Es podria pensar que el títol d’aquest escrit és una expressió poc
afortunada: “Elogi a la Política”. Naturalment, parlem-ne! Certament, en els
temps que corren, parlar de la Política (en majúscules) en termes favorables
sembla, com a mínim, una aposta perdedora. Hi ha una crisi de legitimitat dels
sistemes polítics contemporanis i de les persones que hi participen activament.
La política (ara en minúscules) oficial – arreu, no només a casa nostra - està
absolutament desprestigiada: corrupció, amiguisme, desconnexió social,
elitisme, falta de transparència, falta de representativitat democràtica i
social, autisme polític, inoperància dels sistemes electorals i dels partits
polítics, reiterats incompliments programàtics, ... són trets habituals de la
política de cada dia, al nostre país i a la resta de països democràtics (els
que no ho són - de democràcies representatives - encara pitjor). La llista
podria ser molt i molt llarga. Amb tot, en els moments històrics en que ens
trobem, en el que el neo-imperialisme de les grans corporacions transnacionals
imposen el seu dictat als Estats i als seus governs, moments en el que les
elits econòmiques han convertit als governs representatius en simples titelles
al seu servei, obligant als Estats ha oblidar el seu paper de mediació social;
uns temps en el que la precarietat creixent del treball es dóna la mà amb la
privatització creixent dels serveis bàsics de la població, i en el que
l’economia productiva - el capital productiu - va perdent pes específic en
favor del capital financer i fiduciari, especulador dels serveis i dels bens
més bàsics (la terra, l’aigua, les matèries primeres, ...); i en el que les
inevitables, reiterades i històriques migracions humanes per causes econòmiques,
ecològiques o dels fets militars, han permès els Estats més desenvolupats, de
la mà del neoliberalisme i la ideologia que el justifica, l’aplicació de polítiques
socials cada cop més febles, propiciant el sorgiment dels vells fenòmens de rebuig, de xenofòbia, ... i de
neofeixismes, especialment entre els sectors socials més desafavorits de la
població; i tot això, succeeix en un escenari geopolític on l’amplitud i la inexorabilitat
de la crisi ecològica i energètica a nivell planetari, en un marc de creixent competència
multipolar entre els vells països capitalistes i d’altres de nous que lluiten
per conquerir el seu propi espai vital o per aconseguir la seva hegemonia,
enfosqueix l’esdevenidor més immediat. I és ara, més que mai, quan la Política
en el seu sentit més ampli és fa imprescindible.
Ara bé, si tot el que dèiem abans és així, és clar que l’Elogi a la
Política no pot ser-ho de la política que es desenvolupa a nivell
institucional; si no que, cal una política participativa, oberta, transversal,
que generi sinergies de baix cap a dalt; polítiques que es desenvolupin des de
la rica i amplíssima pluralitat social existent per part dels nous actors
socials, dels moviments socials de base, democràtics i cooperatius (per dir-ho d’una
manera senzilla i entenedora), que en un procés d’osmosi i de lluita social
(amb tots els conflictes, crisis i contradiccions que inevitablement sorgiran)
interpel·li constantment a la “superestructura política de la societat” per tal
de legitimar, en tot moment, les decisions i els processos polítics que,
encara, s’han de resoldre en aquelles instàncies polítiques i jurídiques
representatives de la vella societat. I diem encara perquè, el camí cap a una
societat d’iguals, de dones i d’homes igualment justos, on la política
esdevingui la simple “Administració d’uns recursos comuns” és, com a mínim,
llarg i ple de obstacles. I només si el resultat fos exitós, es podrien
eliminar gran part de les institucions jurídiques de mediació existents, per
ineficients i obsoletes. Però, bé, això és un temps a venir, naturalment si ho
fem possible.
