particular … els fills seran comuns i els pares no coneixeran als seus fills, ni aquests als seus pares”

[11] Aristòtil, “La Política”, llibre V, pl. 143, Ed. Espasa-Calpe, 1982

[12] ibídem, pl. 144

[13] Recordem que Aristòtil no era ciutadà atenès, era de Macedònia. En morí Plató, director de l’Acadèmia, Aristòtil va marxar a Assos  i Mitilene, a l’illa de Lesbos;  desprès fou mestre d’Alexandre el Magne, a la seva Macedònia natal. Quan tornà a Atenes, fundà el Liceu per ensenyar als seus deixebles, mestratge que donava en una galeria coberta anomenada el Perípatoi (al no ser ciutadà no podia comprar cap casa). Finalment, va caure en desgracia, se’l va acusar d’impietat i fugir d’Atenes. Un any després va morir.

[14] Aristòtil, ibídem, pl. 214

[15] A. Escohotado, “Filosofia i metodologia de les ciències”, pl. 96. UNED

[16] E.D. Myers, ibídem. pl. 139

 

[17] V.V. Struve, ibídem. pl. 141

[18] V.V. Struve, ibídem. pl. 147

[19] A. Escohotado, ibídem, pl. 174

[20]les dones no tenien lloc a la vida pública. ….. la ciutadania era ara un privilegi hereditari del qual estaven rigorosament exclosos els estrangers residents (metecs)”, V. Gordon Childe, “Què va passar a l’història”, pl. 220,  Ed. Leviatan

[21] Aristòtil, ibídem. pl. 67

[22] A. Escohotado, “Filosofia i metodologia de les ciències”, pl. 88, UNED, 1988

[23] Heròdot, “Els nou llibres de la història”. Ll. VII pl. 328, Ed. Orbis, 1983

[24] V. V. Struve, ibídem. pl. 368

[25] Tucídides, “Història de la Guerra del Peloponès”, pl. 156 i següents, Ed. Alianza, 1989

[26] A. Escohotado, “Filosofia i metodologia de les ciències”, pl. 136, UNED, 1988

[27] en el diàleg de Plató, “Fedó o quant a l’ànima”, Sòcrates li respon a Símmies respecte al món conegut (la Terra) on viuen les grecs que: “nosaltres habitem només una petita part d’ella, compresa entre Fasis i les columnes d’Hèracles,  en el contorn del mar, com les formigues o les granotes  que viuen al voltant d’un pantà” 

[28] R. G. Cotarelo i J. L. Paniagua, “Introducció a la ciència política”, pl. 162, UNED, 1988

[29] F. Engels, “Anti-Dühring”, pl. 186, OME-35, Ed. Grijalbo, 1977

[30] La “mistoforia” fou una institució (entenent-se com una regla acceptada per tots), establerta en els temps de Pèricles, mitjançant la qual se li assignava als agents públics un salari pel seu treball en la vida públical. La importància d'això rau en el fet que es fomentava als ciutadans (en principi, inicialment als més pobres) a participar, i en ostentar un pagament podien concentrar-se en el seu treball públic i no pensar en altres formes de guanyar-se la vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...