dijous, 4 de febrer del 2021

P3 - Una altra aturada. Ideologia i Poder: la comunicació

 

En el que portem d’aquest escrit, hem intentat fer un esbós de l’evolució de les comunitats que varen viure en la part del continent europeu que s’aboca a la mar Mediterrània, i que, hereus de la seva cultura, ens defineixen en el que som. Una evolució que partint d’aquelles primitives comunes gentilícies varen anar agafant un perfil propi a les penínsules grega i itàlica, d’acord amb l’entorn i l’evolució de les seves forces productives i socials. Però, el nostre objectiu no és la història, la història és nomes el camí del desenvolupament de la comunitat i del seu esperit.

Després d’aquella primera etapa immemorial, més o menys igualitària, i de les primeres civilitzacions estatals tributàries, del món oriental o asiàtic, que hem comentat en el capítol II, aquests altres projectes comunitaris, conformats inicialment a través de les “demos” gregues o dels “pagui” romans, rústics o urbans, produïren la consolidació d’unes poderoses castes aristocràtiques que, com a conseqüència del seu control sobre la producció ideològica i material de la comunitat, esdevingueren veritables classes socials; donant lloc, a més, al naixement de l’Estat com a símbol del seu poder, com a òrgan de control polític i social pel damunt de la comunitat. Un Estat que, ja sigui a les polis gregues o a la República o l’Imperi romans, ja té els instruments necessaris per exercir el poder: uns magistrats i una estructura burocràtica, i un exèrcit permanent; així com unes estructures polítiques i  ideològiques que el justifiquen: de manera especial, els mites i la religió. Un Estat, en especial l’Estat romà, que trobaria en el desenvolupament normatiu i l’educació els mitjans per expressar la seva ideologia, en l’intent de controlar la comunitat i de crear un esperit a la seva mida. I per fer-ho, havia de menester encara un altre control ideològic de la societat: el de la comunicació.

El de la comunicació a través del llenguatge, en especial del llenguatge escrit, l’escriptura, i el dels mitjans per reproduir-lo i per fer-ne l’adequada difusió. Un aspecte fonamental que encara no havíem tractat.

 

De sempre fou evident la necessitat de comunicar-se de les comunitats. En uns primers temps, la necessitat de comunicar-se entre les tribus vindria de la mà de l’intercanvi comercial, a través d’un sistema de transmissió oral que arribaria fins al lloc de recepció de la noticia o del comunicat. I és evident també que, fins que no hi hagué un suport adequat per a la seva expressió, l’escriptura fou sempre mínima i controlada pels portadors espirituals dels saber de les comunitats, ja fossin els caps o els sacerdots (normalment una condició anava amb l’altre). 

Així, amb el desenvolupament de l’intercanvi i del comerç, la necessitat de comunicar-se a distància, de prendre nota escrita de la producció material i dels seus moviments comercials va donar lloc a la necessitat d’expressar gràficament el que en un primer moment es comunicava només oralment. I sorgiren els primers sistemes de càlcul i de signes escrits, les primeres escriptures, com ara la cuneïforme, i els primers alfabets, com ara el jeroglífic, el protosinaític, ... i el fenici. I amb l’alfabet fenici l’escriptura es simplificà, i es poder fer i relligar amb una major facilitat les paraules que expressaven les necessitats, els pensaments i els desitjos de la comunitat; de manera especial, els dels seus caps i portaveus. I recordem que, tant la llengua grega com la llengua llatina provenen directament de la llengua fenícia, una de les de la gran família de llengües dites indo-europees. I amb la paraula escrita, l’Estat tenia nous mitjans per controlar la comunitat i difondre la ideologia de les elits dominants. Els antics sacerdots perderen part del seu poder, certament, ja que el llenguatge escrit, mica en mica, es simplificava i popularitzava; però alhora, l’Estat trobaria en aquesta mateixa popularització una nova manera de fer arribar a la gent el seu desig, el seu poder. I és que, com ja hem comentat abans, a l’Hèl·lade per exemple, fins que les Lleis no foren escrites, sempre es produïen dificultats, malentesos i desviacions interessades en la seva interpretació. Tanmateix, el mateix passà a Roma, fins que la Llei no quedà reflectida en les Lleis de les XII Taules.

