dimecres, 10 de febrer del 2021

El Cristianisme, la ideologia del poder: quan el poder espiritual i el poder temporal van de la mà

 

“Doneu al César el que és del César, i a Deu el que és de Deu”. Justes paraules que, segons els evangelis de Marcos, Lucas o Mateo, va dir Jesús de Nazaret als seus deixebles. Era un encàrrec, una ordre, ... o una justificació? En qualsevol cas, pel que sembla, volia sintetitzar la separació de poders, i el paper moral i religiós del cristianisme. Fou així en realitat? o ja, des dels seus inicis, l’Església, entitat organitzada de bon antuvi jeràrquicament, va voler refermar el seu poder espiritual amb el poder terrenal, el poder polític? De fet, no és res estrany. No és el que havia fet sempre l’Estat romà?: deixar un marge a l’espiritualitat privada, però exercir un domini públic omnipotent envers les manifestacions públiques de l’esperit religiós. No és el que va fer sempre el religiós poble hebreu - origen del cristianisme i els seus apòstols - en l’exercici d’un poder teocràtic a càrrec dels caps-sacerdots de les dotze tribus que l’integraven?, en un altre exemple de l’evolució de les antigues gens.

 

El Cristianisme, una religió més d’entre les religions d’origen oriental que sorgiren en l’època de la decadència de l’Imperi romà, va trobar el terreny abonat per a la seva implantació. La idea d’una comunitat “d’iguals” cercant, més enllà de l’estricte bé comú, la salvació eterna de l’ànima, de l’esperit humà, per damunt de les injustícies i de la corrupció de la vida terrenal; com a refugi de l’amor i de la confraternitat humana, en una organització independent de l’Estat, captà molts i molts adeptes. Era un refugi espiritual a través de la satisfacció de l’esperit personal, trobat mitjançant una religió, hereva de les velles tradicions hebrees, dita cristiana (per l’adveniment del Crist redemptor i ressuscitat), amb uns objectius universals, “katholikós”, difosos pels apòstols per a tot el poble de l’Estat romà, i organitzada (inicialment) de manera assembleària, “ecclessia”. Hi havia un Deu pare, únic, simple i entenedor per a tothom (davant de la disbauxa pagana), origen i autor de tot el conegut; i havia, també, el seu representant a la terra, el fill, el “Messies” esperat, el salvador; i  un “Esperit Sant”, universal, per a tothom que el volgués rebre en forma dels sagraments d’iniciació, i que el volgués acollir i viure. Però, era un refugi espiritual que tenia, com hem dit, uns apòstols que predicaven la paraula de Deu, i que eren els encarregats de fer-ne difusió i de predicar amb el seu exemple. I així, ràpidament, havien d’aconseguir una autoritat i d’aquí a la jerarquia només hi havia un altre pas.

Amb tot, hi havia un fet molt original respecte a la religió del món romà: el cristianisme tindria una organització pròpia, autònoma de l’Estat. Una organització humana, però d’origen diví, amb unes finalitats espirituals, universals i eternes, en front d’una altra organització humana, política, amb finalitats més pràctiques, terrenals. Però, dues organitzacions que demandaven respecte, orde i obediència a les seves jerarquies. Dues organitzacions, dues obediències. Això podia ser una font de conflictes, i de fet ho fou durant molt de temps, però, també podia convertir-se en quelcom útil per l’orde social. I, a més, paral·lelament, és cert que hi havia un esperit comunitari, de poble unit en una empresa de salvació comuna, però alhora, hi havia una obediència individual, uns deures a complir a partir de la pròpia autonomia de cada cristià. És a dir, hi ha una llibertat individual per decidir el compliment de la doctrina, de la llei sagrada expressada a través d’un seguit de manaments i de sagraments.  La consecució de la salvació, o no, seria responsabilitat, obra, de cadascú. L’incompliment de la norma, el pecat, comportaria un càstig, una pena. I és en l’exercici del lliure albir on l’ésser humà obtindrà la seva salvació o la seva condemna. Aquesta autonomia de la voluntat seria el “residu sense el qual seria molt difícil d’entendre les idees modernes d’intimitat i de llibertat individuals”[1]. Així, trobem en la pròpia doctrina cristiana una organització de l’esperit que donaria múltiples possibilitats en l’orde intern, íntim, però, també, en l’orde pràctic.

