dimarts, 2 de febrer del 2021

Religió i Ideologia. Educació, participació i compromís social en aquelles primeres comunitats

 

No és l’objectiu d’aquest escrit entrar en el detall dels aspectes ideològics i religiosos, o en l’educació, la participació i el compromís social d’una munió de pobles tan antics i tan diferents, i en un període de temps tan dilatat. En aquells primers moments de la història, la vida de les persones estava, encara, sotmesa a una vinculació social de tipus familiar i comunitària, primer; i de dependència i de servitud, després; com a pervertides herències d’aquelles primeres comunitats igualitàries. No existia, tal i com l’entenem ara, una vida individual, pròpia. La interacció social estava sotmesa, rígidament, a uns patrons i unes normes socials que alienaven completament la voluntat dels individus; si més no, dels individus considerats en la seva generalitat, com a suma col·lectiva de les particularitats pròpies.

Sí que farem, però, unes observacions que configuren uns trets més o menys comuns a aquestes civilitzacions; trets que, com veurem després, s’aniran repetint en d’altres de posteriors degut el seu paper de conformació i control social, així com el diferent rol que en cada societat (amb l’excepció d’Esparta, com a més coneguda) han desenvolupat – i desenvolupen encara - l’home i la dona.

 

Religió comunitària i ideologia de l’Estat

De bon antuvi, hem de dir que ideologia i religió van sempre de la mà. Així, veiem unes religions i uns deus que prenen formes antropomòrfiques a Babilonia; amb formes emparentades en els primitius tòtems dels clans familiars, o vinculades a la zoolatria i a l’animisme a Egipte; uns deus que esdevenen els protectors de la comunitat local. La religió connecta la voluntat i la necessitat amb la natura, amb una natura viva, com un altre jo apropiat. La religió funciona com una explicació màgica de la vida i de la mort; i té una funció protectora de la comunitat, una funció externa i interessada, desproveïda de qualsevol mena d’intimitat personal, de pietat o de sentiment autènticament religiós. La pràctica dels sacrificis ve a demostrar la vessant utilitarista de la religió. La vida i la mort és la preocupació principal d’aquestes religions; diria que de totes les religions: el control de la natura i dels seus fets imprevisibles; el culte als morts i a l’alegria -  i/o acceptació - de la vida.

 

Un conjunt de religions politeistes que cerquen - com dèiem - en els elements naturals, animats o inanimats, els seus referents principals: per exemple a Egipte, on la població depenia completament de l’aigua del riu Nil per a la seva supervivència, Osiris, fill de Ra, rei del sol, i de Nut, la reina del cel, és el deu de l’univers, és la vida, és la possibilitat de l’agricultura, és el cicle anual de la vida que porta el Nil; o a la vella Sumer i a la Babilonia mesopotàmica, Anu i el seu fill, Enlil són també els deus principals i els senyors del cel i del vent, al costat d’Utu, deu del sol. Tots són elements de vida que es traslladaran més endavant cap a l’occident euroasiàtic.

A l’Orient però, mica en mica, s’inicià la recerca d’un principi universal, prefilosòfic però explicatiu; i així, sorgiria a la Índia, amb el vedisme, primer, i l’hinduisme, després, un deu creador, Brahma, com a principi absolut, tot i l’existència de molts altres deus; i a la Xina, en Tien, el deu dels Cels, esdevé el principi de tot, primer poder sobre la natura; o el deu Mitra, a la Pèrsia del zoroastrisme, deu del sol i origen de la vida, i fill de Ahura Mazda, deu creador suprem, origen de la veritat i de la mentida. Mica en mica, la religió anirà eliminant deus, i el monoteisme aniria substituint al politeisme originari, com a porta d’entrada a d’altres religions que avui són ben presents.