Essent, per tant, l’objectiu d’aquest escrit posar en evidència la
necessitat absoluta de fer “Política”, voldríem, primer de tot, fer un repàs a
l’evolució de les formes històriques de la societat política i de les formes
ideològiques que li han donat forma i presència; fent, també, una breu
referència a les maneres de produir i de viure dels essers humans, i els punts
de conflicte i de canvi social. Pensem que, només així estarem en disposició
d’entreveure quin és el moment històric en el que ens trobem i quina és la
nostra responsabilitat compartida, per sortir d’un cul de sac que no hauria de
ser definitiu.
Analitzarem, primer, el pas de la societat primitiva - de la societat natural-
a la societat política, per després veure l‘evolució de la societat política ja
creada, de l’Estat, al llarg de la història. Veurem així, ni que sigui per
sobre, un grapat de segles (de fet, mil·lennis) on les principals agrupacions
humanes es conformaven al voltant del que es coneix com a Tiranies despòtiques
hidràuliques, orientals o asiàtiques, on les formes polítiques i de participació
eren relativament simples, o inexistents, malgrat tenir uns sistemes estatals
molt complexos i burocratitzats.
El món de la Grècia clàssica ens servirà per obrir del tot aquest periple
històric. Un relat dels diferents tipus de sistemes polítics i de govern que
s’han donat, i dels conceptes més bàsics per entendre´ls; assenyalant la
influència de la religió i les ideologies en la societat, alhora que anem fent
una breu ressenya sobre la comunicació i l’evolució del sistema educatiu, i el
grau de participació ciutadana en la vida política i, en conseqüència, el seu
compromís social. Seguirem amb el món de
l’Antiga Roma, utilitzant la mateixa estructura analítica. Després passarem, ni
que sigui breument, per la llarga nit medieval de l’Europa occidental per
arribar a l’època de les Monarquies absolutes, com a porta d’entrada del món modern, recuperador
de les idees de les cultures grega i llatina, amb el despertar de la societat
civil de la mà dels nous moviments religiosos, socials i intel·lectuals que des
del segle XVI encetaren uns nous camins socials convulsos i apassionants, plens
de cruïlles i d’incerteses; de revolucions i contrarevolucions; el món del
Capitalisme. Un món on l’economia, i la ideologia que la justifica, s’imposa i es
posa en primer pla, amb totes les seves contradiccions.
Amb tot, un món on “l’optimisme de la voluntat” lluita com el vell Sísif
contra “el pessimisme de la raó”, per tal d’imposar-se en un escenari on la presència
humana estigui cada cop més definida per a la conquesta de la igualtat i de la llibertat.
Ah! i de la fraternitat, que ho compren tot, i que tot ho explica (encara que
avui es fa molt difícil parlar de fraternitat, per més que sigui més necessari
que mai). És a dir, per aconseguir un nou món on la convivència i l’harmonia no
estiguin renyides amb la diferència, ni de sexe, ni del color de la pell, ni pel
origen social, ni pel nivell de riquesa. I això, només es pot fer mitjançant la
creació i implementació d’una altra escala de valors; de la mà de l’educació i
la justícia social.
Educació transversal i transgressora, crítica i oberta a incorporar nous
pensaments i paradigmes; educació com a impuls necessari per a la participació
política i social, en qualsevol àmbit i circumstància, perquè el que ens és
comú a tothom afecta; educació i participació com a mitjans imprescindibles per
al compromís social; compromís individual i voluntat col·lectiva, amb un esperit
transformador i radical, revolucionari en el sentit d’arribar a l’arrel dels
problemes i de les qüestions socials; compromís per transformar de manera
col·lectiva unes relacions socials injustes i ineficients, i unes activitats i relacions econòmiques
impossibles en un planeta econòmic (amb uns recursos limitats, que precisen que
siguin ben administrats)
Objectius de llarg abast i no poques dificultats per aconseguir-los. Però,
els interessos de la majoria s’han d’imposar als de la minoria; perquè el tot
sempre és més que una part. Si no és així, hi ha el perill que tot es trenqui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada