dijous, 4 de febrer del 2021

IV - El món romà: l’imperi de la “Llei”. A la recerca de l’orde mitjançant el dret i la imposició

 

“Cada any, quan arribava la primavera, tots els homes aptes partien en colles violentes cap a una expedició de saqueig. Quasi cada any tornaven carregats d’algun botí. Portaven, sobretot, esclaus, que formaven una mà d’obra submisa, i llur treball permetia que els guerrers tornessin a l’aventura, cada cop més lluny i cada cop per més temps. Era l’agressió sistemàtica. Poc a poc es va anar fent imprescindible crear un sistema de suport, un entramat – campaments fixes, albergs en els camins, magatzems, enllaços -, tota una xarxa que convergia a la ciutat i que no va parar d’augmentar i enfortir-se a través dels segles. D’aquells fonaments depenia l’èxit de les campanyes militars, de la seva coordinació, de la seva continuïtat. Havia de ser sòlida. Així doncs, després dels rondaires organitzats, acudiren els constructors. Ells edificaren per a les legions murs, ponts, carreteres, eren indestructibles.

La colonització començà molt aviat. S’havia de dominar els pobles saquejats. Els veterans, a més, esperaven la seva recompensa, desitjaven posseir terres. En els territoris conquerits més fèrtils s’establiren gents llatines, i els indígenes hagueren de remodelar el paisatge de dalt a baix per tal d’instal·lar-los. Aplanaren, desbrossaren, drenaren grans extensions de terreny, delimitaren parcel·les traçant línies en angle recte, racionalment. Encara avui es poden veure les restes d’aquelles quadrícules; en moltes regions d’Europa encara són la base de l’ocupació del sòl. Els conqueridors anaven transformant les ciutats de la mateixa manera que transformaven el camp. Arreu s’aixecaven rèpliques de Roma. Havien de ser símbols de l’orde instaurat per la força invasora i depredadora. Una muralla per aïllar un territori sagrat, del qual emanaven la pau i la justícia; unes portes solemnes que proclamaven la força del dret; unes vies, ortogonals també, que conduïen al fòrum, a les basíliques, on uns magistrats asseguts dirimien els plets, i als temples, consagrats als deus dels vencedors, als deus del poder”

Georges Duby, “Civilització llatina”

 

Com dèiem abans, contradiccions i lluita de classes a Grècia, fins els seu declivi. I a Roma, que havia de passar?

 Encara que, en bona part contemporanis, si mirem i comparem els sistemes socials i polítics de les polis de Grècia i de l’Estat romà, es fa evident que Roma representa un pas endavant en alguns aspectes organitzatius; però, enrere des d’un punt de vista democràtic. Roma mira a Grècia, mira la seva evolució i les seves institucions, i en pren nota. I pel que sembla, n’aprèn, còpia d’aquí i d’allà, d’Atenes i d’Esparta, de Tebes i de Corint, ... I ho transforma tot en un sistema propi, específic, més organitzat. Mirem-ho més de prop. 

Als continguts culturals dels antics grecs (que desenvoluparen sobre tot a partir del segle IV a.n.e., ja en els seus moments de decadència econòmica i social)  que es plasmen en la seva aspiració al coneixement, a la filosofia com a recerca de la “veritas”, de la realitat, de la justícia i de la moral, i també de la Llei de l’Estat; que, en molts sentits, han esdevingut el nostre propi bressol cultural, la civilització de l’antiga Roma, li va donar l’embolcall, la forma definitiva: el Dret Romà. Pels romans, més enllà de la veritat hi ha la convivència de la vida comuna, hi ha la necessitat de regular-la; la necessitat de la norma per tal de mantenir la pròpia existència de la comunitat, el desenvolupament de la Llei en tots els àmbits de la vida social, la privada i la pública. Perquè, la Societat Política, i la seva expressió, l’Estat, es creen i viuen a través del Dret, com a forma de l’organització política i social.

Hem direu, i amb tota la raó: bé, bé, però amb el dret i la llei no n’hi ha prou. S’ha de tenir la força. I és així, efectivament. Roma va reinventar el dret, però acompanyat d’una mà de ferro, la de les seves legions; i encara una cosa més, d’un altre mà, la de la comunicació a través de la llengua llatina que, de manera progressiva i constant, es va anar imposant a tots els territoris que anaven conquerint les seves legions. Era imprescindible que les ordres i la voluntat de l’Estat romà es transmetessin i que fossin ben enteses.