I quin era el suport físic d’aquestes primeres formes d’escriptura? La paraula escrita havia passat per les taules d’argila i de fusta, inclús la pell, per després assentar-se sobre el papir, la vitel·la i el pergamí. I tot i que a la Xina ja s’havia començat a utilitzar el paper com a suport poc abans de la nostra era, a Europa el paper no es començaria a utilitzar a l’engròs fins a la invenció de la Impremta, allà pel segle XV. Així, els grecs ferien servir taules de fusta encerades -“cyrbes”-  per comunicar-se; i els romans utilitzarien ja el pergamí i la vitel·la. Aquests foren els principals suports emprats pels antics grecs i romans per al seu llenguatge escrit. I de manera especial, a Roma també s’utilitzà el color blanc d’alguna de les parets encalcinades del Fòrum i de les places públiques de les ciutats per crear uns rectangles anomenats “albums”, on els comerciants hi posaven anuncis i que, també, venien a completar la feina que feien els pregoners – els “praeco”- oficials de l’Estat. 

Veiem doncs com la paraula ja estava impresa i a punt de circular. Com? Al desenvolupar-se aquelles primeres comunitats, concretament a les teocràcies asiàtiques i a l’Egipte dels faraons, sorgirien, degut a les mateixes necessitats d’intercanvi comercials i la nova necessitat de control d’un territori molt ampli i amb una població molt disgregada, uns veritables sistemes de correus, per on circulaven informacions, escrits, comunicats, ordres i edictes. L’organització d’aquests primitius sistemes de correus consistia en una xarxa de llocs de despatx i descans[1], “mutacions” per als cavalls i “mansions”, amb queviures suficients, per als missatgers i els viatgers. A Roma, postes com aquestes seguien el curs de les marxes militars, on els missatgers feien els relleus per fer arribar el missatge fins el seu destí. Com diu molt bé, M. Vázquez Montalban, “les rutes imperials no només servien per a la ràpida marxa de les legions romanes sinó que també per a la circulació d’una inestimable informació al servei de la supervivència política de l’Imperi”[2].

 

Així, des del primer moment, l’Estat (també el grec, doncs ja a la legislació de Soló es veu una  preocupació per la llibertat d’expressió) voldrà controlar la informació i la seva difusió, a través dels mitjans de comunicació. A Atenes, Pisístrat va crear una mena de ministeri ideològic i religiós, presidit pel seu fill, on la propaganda política tenia la funció de lligar el culte religiós al culte polític de l’Estat; posant en marxa una mena de cacera de bruixes, perseguint als seus propis enemics polítics, falsejant els fets a través d’una “veritat oficial” (arribaria a fer, inclús, una versió falsa i a la seva conveniència de l’Odissea d’Homer). Inclús un polític demòcrata com Pèricles, tot i la llibertat d’expressió que hi havia a Atenes durant el segle V a.n.e., assajaria sempre noves tècniques de persuasió de la consciència publica, a través de l’oratòria i les grans espectacles populars gratuïts. El magisteri corrosiu dels sofistes o alguna de les obres de teatre d’Eurípides, ... quan no sovint la simple contrarietat en l’opinió, eren mal vistes pels eupàtrides més conservadors. No cal recordar la tràgica mort de Sòcrates o la fugida d’Aristòtil; o la fugida i mort de Protàgores, al moment de ser acusat d’impietat per haver blasfemat envers el coneixement dels deus. Sempre l’Estat, també a Grècia, va voler tenir una opinió pública controlada i al seu favor.