 

Pel que fa a la ideologia d’aquelles primeres comunitats estatals, aquesta ve configurada per la preeminència i l’interès de l’Estat. D’un Estat que vol ser la continuïtat i l’hereu - com dèiem - de les primitives comunitats de les gens i de les tribus. D’un poder representat pel monarca, pel rei, per l’emperador, ... ;  i, que exerceix sempre des d’un punt de vista religiós i militar. El cap de l’Estat és la representació viva del domini, de la força, ... i dels deus. Una ideologia que es barreja amb la religió, amb el mite i amb la màgia. Com diu Escohotado, “la ciutat-mercat es troba regida per idees teocràtiques, amb representacions d’un judici posterior a la mort i amb ofrenes als difunts”[1].

L’educació, de la comunitat de les gens i la tribu a l’Estat: escribes i sacerdots

I pel que fa a l’educació, necessàriament es faria a l’àmbit familiar de les gens i de la tribu; per part de la mare a la primera infantesa i després per part del pare i de la comunitat de la gens, per tal que filles i fills aprenguessin els coneixements necessaris per a la seva vida futura dins la comunitat. És a dir, la família i els caps espirituals de la gens i de la tribu havien d’exercir la seva funció formadora. Una educació a través de l’aprenentatge, de l’observació i imitació, i de la tradició oral i memorística.

 

Només amb l’aparició de les primeres civilitzacions històriques es començaria a entendre l’educació com quelcom útil a la nova comunitat, ara ja política, a l’Estat; quelcom que es tenia d’ampliar i sistematitzar en benefici d’aquest. I amb l’aparició de la divisió social de la comunitat, l’educació sortiria de l’àmbit particular, domèstic i de la gens; tot i que, només els fills barons de les classes dominants tindrien accés a una escolarització externa a la del àmbit familiar i/o de la gens. En aquelles primeres civilitzacions històriques, ja sigui a la vall del Nil, o a la vall del Tigris i l’Eufrates, o a la de l’Indus, l’administració política estava sempre vinculada a la figura del rei com a primer sacerdot. Per tant, religió i política anaven de la mà. Així, les necessitats educatives de les comunitats anaven vinculades a la formació religiosa i administrativa, a la formació dels escribes. Una formació que, arreu, es donaria als fills de l’aristocràcia dominant en els propis temples. La figura del sacerdot i de l’escriba eren una unitat inseparable. L’educació sortia de l’àmbit familiar per utilitat de la comunitat, de l’Estat.

L’educació i l’escriptura. També l’escriptura es crearia i s’utilitzaria atenent les necessitats de l’Estat polític, de les necessitats de control. De control de la recaptació dels tributs a tot el territori de l’Estat, i de control de la producció agrícola i de l’aprovisionament a l’Estat, al monarca. l, també, per al control del comerç. Sempre les motius principals eren pràctics i per a la utilitat del poder de l’Estat. 

Així per exemple, a l’antiga Sumer l’educació estava adreçada a la formació dels escribes i estava connectada, també, amb les funcions sacerdotals. Una educació on l’estudiant ja aprenia a fer l’escriptura cuneïforme sobre tauletes d’argila. Més endavant, a l’antiga Babilonia, els joves rebien una educació encaminada a la l’interès i la continuïtat de l’Estat. El sistema educatiu, el “pensum”, incloïa l’escriptura cuneïforme i també la medecina, l’astronomia, l’aritmètica, la geometria, la música i la literatura. L’objectiu era, en aquest cas, proveí a l’Estat de la seva burocràcia: sacerdots i funcionaris, comptables i lletrats; així com, els escribes i els constructors necessaris. I, també, satisfer les demandes de la vida artística i comercial. Es crearen unes escoles generals i a més “hi havia escoles especials per tal d’estudiar teologia, dret, medecina i astronomia, ... estretament connectades amb les escoles dels temples hi havia altres dues grans institucions: l’arxiu i la biblioteca ... a Babilonia totes les biblioteques eren biblioteques dels temples, ... des dels temps més antics existien arxius de l’Estat ... però no biblioteques de l’Estat. Assurbanipal va establir la primera d’aquests biblioteques a Nínive ... que així es va convertir en un centre d’erudició”[2]

De manera similar, per posar un altre exemple, a Egipte l’objectiu també era dotar a l’Estat dels sacerdots i dels funcionaris, dels escribes i dels recaptadors necessaris per a la seva administració. Però, ja en aquells primers temps hi haurien, també, estudiosos del cos humà i del medi físic: de la medecina, de l’arquitectura o de l’enginyeria per al servei de la casta dominant i de les necessitats infrastructurals de la vida econòmica.

 

Però, el control de la comunitat tindria diferents versions, en funció de la pròpia estructura política de la societat. En altres societats, més fraccionades des del punt de vista polític, predominaria el control social a través de l’educació en la mística de la religió.

A la civilització Índica, en el temps de la cultura vèdica, l’educació i la preparació dels futurs bramans es feia en escoles religioses dels propis temples i monestirs, a través de l’aprenentatge personal i la tradició oral i memorística; amb la pretensió d’arribar a l’autoconeixement i a l’autocontrol. Una disciplina comunitària, funcional i orgànica, com a obligació i com a deure per a la pervivència i hegemonia de la pròpia casta. L’ensenyament era privat, accessible només a les classes aristocràtiques, i sempre va estar monopolitzat pels bramans, a canvi d’una compensació econòmica. El pla educatiu comprenia tota la literatura vèdica i algunes altres matèries, com ara, la dialèctica, la fonètica, l’astronomia i l’astrologia,  les matemàtiques, ... amb diferents nivells, fins arribar a un nivell d’estudis superiors. Però, els bramans no es limitarien a ensenyar aquestes disciplines: ensenyaven, també, l’ús de l’arc, la ciència militar i altres arts i oficis. Un cop més, educació de l’esperit comunitari i del cos per a la defensa de la pròpia comunitat. Més endavant, amb l’adveniment del budisme, es varen fundar nombrosos monestirs budistes, on l’educació ja no estava basada en els estudis vèdics, tot i que els mètodes educatius eren similars als dels bramans. En els monestirs budistes, però, l’educació es va democratitzar, ja que els monestirs estaven oberts a individus de totes les castes (no només a les tres castes superiors).

També a la Xina, a l’època final de la dinastia Zhou, la dels “Regnes Combatents”, es produïren canvis en l’educació per atendre aquell temps d’afebliment de l’imperi, i de pertorbacions i lluites. És el temps de Confuci i de les “cent escoles” de filosofia. Calia cuidar l’esperit dels feus i del vell imperi, per tal de buscar noves vies de futur. Deia Confuci que “a l’educació no hi ha diferències de classe”; però, en realitat tot el seu projecte educatiu estava destinat a cercar una reorganització de la societat en base a una adequada base moral de la conducta humana. Una base moral que garantís la preeminència de la noblesa feudal com a classe. I és que, en definitiva, tant les primeres escoles de districte com les escoles reals estaven destinades als fills de la noblesa feudal, per tal de formar guerrers i caps dels feus, funcionaris i mestres professionals, ... servidors de l’Estat.

Harmonia familiar, respecte i pietat filial, obediència a l’Estat, ... La doctrina del “camí”,  del Tao, amb les seves propostes de passivitat, no acció, compassió, humilitat i frugalitat, juntament amb les idees de Confuci, servirien per assegurar el control social.

 

Ja ho veieu, l’educació sempre hauria de ser útil, sempre es faria per al servei de la comunitat. I l’escriptura també: de fet, arreu, més enllà de l’aprenentatge i de la tradició oral, l’educació hauria de trobar en el llenguatge escrit, un sistema simbòlic per representar els sons i les paraules, en una escriptura que hauria evolucionat, des de la “ideogràfica” sobre les tauletes d’argila del sumeris a la “jeroglífica”, primer; la “demòtica”, després, sobre fulles de papir dels egipcis; o “l’alfabet fenici” de setze lletres que, temps a venir, “donaria a la humanitat un llenguatge escrit i els mitjans per fer cròniques literàries i històriques”[3] i per tenir cura de la realitat econòmica i política de la comunitat. És a dir, l’escriptura seria el mitjà ideal per a la formació dels sacerdots i dels funcionaris i escribes al servei del poder de l’Estat i de les castes (o classes socials) hegemòniques.

Tot i això, històricament, hi hauria també una oposició dels intermediaris formadors de l’esperit comunitari envers la creació i la utilització de l’escriptura.

Els vells sacerdots, gurus, ideòlegs, arreu, s’oposarien a la utilització de la paraula escrita: els bramans a l’Índia, el moment d’ensenyar la literatura vèdica; el rabí jueu, quan aprèn de memòria la Torà oral; els ulemes islàmics i els “qurres” recitadors memorístics de l’Alcorà; ... el mateix Plató, en el diàleg Fedre, posaria en boca de Sòcrates unes paraules del rei egipci Thamus criticant-li al deu Theut un dels seus invents, l’escriptura: “no produirà sinó en les ànimes dels que l’aprenguin l’oblit de la memòria, ja que, fiant-se de l’escriptura, recordaran d’una manera externa, utilitzant caràcters aliens; no des del seu propi interior i de per si. No és doncs l’elixir de la memòria, sinó rememorar-la, el que has trobat. És l’aparença de la saviesa, no la seva veritat, el que donaràs als teus alumnes; perquè, una vegada s’hagin fet erudits sense veritable instrucció, semblaran jutges entesos en moltes coses i la seva companyia serà difícil de suportar, s’hauran convertit en savis segons la seva pròpia opinió, en lloc de veritables savis”[4]. Aquest darrer paràgraf de Plató, és molt aclaridor sobre l’opinió que tenia el mestre dels mestres de la paraula escrita: l’escriptura no dona respostes a les preguntes de la ment, només el savi amb la seva eloqüència i el seu discerniment és capaç de trobar la veritat.

 

Certament, el poder de les castes sacerdotals era – és, encara - un poder espiritual, màgic. La invocació mítica, l’apel·lació a la tradició oral, a la memòria, era sempre un recurs que hauria de limitar necessàriament la llibertat dels seus oients, del poble. Al fixar la paraula en una tauleta, en un papir, en un element físic; el fet de poder llegir-la i estudiar-la podria consolidar la creença espiritual, però també podia donar peu a l’anàlisi i a la contradicció. El poder religiós podia trontollar. Religió, cultura i educació podien anar de la mà i afavorir el poder de l’Estat teocràtic; però, l’escriptura també era una porta cap al desconegut i cap a la revolta social. I era, també, una porta cap a la limitació de la voluntat i del caprici del poder polític: després veurem com Hesíode, a la Grècia arcaica, es queixava de la injustícia soferta per part d’un seu germà en la recepció d’una herència; o quan a la Roma republicana, a partir de la publicació escrita del dret consuetudinari, amb la Llei de les XII Taules, es posava fi a l’arbitrarietat interpretativa del poder. No tot era positiu en el naixement de l’escriptura.

Amb tot, arribaria el moment de l’aparició dels primers llibres sagrats per tal d’ordenar la vida de la comunitat, sistematitzant unes doctrines religioses, fins aquell moment, transmeses oralment: els “Vedes” del hinduisme; l’Avesta persa del mazdeisme o zoroastrisme; els Yi King del temps de la dinastia Shang a la Xina; o l’Antic Testament, més endavant, dels hebreus, en són uns referents prou importants d’aquest trànsit des de la tradició oral a la tradició escrita. Fou un temps de creació, el dels segles que van des de l’any 1000 al 200 a.n.e., en el qual apareixen, en llocs diferents i amb vocació de futur, els primers sistemes de pensament, i per tant d’educació, de la mà de Confuci i Lao-Tsé, a la Xina; de Buda, a la Índia; o de Zoroastre, a Pèrsia. Uns segles que Jaspers anomenaria encertadament com un “temps axial”[5].

 

D’aquesta manera, de l’Orient arribarien els grans corrents filosòfics i educatius que haurien de desembocar en l’especulació pura a l’antiga Grècia, amb l’intent de Plató de crear un veritable i complet sistema educatiu, en les seves obres “la República” i “les Lleis”. Però, bé, ja en parlarem més endavant de tot plegat.

 

Participació selectiva i compromís personal

Participació? Quina podia haver-hi, quina podia ser la participació en aquests règims estatals centralitzats i dirigits per unes castes de sacerdots, funcionaris i guerrers, ...! Però, no ens avancem.

 

En uns primers temps, prehistòrics, no hi hauria participació, tal i com nosaltres l’entenem. A la gens o en el clan, a la fratria o a la tribu, només existia un cos social invertebrat. Era un organisme viu i total, complet. No existia la persona individualment considerada. La persona era part indivisible del grup; i, per tant, participava del grup. No era possible la vida fora del clan o del grup. Com diu Sahlins, “el grup té un destí i una realitat que transcendeix més enllà de la dimensió mortal de les persones”[6]

Més endavant, amb la ruptura dels llaços de solidaritat i fraternitat comunals i el naixement de les primeres formes d’Estat, seran les noves classes dirigents (com hem dit abans,  veritables castes socials pel que fa a la possibilitat d’apropiació de l’excedent econòmic de la comunitat i la seva continuïtat temporal) les que podien tenir algun pes en l’administració i direcció de l’Estat, i en conseqüència, podien participar-hi. I així, malgrat la continuïtat temporal d’aquests imperis i monarquies, la lluita entre les mateixes classes dirigents, i entre les diferents ciutats-estat i monarquies, fou permanent. L’afany de riquesa i de poder, l’enveja, i inclús, la pròpia manera de viure i de morir, eren forces centrífugues que es manifestaren de manera constant. A més, en uns imperis amb uns territoris immensos i amb unes comunicacions molt i molt limitades, el poder central es tenia de repartir i compartir jeràrquicament amb d’altres poders dispersos per tot el territori, amb els caps o els senyors recaptadors dels tributs del monarca. De fet eren veritables “senyors de la guerra”, origen de moltes de les lluites entre les classes dominants per al control del territori i de l’excedent econòmic.

 

I, en conseqüència, quin podia ser el compromís social en unes comunitats d’aquestes característiques?

 Hegel, en el seu llenguatge críptic i especulatiu, diria que “a la Xina, l’home no és quelcom fins que ha mort; a la Índia, fins que es nega a ell mateix, fins que, com un mort espiritual o vivent, s’afegeix en Brahma, a l’estat d’inconsciència ... no hi ha doncs a la Índia variació, ni progrés: l’home no és lliure, fa abstracció de la seva llibertat. A Pèrsia veiem l’altra orto de la llum a l’esperit de l’home; domina la particularitat ...; però hi han determinacions naturals que són considerades com quelcom absolut ... A Egipte reina la fermentació ... només existeix l’aspecte formal de la llibertat ... “ i conclou aquesta síntesi evolutiva de l’esperit, en el món grec: “Només a l’essència grega és l’esperit de l’home quelcom per ell mateix ... aquí no reina la particularitat dels egipcis, sinó l’objectivitat. Aquí existeix un fi general, la pàtria ... “[7] És a dir, per a Hegel, només a partir del món grec l’home esdevé lliure i capaç, per tant, de prendre part, de comprometre’s personalment i lliurament.  Ja ho veurem més endavant.

A la filosofia taoista reflectida en el Daodejing veiem aquell “no ser” de l’esperit, que deia en Hegel, en que el fonamental és el “no actuar” de manera deliberada, forçada: “l’home culte, sense actuar fa” (capítol 47), o “practica la no acció, i així res queda sense regir” (capítol 3). Davant d’aquests pressupostos,  quin compromís social podria sorgir del “no fer”? No seria aquesta filosofia, com també el confucianisme, una “filosofia de la decadència o de l’enyorança?”[8] unes filosofies interessades, com a conseqüència precisament de la lluita econòmica de classes, i que buscaven mitigar el conflicte social? Submissió, orde, ... negació de la individualitat, i per tant, del compromís social.

En la mitologia de l’antiga Sumer trobem enunciades les ordres dels deus Enlil i Enki a la raça humana, els “mes”: veritables instruccions que pretenien ordenar adequadament la vida social. Entre aquestes es troben el paper de l’heroi, de la bondat, de la justícia, ..., i fins i tot, el de la salvació a través del diluvi universal. S’esbrinava el sentit de l’ajut i de la solidaritat, però encara són papers individuals. Així, en el poema èpic de Guilgameix, el rei d’Uruk, quan Enkidu renuncia a la seva vida salvatge i coneix l’amor, i es fa amic de Guilgameix, el rei d’Uruk,  es sacrifica per ell fins a la mort, agafant una vinculació només de tipus personal, i recíproca a la d’aquell.

Aquesta esperit de la salvació i de la lluita per la vida del company també es troba en alguns textos de la mitologia hinduista dels “Purana”, com per exemple en la llegenda i les lleis de “Manu”; o en l’epopeia del “Ramayana”. Tot i això, sempre s’hi troba un esperit individual, no col·lectiu. Tanmateix a Pèrsia, en un moment posterior, quan els amics i companys del príncep Cir el Jove el defensen fins a la pròpia mort, ho fan per motius d’amistat i d’implicació personal, tal i com ens ho descriu Xenofont a l’Anàbasi[9].

 

No hi ha, no pot haver-hi, en la història d’aquestes primeres formes històriques de societat i en aquelles primeres civilitzacions - d’altra banda, tan diverses - un autèntic compromís social, un compromís social fruit de la individualitat desenvolupada dins la comunitat. L’únic compromís social havia d’ésser fruit d’una adhesió personal d’origen grupal o familiar; imprescindible i interessada.

I més endavant, en unes societats on els antics lligams familiars i personals subsistien, si més no en el record de les antigues gens, i on ja es donaven unes situacions de dependència i de sotmetiment amb un caràcter econòmic i de classe, però on no hi havien uns vehicles de manifestació del conflicte i uns elements de participació i de mediació social prou desenvolupats, el compromís havia d’ésser – segur - fruit de l’adhesió personal.

 

Estem a punt, ara, d’entrar en la nostra veritable història. Una etapa que, en diferents formes, arriba fins avui. Seguirem mica en mica el seu curs. Però, per tal de fer-la més entenedora, introduirem algun concepte nou per tenir una visió més general i acurada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] A. Escohotado, “Filosofia i metodologia de las ciències”, pl. 31, UNED 1988

 

[2] E. D. Myers, “L’educació en la perspectiva de la història”, pl. 416-7, Ed. Fondo de Cultura Económica

[3] L.H. Morgan, ibídem., pl. 47

[4] Plató, “Fedre” a “Obres Completes”, pl. 881-882, Ed. Aguilar

[5] citat per J. Llopis, a “Història de l’Educació”, pl. 6 i següents, Ed. Jesús Llopis, 1969

[6] M. D. Sahlins, “Les societats tribals”, pl. 26, Ed. Labor

[7] G.W.F. Hegel, ibídem, pl. 393-394

[8] Lao Tse, “Tao Te ching”, estudi preliminar, pl. 91-92 Ed. Trotta

[9] Xenofont, “Anàbasi”, llibre I, pl. 140, Ed. Gredos

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...