dimarts, 2 de febrer del 2021

P1 - I ara, un primer aclariment: L’economia i la política van de la mà

 

Ja hem parlat de castes i classes socials, i de la divisió del treball (divisió social del treball, per ser més exactes) que va comportar l’aparició de la propietat privada. És lògic pensa què, això havia de comportar de manera necessària un nou tipus de conflicte: la lluita per la terra i la lluita pels seus productes, o sigui la lluita per l’apropiació del fruit del treball. Va començar la “lluita de classes”. Com hem dit, amb el naixement de la Societat Política, de l’Estat i la divisió del treball havien de sorgir, necessàriament, les primeres “formes de govern” d’aquest Estat, formes que procuraven dominar  i controlar les classes en lluita.  Ja a la Grècia Clàssica, Aristòtil distingia entre la Monarquia, l’Aristocràcia, i la Democràcia, com a formes “pures” de govern, en funció de que l’Estat estigués controlat per una sola persona, per varies de superior qualitat i saber, o de moltes. I, tanmateix, també enumerava les seves formes “impures”: la Tirania, la Oligarquia i la Demagògia. Altres classificacions fan esment a la forma de República com forma d’Estat, o al fet que fos un govern despòtic, o totalitari, o senzillament feixista; en un ventall on sovint es confon la forma d’Estat amb la forma de govern. Per a nosaltres, la Monarquia fou en algun període de la història Despòtica, en altres Absoluta, Dictatorial o, com ara, Constitucional.  I la República, històricament, pot ser aristocràtica, democràtica, totalitària o, inclús, feixista.  El ventall és prou llarg.

 

 Abans de seguir, hem de diferenciar bé el que és l’Estat i el que és el Govern. Govern és la forma política que adopta l’Estat en l’exercici del poder. Però, l’Estat és molt més que això: l’Estat és el conjunt de les institucions (polítiques, jurídiques, judicials, tributàries, administratives, socials, educatives, sanitàries, de seguretat i defensa,  ... ) que regulen la totalitat de la vida social, i la seva articulació concreta, creant un sistema simbòlic i de valors (Hegel deia que era la realització de la voluntat subjectiva de l’home, “la vida moral realitzada”) en un territori delimitat; i que, com deia Max Weber, ostenta el monopoli de la violència. Això sí que és definitiu: valors, tots els que vulguis; però, en darrer terme, monopoli en l’ús de la violència. Resumint, l’Estat és un sistema institucional i burocràtic de control (polític, territorial, social, ideològic, econòmic, ... ) i de reproducció social orientats a la seva pròpia supervivència. I malgrat la mirada esbiaixada cap el propi llombrígol de la filosofia germànica (Kant, Feuerbach, Hegel, ...), l’Estat és una llosa (necessària?[1]) per al ple desenvolupament de la vida humana en societat.

Però, bé, que hi fa que l’Estat i les seves formes de govern vagin canviant? Ara una teocràcia, o una monarquia, absoluta o constitucional; ara una república; ara totalitària, ara democràtica. Per què? a què respon tot això?  és per caprici?, és per la manca de drets successoris del monarca de torn?, per inoperància, o per la decadència d’aquest monarca, de l’autòcrata, o de la casta aristocràtica governant?; o, senzillament, és la vida, el desenvolupament de la vida política, econòmica i social, sempre plena de conflictes i contradiccions? La història n’està farcida d’exemples de decadències que comporten la crisi i el canvi posterior. És la vida dels humans, amb les seves relacions econòmiques i socials, amb els seus interessos oposats, amb les seves limitacions psicològiques, les seves febleses i paranoies, inclús, ... És, per dir-ho en el nostre llenguatge, el conflicte interclassista provocat per les diferències econòmiques i socials, i les seves conseqüències - de tot tipus -, en darrer terme, el que ho provoca. És la “lluita de classes”, la lluita econòmica de classes la que provoca cada crisi social i, per tant, cada crisi política de canvi.

I per què es dona la crisi social? Normalment per l’adveniment d’una crisi econòmica, que actua com a detonant del que ve al darrera. Eh que això ens sona a tots! Crisi econòmica, crisi social, crisi política, són graons de la mateixa cadena. Una cadena que volta i volta i que ens empeny per un camí sovint desconegut. Fem un pas més. I per què es dona la crisi econòmica? Els marxistes, per explicar-ho, introdueixen uns nous conceptes que no està de més recordar, per la seva capacitat explicativa. A veure si ho fem de manera clara i breu. Sempre és millor.