I si això passava a Grècia, que no havia de passar a Roma!; on, a part dels pregoners oficials, hi havia els professionals del rumor, els “subrostrani”, que es dedicaven a vendre noticies incontrolades i a estendre rumors en benefici de l’Estat; on, a més, es construïa una mitologia a la mida de l’Estat romà, amb l’afegit d’un sistema de mecenatge imperial que permetia un desenvolupament literari a la mida de l’Imperi: amb obres com l’Eneida, de Virgili, sobre l’origen de Roma; o amb la publicació de la història redactada per Gai Vel·lei Patercle, a major glòria de Tiberi. També amb l’encunyació de la cara de l’emperador a les monedes es pretenia construir una mitologia a la mida de l’Estat. Tanmateix, dels primers temps, el Senat podia dictar una “Damnatio Memoriae”, una condemna de la memòria d’algú que fos considerat enemic de l’Estat;  ...; tots els canals de comunicació eren adequats per controlar i cercar el favor de la plebs. I això, passava en un Estat en constant creixement, on la ciutat de Roma servia de model per a les ciutats llatines, primer del Laci, després de tota la península i després de les províncies. Arribà, així, un moment en que l’Imperi era un territori de ciutats sorgides dels primers “pagui”, dels “municipia” i dels “coloniae”; s’havia creat tota una xarxa de ciutats, de “civitates”, ben organitzades i ben comunicades. I el concepte de “llatinitat”, com a expressió de la difusió lingüística del llatí, de la cultura i del dret romans, finalment, es completaria amb el de “romanització”, producte de la intersecció intercultural amb les cultures de totes les províncies. El control ideològic i de la comunicació per part de l’Estat romà ho hauria de permetre.

Tanmateix, es redactaven des de molt abans dels temps de Cicerò els “Annali Massimi”, on hi constaven els fets controlats que recollien els arxius del pontifex maximus[3], i els “Acta Diurna Populi Urbana”, a les ciutats, o “l’Acta Diurna Populi Romani”, a Roma, diari del que passava a la pròpia comunitat, i que es posava a llocs públics després de la seva reproducció manuscrita. Al segle I a.n.e. ja hi havia normes jurídiques que castigaven amb la pena de mort a l’autor o al cantant de cançons o poemes considerats difamatoris. A l’època de l’Imperi, els designis dels emperadors foren substancialment terrorífics per a la llibertat d’expressió: per exemple, Calígula va fer cremar viu a un poeta que no era del seu gust, i va ordenar la mort o la deportació d’un munt de filòsofs; Domicià, per la seva part, va crear tot un sistema de propaganda religiosa, militar i cultural encaminada al culte a la seva personalitat, i va posar en marxa de nou la llei “De Majestatis”, per castigar les ofenses a l’emperador; arribant a fer matar a un historiador que no el tenia en massa bona opinió.

 

I així fins l’adveniment i l’enaltiment de la nova religió, el Cristianisme, com a la religió oficial de l’Estat. Ara, amb la nova religió, l’Estat podia, en nom de Deu, fer ús de la seva força per fer valdre les decisions del Papa. En definitiva, Roma va procurar sempre que les comunicacions entre les ciutats i les províncies[4], i entre els patricis i la plebs seguissin els designis de l’Estat. La difusió de la llengua i la cultura romana, i també del Dret romà, el que es coneix com a “romanització”, no fou altre cosa que una gegantina campanya d’integració política i cultural, que va despullar ideològicament i culturalment tots els pobles que va conquerir; o al menys ho va intentar l’Imperi romà.

I diem que al menys ho va intentar perquè, la creació d’una “Comunitat” i del seu esperit, representat en la nació, sempre fou un desideràtum. Sempre fou un projecte en construcció. En un moment donat, August proclamà “la ideologia de la “Pax romana” ... que es fonamenta en la necessitat de marcar fronteres ... Roma és un centre que defineix una perifèria”[5]. És la proclamació oficial de l’existència d’una individualitat col·lectiva, d’una comunitat espiritual abstracte. Proclamació i prou! Amb tot, el dret romà i la llengua llatina es difongué i s’imposà, pels segles dels segles, en bona part del continent europeu; es creà, si es vol, una empremta de llatinitat que venia a completar la gran tradició cultural i filosòfica que els seus contemporanis de l’Hèl·lade els varen - i ens van - transmetre; però, mai l’Estat romà va aconseguir crear una autèntica pàtria romana. L’evolució en el mode de produir i la lluita de classes l’obligaria a donar un cert marge a la participació del poble en la vida pública per poder fer i refer, no ja el bé comú, sinó tan sols la pau social. Això fou tot.