Aquesta idea de dues organitzacions separades amb distints objectius, però amb un mateix objecte, iniciava tota una teologia política que es desenvoluparia al llarg de tota l’Edat Mitjana. Es recollia la herència de Ciceró, de l’Estat com una “comunitat moral”; i de Sèneca, de l’Estat com un “mal necessari”, davant la decadència i la corrupció; i del propi Pau de Tars i d’altres apòstols que subratllaven la necessitat de l’obediència com a un deure imposat per Deu. I havia dues lleialtats i una doble obediència, la humana i la divina. Ambròs de Milà, ja reclamà, però, l’autonomia de l’Església en matèria espiritual. Agustí d’Hipona, en plena decadència de l’Imperi romà, va dedicar “la Ciutat de Deu”, la seva gran obra literària a justificar el treball dels cristians en un moment de crisi política i social, i la relativa separació de poders entre la vida terrenal i la espiritual; entre el poder etern, espiritual, de la ciutat celestial, de Deu, i el poder temporal, polític, de la ciutat terrenal, dels homes. Podia caure l’Imperi, podia ser la fi de Roma, però, el poder espiritual del Cristianisme no en tenia de fi, era etern, omniscient; tot i que, el paper dels sacerdots també era el de corregir el mal govern humà.

O sigui, el bé moral és primer, però cal considerar, també, el material, el bé comú. Autonomia relativa del poder temporal, i preeminència del poder espiritual. Paraules, fruit de les necessitats del moment, que tindrien ressò durant molts i molts segles. De fet, la jerarquia catòlica va lluitar des del primer moment per imposar la seva doctrina en l’esperit, en l’ànima humana, fent front a les primeres heretgies amb el propi ajut de l’Estat romà. Després, quan es va veure prou forta i amb una comunitat de seguidors prou important, va crear el seus propi Estat, jerarquitzat naturalment, dins del propi món romà. I, finalment, després, quan va fer fallida l’Imperi d’Occident, la jerarquia catòlica amb seu a Roma, va intentar sempre tenir el suport de l’Imperi bizantí de Constantinoble.

Com a mostra del que diem, el Papa Gelasi, a finals del segle V,  cercant la preeminència del poder espiritual envers el temporal i, al mateix temps, el suport terrenal de l’emperador davant l’actitud cismàtica del patriarca de Constantinoble, va adreçar un escrit al llavors emperador d’Orient, Anastasi, on li feia esment a l’autoritat última, superior, del poder espiritual religiós, ja que són “dos els poders pels quals aquest món està particularment governat: la sagrada autoritat dels papes i el poder reial.  D’ells el poder sacerdotal és el més important  en tant que davant d’ell en tenen de donar conte els mateixos reis dels homes davant el tribunal diví”. Era la cristal·lització de la vella “doctrina de les Dues Espases”, a la qual el papa Gregori VII, a finals del segle XI, li va donar una major concreció impositiva, i que teòlegs com Bernat de Claravall, Joan de Salisbury, Joan de Paris, o el mateix Tomàs d’Aquí, en parlaren abundosament; i que tantes i nefastes conseqüències tindria en l’esdevenidor, en especial en el paper repressor de la Inquisició.

 

Tal dit, tal fet. L’Església catòlica, més ben dit, la jerarquia vaticana des de Roma, de sempre intentà controlar políticament la vida terrenal de la població, arreu, fossin els seus propis seguidors cristians, catòlics, o arrians; heretges o no creients. Com diria Pirenne, “l’Església representa per excel·lència la continuïtat del romanisme. Creu tant en l’Imperi en quant que aquest és per a ella el pla providencial Tot el seu personal és romà i es recluta entre aquesta aristocràcia que incorpora ...”[2]. En uns temps de decadència, on les antigues escoles públiques romanes havien anat desapareixen, on ningú sabia escriure i només es podia trobar gent instruïda entre els clergues, apareixeria una “casta religiosa que sotmet a l’Estat a la seva influència”[3]. Poder Espiritual i poder terrenal anirien sempre plegats; i de fet, així, el Cristianisme es convertí, al llarg de l’Edat Mitjana, en la ideologia dominant: “la ideologia de l’Edat Mitjana està penetrada en totes les seves parts per creences religioses ... no hi cosa ni acció que no siguin posades contínuament en relació amb Crist i amb la fe”[4]. Una ideologia que operava a nivell del poble, en el dia a dia, al moment de conformar la seva consciència i la seva voluntat; i que, a més, tenia l’objectiu d’imposar-se arreu, com fos: l’aliança entre el poder polític i el poder espiritual era constant, i responia a uns interessos mutus i complementaris.