Ja hem parlat de la divisió social del treball, de les classes socials, de la lluita de classes, ara ho farem del “mode de producció”[2]. Per què? Doncs perquè, sens dubte, la manera com les persones treballen, com es produeix, està vinculada, d’una banda, a una determinada divisió social del treball (no ens referim a la divisió tècnica del treball, del seu procés, de les seves parts; sinó als diferents papers socials, els diferents rols que desenvolupen les persones en la seva vida social: treball manual, treball intel·lectual; militars, sacerdots, ideòlegs i polítics) i a l’existència d’unes relacions jurídiques que ho permet, en base a unes estructures ideològiques i polítiques que ho faciliten (sovint a través de la coerció o la violència); i, d’altra banda, a uns mitjans de treball determinats, a uns mitjans de producció i a una tecnologia determinada. És el que s’anomena les “relacions socials de producció”, en el primer cas, i el nivell de desenvolupament de les “forces productives”, en el segon. I encara hi ha més: el repartiment del producte del treball social es fa en funció d’unes determinades “relacions de distribució”; és a dir, la manera com es distribueix la producció, la riquesa, és conseqüència, també, d’unes determinades relacions socials que neixen en el mateix procés de producció, però que es realitzen, es concreten, al moment de fer el repartiment. Tot plegat és el que es coneix com “estructura econòmica” de la societat, estructura que conforma el que podríem dir tot un sistema econòmic i social. És prou entenedor. O no?

Això és important per copsar com vivien les persones en cada comunitat i, sobretot, per entendre els processos de reproducció[3], transformació i canvi social, que abans comentàvem; normalment a través de la crisi econòmica, i/o de la decadència. Quan la roda de la producció deixar de funcionar bé, ja sigui degut a que els diferents papers socials es veuen qüestionats, o bé perquè els mitjans en que es treballa evolucionen i requereixen d’una nova divisió social, també comencen a fallar els engranatges, els sistemes socials de control. Ja tenim l’inici d’una crisi. Una crisi que, en un primer moment, és econòmica i que, de no refer-se, esdevindrà crisi social i política. Crisi de legitimitat en l’aplicació concreta del mode de producció. Quan la crisi perdura en el temps, ve la decadència de la societat concreta. I si la crisi és més general, degut a les contradiccions pròpies del mode de producció, i ve acompanyada del naixement d’unes relacions socials alternatives (ni millors, ni pitjors) que generen un desenvolupament del sistema productiu més eficient, en el temps esdevé un canvi cap un nou mode de producció. Un temps prou llarg, que pot durar segles, i en el qual conviuen el nou i el vell mode, la manera de viure i de produir antiga amb el que ja s’endevina com a nou. I és aquesta convivència de modes de producció diferents en un mateix temps el que ens dona peu a introduir un darrer concepte: la “formació social”[4]. És a dir, el de com en un temps determinat conviuen en una mateixa societat diferents modes de producció, amb unes diferents relacions socials de producció, d’explotació i de divisió del treball. Això és important perquè, de fet, és el que ha passat sempre, ja sigui en el llarg declivi de l’Imperi romà, com en la llarga transició des del feudalisme cap al capitalisme; o com pot passa en els temps actuals.

 

I ara sí, estem entrant ja al moll de l’os de la vida econòmica, social i política dels nostres avantpassats. Posarem alguns exemples.

 

 



[1]  La desaparició de l’Estat, o la necessitat de la seva desaparició, és un pensament sempre present en la tradició marxista, com es pot comprovar a: K. Marx, “ Misèria de la Filosofia”, p. 259, Ed. Jucar, 1974;  o el “Manifest Comunista”, OME-9, pl. 157, Ed. Grijalbo; o la “Crítica del Programa de Gotha”; o F. Engels, “Del socialisme utòpic al socialisme científic”, pl. 81, Ed. R. Aguilera, 1968; com a principals texts marxistes sobre aquesta qüestió; a l’anarquista de M. Bakunin, “Federalisme, socialisme i antiteologisme”, pl 61 i següents, Ed. C. Lopez i O. Cortés;  i, inclús, en alguns corrents antropològics, com ara a Pierre Clastres, pensador representatiu d’una mena d’antropologia anarquista.

[2] M. Harnecker, “Els conceptes elementals del materialisme històric », pl. 74 i següents, Ed. Segle XXI, 1977

[3] “La producció mateixa, el progrés de la població  .... suprimeixen poc a poc aquestes condicions, les destrueixen en lloc de reproduir-les  ... la reproducció de relacions pressuposades de l’individu amb la comunitat .... és el fonament del desenvolupament, que és, per tant, ... limitat;.. l’eliminació d’aquest límit representa la seva ruïna i destrucció” K. Marx, “Grundisse”, pl. 439-440, OME-21 Ed. Grijalbo, 1978

[4] S. Amin, “Sobre el desenvolupament desigual de les formacions socials”, pl. 63 i següents, Ed. Anagrama, 1976

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...