 

L’objectiu, doncs, a Atenes fou cercar el consens de la ciutadania a través de la participació i el compromís social; però que, de manera especial a Roma (i a Esparta) sempre fou el propi interès de l’Estat, la seva permanència, el control i l’obediència de la població a través del manteniment dels costums o de l’establiment de la norma jurídica, de la ideologia i de la religió, i d’una educació i una comunicació a la seva mida. L’Estat grec, en certa mesura, a la seva millor època, tot i els entrebancs que ja hem assenyalat pel que fa a la comunicació i a al seu ús interessat per part de l’Estat, sí que va aconseguir aquest consens social entre els ciutadans (no ja entre la resta de castes o classes, i sectors socials: metecs, esclaus, i les dones); però, no fou mai aquest el cas de l’Estat romà. La lluita entre plebeu i patricis sempre fou una constant, i l’objectiu de la llibertat i la igualtat fou sempre només això, un objectiu dels sectors més empobrits de la plebs; i malgrat que Maquiavel arribaria a veure en aquesta lluita la “causa de la llibertat de Roma”[6], aquesta llibertat, en realitat, només va existir per a la classe hegemònica romana, no per a la simple plebs ni molt menys per als esclaus, els estrangers o els colons. I la utilització ideològica de la comunicació i dels seus mitjans per part de l’Estat romà, també fou sempre un altra constant.

 

La manipulació de la comunicació per part del “poder”, i el seu ús ideològic, se’ns presenta com a part indestriable de la seva mateixa natura. I aquesta és una evidència històrica que, probablement, es podria fer extensiva a la multiplicitat d’actuacions dels humans en les seves relacions interpersonals o de grup. I sense transparència i autenticitat en la comunicació no es pot iniciar la recerca de la veritat, i no poden haver-hi informacions i comunicacions, ni noticies, autèntiques; ni uns mitjans de comunicació prou neutrals sotmesos a processos de verificació i control. Per tant, no pot haver-hi llibertat. I sense llibertat ni igualtat no pot haver-hi fraternitat, i, per tant, no pot haver-hi una veritable “Comunitat”. Aquest és el cas de Roma i d’Esparta; i, també, encara que en un altre nivell, el d’Atenes.

 



[1] “August va organitzà un extens sistema de postes. Designà funcionaris del servei públic de transports .... les postes eren utilitzades ...  també per persones que obtenien un permís oficial   ... podien fer fins a 100 milles en un dia ...” M. Olmeda, “El desenvolupament de la Societat” tom III, pl. 382-3, Ed. Ayuso, 1973

[2] M. Vázquez Montalban, “Història i comunicació social”, Ed. Mondadori, 2000

[3] Informació d’un article de Gaetano de Sanctis, 1929, Enciclopèdia italiana Treccani. 

[4] “Segons Ptolomeu, els camins que sortien de Roma havien estat anivellats de manera que una carreta pogués dur la càrrega d’una llanxa grossa”, cita de V. Gordon Chlde, “Què va passar a la història”, pl. 252, Ed. Leviatan, 1987

[5] U. Eco, “La línia i el laberint: estructures del pensament llatí”, a Civilització Llatina, pl. 23, Ed. Laia, 1989

[6] N. Maquiavel, “Discursos sobre la primera dècada de Titus Livi”, I, 4, citat per P. Simón, a “El Princep Modern”, pl. 7, Ed. Penguin Random House, 2018

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...