Ja a l’any 325, en el temps del Concili de Nicea, l’emperador Constantí havia ordenat la persecució i la condemna a mort dels seguidors de les doctrines arrianes, fent-se evident la complicitat entre l’Imperi romà i el Cristianisme: “el poder temporal perseguia als heretges en tant que era conscient de que la salvació de l’organització social depenia de la unitat cristiana. Els prínceps ...  eren conscients de que el domini espiritual de l’Església afavoria els seus interessos temporals i traslladaven, vigilant, a l’Església la funció de salvaguarda de les veritats establertes[5]”. Cent trenta anys després de la primera gran divisió del Cristianisme, entre l’Església oriental, “ortodoxa”, i l’occidental, “catòlica”, a  l’any 1184 s’establiria el primer tribunal de la Inquisició per perseguir l’heretgia dels càtars al Llenguadoc; i cinquanta anys més tard, el 1231, el Papa Gregori IX els establiria per a tot el món catòlic.

 

L’Església, així, tindria el poder espiritual i l’ideològic, però, també tindria el poder pràctic, diari, que dona la possibilitat de la cultura davant la ignorància general: la lectura, l’escriptura, la possibilitat de fer de notari del quotidià, de portar els comptes dels dominis, de calcular els beneficis dels tributs, els ingressos i les despeses. “L’Església, doncs, no fou només la gran autoritat moral d’aquell temps, sinó també un gran poder financer”.[6] Tot i això, tot i aquest poder, hi hagué sempre una contradicció entre la teoria i la pràctica. Sempre hi hagué una lluita entre els preceptes de la doctrina i la pràctica d’un món on la terra era la font principal de la riquesa, i on sovint les mateixos monestirs incomplien aquells preceptes de caritat, de renúncia envers la riquesa, de prohibició de la usura i de reprovació, inclús, de l’esperit del comerç; o de la mateixa esclavitud que, de bon antuvi, no fou condemnada per la mateixa jerarquia cristiana.

 

És a dir, d’una banda, l’Església intentà, i de fet aconseguir, controlar, sinó del tot políticament sí ideològicament i culturalment, l’evolució de la societat medieval. Es convertí en l’organització humana més important: tenia el control de l’esperit religiós, el monopoli de la cultura i de l’educació; era, també,  la primera potència econòmica, i tenia una notable potència militar amb les seves pròpies ordes militars i religioses, i amb la noblesa que restava al seu servei. Però, per tal de fer un pas endavant en el curs de la història, en el desenvolupament de la societat, també l’Església es convertí en un fre: tenia una doctrina i uns valors incompatibles amb el creixement econòmic del món medieval, “els sistemes de valors predominats en la major part d’Europa no afavorien l’expansió comercial ni industrial”[7]. D’alguna manera, aspirava a una societat estàtica, immòbil, orgànica. Posseïdora dels principals dominis, dels  recursos econòmics i culturals més importants i decisius, i controlant l’esperit de la població i amb una autoritat moral per sobre dels reis,  prínceps i senyors feudals, la fi de la llarga nit medieval s’albirava propera però no podia sorgir de la mateixa institució que li donava suport, havia d’haver-hi una crisi interna, un canvi en forma de trencament doctrinari. Seria el paper de Luter i la Reforma protestant.

Com diria Engels: “el gran centre internacional del feudalisme era l’Església catòlica romana. Ella unia a tota Europa feudal occidental, malgrat totes les seves guerres intestines, en una gran unitat política, contraposada tant al món cismàtic grec com al món mahometà. ... També, ella havia construït la seva jerarquia segons el model feudal, i era, a fi de comptes, el major de tots els senyors feudals, ... la gran campanya de la burgesia europea contra el feudalisme va culminar en tres grans batalles decisives. La primera fou la que anomenem la Reforma protestant alemanya, ...”[8]

 

A partir d’aquell moment les coses canviarien. Però bé, aquest, si és el cas, serà una altra part del nostre relat. 



[1] G. Sabine, “Història de la teoria política”, pl. 152, Ed. Fons de cultura econòmica, 1989

[2] H. Pirenne, “Mahoma i Carlemany, pl. 101, Ed. Alianza, 1971

[3] H. Pirenne, ibídem., pl. 217

[4] Johan Huizinga, “La tardor de l’Edat Mitjana”, pl. 93 i 214, Ed. Alianza, 1979

[5] M. Vázquez Montalbán, Història i comunicació social, pl. 34, Ed. Mondadori, 2000

[6] H. Pirenne, Història econòmica i social de l’Edat Mitjana”, p. 16-17, Ed. Fondo de Cultura Económica, 1975

[7] G. A. J. Hodgett, ibídem., pl. 104

[8] F. Engels, “Del socialisme utòpic al socialisme científic”, p. 20, Ed. Ricardo Aguilera, 1968

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...