Amb tot, com a herència, Roma i Grècia, representen el continent i contingut cultural d’un model de civilització ben nostre. No és aquest el lloc per parlar-ne més extensament, però cal remarcar la importància d’una civilització que va néixer gairebé en paral·lel a la grega i que, en molts sentits la va complementar. Monarquia, República oligàrquica, Dictadura, Triumvirat, Imperi i Principat són formes de govern que l’Estat de l’antiga Roma va tenir al llarg dels més de mil anys, que van des de la seva fundació mítica al segle VIII a.n.e. fins a la seva definitiva desaparició quan ja s’acabava el segle V de la nostre era, en el mar embogit de les seves pròpies contradiccions. Perquè, també el món romà, per més que els drets de ciutadania en un moment ja tardà (l’any 212 n.e.) arribés a tots els habitants lliures de l’imperi, estava construït sobre un model de producció esclavista i havia de fer figa de manera similar a com els va passar a les antigues ciutats-estat gregues.

 

La pregunta és: per què va col·lapsar i va desaparèixer un Estat polític tan durador, gran i poderós? o, a l’inrevés i potser encara millor: com podia durar tant un Estat dominat sempre per unes elits econòmiques i culturals amb un origen tribal; familiar, inclús?

 

Més endavant mirarem de donar una resposta a cadascuna d’aquestes preguntes. De moment, seguim el fil del relat. El relat d’una societat que feia de la praxis el seu motor; però que tenia de menester un orde cultural, una ideologia i un esperit de la religiositat que permetés incloure a tota la població; i que, a més, no deixava de somniar en un origen mític que justifiqués la seva continuïtat i el seu afany de poder: Roma no va tenir mai un Homer, un Apol·loni de Rodes, un Píndar, o un Hesíode; però, va trobar en Virgili el poeta que havia de construir els fonaments històrics de la seva existència i del seu poderós futur: “ ... veus aquests dos cims que s’aixequen sobre el seu cap, i aquest noble continent que ell mateix ha imprès el propi pare dels deus? Has de saber, fill meu, que sota els seus auspicis la superba Roma estendrà llur imperi per tot  l’orbe  i aixecarà el seu alè fins el cel”[1] . Amen.

 

  

Roma: de les gens a l’Imperi

Roma representaria un pas més cap a la institucionalització de la vida en societat: perquè, més enllà del grup, de la gens, de la fratria i de la tribu, de la comunitat i de la societat naturals, la societat política s’articula i organitza mitjançant la “norma jurídica”, com a forma moral de convivència. Com a norma moral pública per tal d’aconseguir el bé comú[2]. D’aquí a la interpretació hegeliana de l’existència de l’Estat com a expressió normativa última de la “voluntat general” i de “l’esperit del poble”, com a expressió de la llibertat i de la vida moral, de “l’existència racional del home”, només hi havia un parell de passes. Normes per regular la persona i els seus drets i la vida de la família, sí, però, molt especialment, per regular les expressions concretes de la voluntat de la propietat i els “drets reals” sobre les coses: la possessió, el domini, la servitud, l’usdefruit, l’emfiteusi, la penyora, la hipoteca, ... i els seus corol·laris: la successió, l’herència, el testament, els llegats i les donacions; són institucions jurídiques que encara perviuen. Algunes ja estaven creades (per exemple, en el cas dels grecs, abans ja havíem parlat de la hipoteca), però el Dret Romà els donaria la forma definitiva. Una forma, un marc jurídic que ens ha arribat fins avui.

 

Roma, l’Estat romà, va néixer amb la vocació (com abans Esparta) de la immortalitat; i de la conquesta, de la permanència i de l’orde etern. Humboldt diria que, “en quant Roma existí, estava donada ja en ella la idea d’un Estat que mai cedeix i que s’estén cada cop més”[3]. Hereus de la tradició grega, els romans, en la seva expansió per tot el món conegut, no varen voler cometre el mateix error, el mateix pecat original, dels grecs: tota la seva expansió colonitzadora va estar presidida sempre per la voluntat de control des de la metròpoli.[4] Segons la llegenda, la seva primera forma de govern fou una Diarquia (també com a Esparta), per tal de unir els dos pobles originaris, els llatins i els sabins (els etruscs - amb qui lluitarien - vindrien després). Llegendes a banda, en qualsevol cas, romans, sabins, llatins, albanesos, tarquinesos, etruscs, teucres, campanis, o oscos,  .... totes tribus itàliques d’origen indoeuropeu, provinents del centre i de l’est del continent i de l’orient de la Mediterrània, poblaren des de finals del segon mil·lenni a.n.e. la península italiana. Si hem d’atendre a la tradició, sembla que al fundar la nova ciutat els pares – patris - fundadors varen voler fusionar les tribus (i per tant, les gens) dels dos pobles principals d’origen tan divers, en base a la constitució de dos reis i de dos Senats (hereus dels antics Consells d’Ancians), amb 100 senadors cadascun. Anem a veure una mica com va anar tot plegat.


Organització social i institucions polítiques

Com en els cas de les ciutats greges, Roma no era un Estat nacional tal i com l’entenem actualment. Inicialment, Roma és la ciutat, la comunitat, la “civitas”[5] que deia Locke. Roma era una ciutat i era un Estat que, mica en mica, va anar creixent territorialment: primer per tot el Lazio, després, mica en mica, per tota la península italiana; i finalment, a partir dels segles III i II a.n.e., s’expandiria per tota la Mediterrània, dividint-se en un seguit de províncies – Sicília, Sardenya, Macedònia, Hispània, Grècia, Àfrica, ... “De Roma a Itàlia. De Itàlia al món. Orient i Occident, romans. Desapareix la ciutat-Estat, transformant-se la comunitat patrici-plebea en el centre d’un colossal Imperi[6]. Un Estat que, a partir de les tribus inicials, aniria evolucionant, dotant-se d’un seguit d’institucions jurídiques i polítiques per organitzar la seva vida política i social, però no la econòmica[7] (en aquestes societats esclavistes, tret del sistema tributari, la vida econòmica tenia una certa autonomia). Quines eren aquestes institucions?

 

Pel que sembla i deixant a banda els aspectes més o menys mitològics de la seva fundació, l’origen de la ciutat de Roma es considera que es va produir l’any 753 a.n.e. a partir de la integració territorial de la tribu dels Sabins i la tribu dels Llatins, a les quals es va unir aviat tot un contingent de pobladors etruscs provinents de la veïna Etrúria. La bona situació geogràfica de la ciutat va provocar que a la població original, en poc temps, s’hi afegissin molts estrangers i gent d’altres tribus. Una població total que alguns autors han volgut identificar com una veritable munió de lladres i bandolers[8]; i més masculina que femenina; de manera que, i aquí tornem a entrar en el terreny de la llegenda, provocà el que es coneix com “el Rapte de les Sabines”.

 

En qualsevol cas, i seguint la nostra perspectiva analítica, les tribus estaven formades, tanmateix, per gens i fratries (o curies, com en deien els antics romans), com en el cas grec, en la següent proporció: 10 gens formaven una cúria; i 10 cúries formaven una tribu. És a dir, en el total de les tres tribus d’origen, que integraven el poble romà, el populus romanus hi havien 30 cúries i 300 gens. Com a Grècia, les gens tenien el seu paper integrador de la comunitat, i les cúries tenien una funció religiosa, amb els seus rituals, sacerdots i santuaris, però, i això és important, tenien ja una funció pública més important que a Grècia[9].

 

El “populus romanus”, però, aviat va deixar de ser-ho. Al costat de les primeres famílies fundadores de la ciutat, de les més riques i poderoses, que integraven el que seria la primera noblesa romana, la classe social dels patricis, aviat, com hem dit abans, la població va créixer ràpidament per motiu de les primeres conquestes, per la immigració, i per la incorporació de nous pobladors d’altres tribus veïnes, i dels propis nous pobladors etruscs. Era una població que no estava integrada en cap gens, fratria o tribu, i que, per tant, no formaven part del poble romà. Aquesta nova població tindria diferents destins: la major part de la nova població estava integrada per els plebeus, que formaven les “plebs”. Era una població que suportava el gruix de l’activitat econòmica (com els metecs atenesos) i que podia, també, tenir propietats agrícoles (de fet, sembla que la propietat arribaria a estar prou repartida entre el “populus romanus” i la plebs). Era una població lliure, que pagava impostos i que, des de la creació de l’organització militar centuriada, participava en les campanyes militars;  però que tenia limitats els drets civils (per exemple, no es podien casar amb el patriciat), i que no tenia els mateixos drets polítics que els ciutadans i la noblesa romana. Una altra part de la població, probablement els més pobres, o més febles socialment (lliberts, emancipats, .. ) caurien sota la protecció de les famílies més riques de les gens, dels patricis. Serien els anomenats clients, que estarien en una situació de dependència dels patricis, dels patrons, dels quals “el client, rebia la terra i el ramat, gaudia de la seva defensa davant el tribunal, etc. En canvi, estava obligat a servirà a les forces armades del patró; en alguns casos l’ajudava financerament, ..”[10] Per bé que s’integraven civilment en les gens dels patrons, políticament, la seva situació sembla que era similar a la dels plebeus, i que tenien limitats els seus drets polítics. A banda, i fruit sobre tot de la guerra, de les conquestes i dels seus botins, hi havia un població en situació d’esclavitud, els esclaus, que aniria augmentant en el temps, especialment a partir de la II Guerra Púnica.

 

Amb aquesta primera estructura social en  formació, es creà una primera institució per vetllar pels afers públics, un Consell d’Ancians que es va anomenar Senat (de “senex”, vell sexagenari), semblant a la Bulé grega, integrat pels caps de les tres-centes gens, els gentils, els “patres”. El nou consell entenia de qualsevol assumpte que afectés a la ciutat i al seu govern, en especial de la creació i la interpretació dels usos i dels costums, de la llei. El número de senadors va anant canviant amb el temps: amb Sila varen ser 600; 900 amb César; i, de nou, 600, en el temps d’August.

D’altra banda, el mateix “populus romanus”, agrupat en gens i cúries, decidia en l’Assemblea del poble, els anomenats comicis de les cúries, els Comitia calata, anomenats a partir de Servio Tulio com a Comitia curiata, on cadascuna de les trenta cúries tenia un vot. Aquesta assemblea tenia unes funcions simbòliques i religioses: presidides pel rei, es reunia dos cops l’any, el 24 de març i 24 de maig o a petició del monarca, i confirmava els nomenament dels més alts magistrats de la monarquia (després de la República), donava el poder, “l’Imperium”, al monarca a petició del Senat; confirmava les propostes del rei, i decidia sobre els drets de ciutadania i els llegats testamentaris.

 

Veiem, ara, la seva evolució atenent l’evolució de l’Estat romà:

 

1 - La “monarquia:

El Rex, com el Basileus a Grècia, era el cap militar i religiós, però no tenia poders civils, i la seva funció no era hereditària. Tanmateix, en un moment inicial de la fundació de la ciutat hi hagué una diarquia, dos rex (com a Esparta), potser per representar les dues tribus inicials (llatins i sabins); o com equilibri de poder entre les pròpies tribus?

En qualsevol cas, ja des del seu origen, l’Estat romà presentava unes característiques militars, d’orde i participació, amb una classe hegemònica aristocràtica, sorgida de les pròpies gens, que recordava molt el règim d’Esparta, pel que fa a l’orde, a l’esperit i a una participació controlada de manera indirecta per la classe dominant. Era una mena de democràcia militar. Engels diria que: “El mateix que els grecs de l’època heroica, els romans dels temps dels sedicents reis vivien, doncs, en una democràcia militar cimentada en les gens, les cúries i les tribus, i nascudes d’elles”[11]

En els temps del rex Servio Tulio, a mitjans del segle VI a.n.e. es va fer una nova Constitució, sembla que seguint el model grec de Soló, amb una nova base de tipus territorial i censatària. Es va fer un cens de la població i es crearen 4 tribus o regions urbanes anomenades Suburana, Esquilina, Colina y Palatina, i 16 tribus o regions rústiques, les “pagui”, que, amb els anys, varen anar augmentant fins a 35, degut, probablement,  a les necessitats militars de tenir més centúries, en aquest cas de les regions rústiques[12]. Es deixà l’organització social de les gens,  i es dividí a la població (el poble romà i la plebs) en 5 classes socials d’acord amb la seva fortuna; de manera que, la primera classe comprenia a qui tenia 100.000 ases, i la cinquena, 11.000 ases, en una escala que comprenia els 75.000, els 50.000 i els 25.000 ases per les altres classes, de la segona a la quarta. Finalment, hi havia una sisena classe social integrada pels més pobres, ciutadans o no, i obrers sense fortuna; que estaven lliures d’impostos i del servei militar obligatori. I, alhora, es creà una nova Assemblea del poble, però, del poble en armes, els Comicis de les centúries, els Comitia centuriata,  on participaven els  representants de cadascuna de les “centúries”, integrades per 100 homes (en ocasions hi hagueren centúries que tingueren un número molt inferior; tot i que, el més habitual és que fossin uns 80 homes) obligats al servei militar, en un número de centúries[13] en relació a la importància de cadascuna de les classes socials: 18 centúries tenien els cavallers, els equites, els més rics entre la vella noblesa patrícia; 80 centúries, els patricis, els ciutadans de la primera classe; 20 els de la segona, tercera i quarta; i 30 els de la cinquena; més les 5 que tenien els artesans, els músics i els  proletaris, més que res per simple formulisme. L’assemblea centuriada no era permanent, sinó que es reunia a requeriment d’un dels cònsols o dels tribuns. No tenia facultats legislatives, tot i que donava l’aprovació, o no, a les lleis constitucionals; declarava la guerra i la pau; era competent en els assumptes que afectaven els drets civils i era, també, l’encarregada de nomenar els càrrecs de la Magistratura: Cònsols, Pretors, Censors, Qüestors i Edils, i els tribuns militars,  càrrecs tots ells col·legiats.

Amb l’expulsió l’any 509 a.n.e. de Luci Tarquini, dit el Superb, veritable tirà que, com feien els seus anàlegs grecs, cercava la complicitat de la plebs per imposar-se als patricis, es va produir la fi de la monarquia i l’adveniment de la república, amb uns nous càrrecs regents, dos caps militars escollits per un termini d’un any pels comicis de les centúries, anomenats Cònsols, el rex sacrorum i el pontífex maximus; i, de quan en quant, un Dictador, triat també pel Senat per posar pau i orde.

 La monarquia havia deixat un mal record entre els romans, especialment el darrer rex, en Tarquini, que, malgrat que havia urbanitzat la ciutat fent nombrosos edificis públics, el Capitoli, la muralla Serviana i el clavegueram, i que havia afavorit l’artesanat i desenvolupat el comerç; però, d’origen etrusc, s’havia enemistat amb el patriciat d’origen sabí per la seva política religiosa, al destruir els seus temples i santuaris de la Roca Tarpeia. Això tindria transcendència quan, a mitjans del segle I a.n.e., amb la definitiva decadència republicana, s’iniciaria l’Imperi de la mà d’Octavi: ell ja no seria un nou rex, va reclamar al Senat ser només el “primus inter pares”, amb el títol de Princeps[14]: en una nova etapa en la qual l’aristocràcia, a través del Senat, havia d’exercir plenament el seu domini.

 

2 - La “República”:

Des de la seva fundació havien passat poc més de 240 anys, una nova època encetava la història de l’antiga Roma: començava la República Romana. Però, seria una república militar i aristocràtica, ben lluny d’aquella república o democràcia a la que es referia Aristòtil, com a forma de govern democràtic. S’encetava un nou temps on els plebeus, malgrat les tribuns i els comicis, no hi contarien gaire; on l’aristocràcia es tornaria a posar el davant de l’Estat per fer les seves lleis, unes lleis que, recordem-ho, encara no estaven escrites, on el costum, la “consuetudo”, donava peu a una interpretació sovint esbiaixada, per part dels “patres” i els “pontífex”. Una etapa de guerra i conquestes, primer les “guerres llatines”; després les “guerres samnites”; fins a conquerir, mica en mica, després de les “guerres púniques”, tota la península. Roma havia desplaçat definitivament a Cartago del poder de l’occident de la Mediterrània.

Com diria F. B. Walbank: “Així, a l’any 270 a.n.e. Roma havia fet el que cap ciutat-estat grega mai havia pogut aconseguir; al dividir primer als seus enemics i aliar-se després amb ells, havia unificant una vasta península, fent en ella un sol Estat unitari. Abans havien existit estats federats, però res semblant a aquesta confederació romana”[15].

 

En el temps de la República romana el conflicte social es feu insuportable, uns s’enriquien i d’altres, camperols endeutats i arruïnats, i immigrants sense feina, s’empobrien de solemnitat. Però, amb tot, durant un temps, alguns factors varen permetre un cert acontentament  de la plebs:

Primer, la nova distribució territorial - amb tribus urbanes i rústiques - que posava en primer terme el domicili en lloc de l’origen de la gens, afavoria els camperols mitjans i va donar lloc a la creació d’una “Assemblea plebea”, el Concilium plebis, que, tot i l’oposició dels patricis, va anar agafant força: les decisions de l’assemblea, els “plebiscits”, amb el temps esdevingueren obligatòries, no només per las plebeus, sinó, per a tothom, plebeus i patricis. Així, de les assemblees plebees sorgiren les “Assemblees populars”, on participaven tant els plebeus com els patricis, serien els Comitia tributa, els comicis tribals; que esdevingué el principal òrgan legislatiu, amb competències constitucionals, penals, i al moment de fer el nomenament dels qüestors, els edils curuls (els de més prestigi, per asseure’s en les cadires anomenades curuls) i el tribuns militars. De fet, però, no hi hauria massa diferència en el funcionament de les dues assemblees, a les dues podrien participar plebeus o patricis, tot i que, les assemblees plebees, presidides pels tribuns o pels edils de la plebs, seguirien afectant només als plebeus; i les assemblees de la tribu, presidides pel mateix Cònsol, o per un Pretor, o pels edils curuls, afectarien tant a patricis com a plebeus.

Un segon factor important per acontentar a la plebs fou  l’organització militar centuriada, que va fer sorgir una infanteria pesada semblant a la dels hoplites grecs, integrada per la plebs (recordem que la participació a l’exèrcit era un element a tenir en compte per ascendir a l’escala social i per a la participació en la vida política), que va tenir força importància militar en el futur.

Un tercer factor fou la creació, l’any 493 a.n.e., del càrrec del “Tribú de la plebs”, Tribunus plebis, que va permetre, en el futur, tenir un contrapoder en front del de l’aristocràcia romana.

El càrrec de Tribú, en un número que va anar creixent en el temps (dels 2 inicials , després 5, fins a 10 en els temps de Semproni Grac), era anual (es triava o renovava anualment el dia 10 de desembre) i el tenia d’ostentar algun plebeu. El càrrec, a més, tenia una caràcter sacrosant (per tant, tenia dret a la integritat física i a ser defensat per la plebs); entenia de qualsevol causa (sempre dins de la ciutat de Roma), amb capacitat de vet respecte qualsevol tema o decisió dels Cònsols o del Senat; i tenia iniciativa legislativa pel fet de presidir les Assemblees plebees i el dret de convocar els Comicis de les centúries, i tenir-ne el comandament. Com i per què es crea aquest càrrec tant important? Fou la manera necessària d’apaivagar els conflictes entre els patricis i la plebs?; o hi havia quelcom més?

No seria la manera, creada per l’aristocràcia romana, d’acontentar els ànims dels plebeus, com passava a Esparta amb els Èfors, pel que fa els periecs, a través de la compra de les seves voluntats? Roma, a Itàlia, com Esparta, a Grècia, tenien moltes similituds en els seus règims polítics. Règims oligàrquics, amb 2 caps triats d’entre la mateixa classe aristocràtica, i alguna institució que permetés la participació o la satisfacció de les altres classes socials (l’Apel·la  i el Col·legi dels Èfors, a Esparta; i els Comitia Curiata i Centuriata, i els Concilium plebis, els Comitia Tributa i els Tribuns de la plebs, a Roma).

 

Però, tornem on estàvem, els principis de la República i les seves institucions. Finalment, després d’un llarg període de disturbis, on es succeïren les vagues socials i militars, com ara l’intent de secessió de la plebs que marxà cap els turons Sacre i Aventí, a l’any 450 a.n.e. es crearen dues comissions legislatives integrades per 10 patricis, els decemvir, que varen redactar per escrit les Lleis de les XII Taules (escrites en dotze taules de fusta posades a l’entrada del Fòrum romà) que recollien tot el dret consuetudinari en els àmbits privat i públic; i que posaria fi a l’arbitrarietat interpretativa.

 

D’aquesta manera, l’estructura política i social de Romà agafà una forma gairebé definitiva amb les institucions de la “Magistratura”: els dos Cònsols, els primers en la jerarquia, càrrec anual i col·legiat, encarregats de la direcció de l’Estat i dels exèrcits (però, també, com hem dit abans, de quan en quan es nomenava un Dictador per tal de posar orde i actuar, potser, com a fre en front dels tribuns militats d’origen plebeu[16]); després els Pretors (dos des de l’any 242 a.n.e. - un d’urbà i un altre d’extra-urbà; vuit a l’època de la dictadura de Sila; fins a 16 al segle I, d’acord amb el creixement de les províncies), càrrec anual nomenat pels Comicis Centuriats, que fins el 337 a.n.e. fou exclusiu dels patricis, i que eren una mena d’ajudants dels cònsols, que primer tingueren funcions judicials, i que arribaren a tenir el comandament dels exèrcits i governaren les províncies; els  dos Censors, un càrrec molt important que durava 5 anys i que es concedia a títol honorífic d’entre els senadors que havien estat cònsols, essent la seva funció el control del cens del Senat i dels ciutadans, decidint també les obres públiques a realitzar; els Qüestors, que arribaren fins a vint també a l’època de Sila i que fins l’any 309 a.n.e. també fou un càrrec exclusiu dels patricis, i que, si bé en principi tenien funcions judicials de caràcter criminal, en el curs del temps arribaren a tenir funcions administratives i de control dels fons públics; els Edils (càrrec potser provinent dels antics “edils plebeus” que administraven els temples religiosos), que cuidaven del comerç i de les obres públiques, i de la moral i l’orde públic. I, finalment, hi havia els Senadors i els Tribuns de la Plebs, dels quals ja hem parlat anteriorment. La Magistratura tenia una actuació col·legiada i les seves facultats de comandament i direcció, per tant de poder, estaven revestides “d’Imperium”, en uns càrrecs escollits anualment per les pròpies assemblees populars;  amb un Senat (amb els seus membres nomenats, en un temps, pels Cònsols, i més endavant, pels censors, que cada cinc anys revisen la seva composició); i els diferents Comicis (Comitia curiata, Comitia centuriata, Comitia Tributa); tota una estructura que conformava els òrgans polítics de l’Estat romà. Una estructura política feta a conseqüència de la lluita d’estaments i classes a Roma, que responia a la correlació de les forces socials en cada moment.

Per exemple, el naixement dels Comitia Tributa cal interpretar-lo com una resposta de la classe dirigent a la força ascendent de les assemblees populars, una manera de deixar participar a la plebs i, al mateix temps, poder-la controlar. Els períodes de dictadura, tanmateix, havien de respondre a un temps en que la lluita de classes i el paper dels tribuns militars deixaven a la República sense el control aristocràtic del Senat. També la figura dels Tribuns de la plebs respondria a la mateixa necessitat de participació popular dintre d’un orde.

 

Després, quan parlem de participació, ja incidirem més en aquesta qüestió. En qualsevol cas, política de classe, política intel·ligent, per mantenir l’orde i la obediència del poble romà. Una estructura política que, ja als temps finals de la República, esdevingué un veritable sistema de partits polítics, representants dels diferents interessos econòmics i socials: el “partit popular” o “populus”, integrat per patricis que cercaven la complicitat de la plebs a les assemblees; els “optimates”, la fracció més aristocràtica del patriciat, que volien seguir afavorint a la vella noblesa romana i limitar el paper de les assemblees; i la vella “classe eqüestre” o els “equites”, nascuda en els temps de Servio Tulio, ara integrada per patricis i plebeus rics, que cercaven seguir controlant, a través de les “societates publicanorum”, els contractes d’abastament i d’obres públiques, i de recaptació d’impostos de les províncies.

 

A més, tota aquesta organització institucional de la vida política responia a la complexitat administrativa de la República romana, que tenia una estructura jurídica a la mida de la vella noblesa romana, que no volia perdre els seus privilegis. Una estructura, però, que anar evolucionant en el temps.

Una estructura jurídica integrada, fins l’any 212 de la nostra era en que es va atorgar la ciutadania a tots els pobladors de l’Imperi, pels: ciutadans romans, els civis, que comprenia els “civis romanus”, que vivien a la ciutat, i els pobladors dels municipis, “municipia civium romanorum”, comunitats d’estrangers amb dret de ciutadania; els llatins, els latinus, situació jurídica que comprenia els “aliats”, els pobladors de les antigues tribus confederades i els de les “colònies llatines, i els “lliberts”, que no eren ciutadans romans, però que, si traslladaven el seu domicili a Roma passaven a ser-ho; i els peregrinus, comunitats d’estrangers que no eren ni “civis” ni “latini”, pobladors de tot el que estava fora de la ciutat de Roma, de la “civitas”[17], i que havien estat sotmeses a Roma; uns en unes condicions de relativa autonomia però sense dret a sufragi, els “civitates sine suffragio”, i altres, els “súbdits”[18], tribus i comunitats sotmeses sense condicions i sense cap dret, ni ha portar un arma. A banda, quedaven els “esclaus”, els “servi” i tothom que vivia fora del món romà, els “barbari”. Tota una estructura jurídica, sociopolítica, religiosa, ideològica i cultural, rigorosament articulada per un conjunt de normes jurídiques de caràcter públic i privat que regulaven la vida d’un Estat cada cop més gran i més poblat: si l’any 330 a.n.e. el domini de Roma s’estenia per un territori d’uns 6000 Km2 i tenia una població d’uns 800.000 ciutadans, 100 anys més tard, el 283 a.n.e., comprenia ja un territori de 80.000 Km2  i una població de més de 3 milions de ciutadans.

Una regulació i una ordenació de la vida feta a la mida de la nova classe social hegemònica, la noblesa patrícia i plebea; amb concessions, també, per a la resta de la ciutadania d’origen plebeu.

 

Com diu P. Petit: “En aquells moments Roma s’havia convertit en la mestressa de tota Itàlia; la conquesta havia accelerat l’evolució: però, en el seu aspecte més timocràtic que democràtic, aquesta va beneficà sobre tot a la nova classe dirigent, la noblesa patrici-plebea”[19].

Conquerida Itàlia i un cop acabades les Guerres Púniques, a mitjans del segle II a.n.e., amb una població prou gran i un exercit nombrós (d’entre 300.000 i 400.000 soldats) i ben organitzat en legions i a punt pel combat,  tocaria seguir la conquesta de noves terres i comunitats: la Gàl·lia, la Germània, la Britània, Hispània, ... i cap a l‘Àfrica i l’Orient, Egipte, Grècia, Macedònia, ...; i la divisió dels nous territoris en províncies: Àfrica, Àsia, Bitínia, Cirenaica, Dalmàcia, Hispània Citerior i Ulterior, Gàl·lia, Macedònia, Síria, ... Al final de l’època republicana, a l’any 28 a.n.e. l’Imperi iniciat per Octavi César August comprenia un territori de 6’5 milions de Km2, 4 milions de ciutadans[20] i una població total estimada entre 70 i 100 milions de persones.

 

Però, la República tenia masses fronts oberts i masses conflictes interns: Després dels Graco, anirien a més: conflictes al mar, contra la pirateria; conflictes amb els esclaus, amb la tercera “Guerra Servil”, contra Espàrtac; una guerra contra els antics aliats llatins, la “Guerra Social”; tres guerres al Ponto, contra Mitrídates (del 90 al 66 a.n.e.); quatre veritables “Guerres Civils” (del 83 al 31 a.n.e.), i tot amanit amb les conflictes que donaren origen als dos Triumvirats, del 60 al 53 a.n.e., el primer, i del 43 al 33 a.n.e., el segon, a banda dels conflictes entre Mario i Sila, o entre Ciceró i Catilina, ... Governar un  territori i un Estat tan grans i amb tants fronts oberts arreu, i tants conflictes socials, requeriria un nou sistema de govern encara menys democràtic. Seria el moment de l’Imperi.

 

3 - “L’Imperi”:

Després de la derrota de Marc Antoni a mans d’Octavi, aquest va agafar tot el poder: el polític, el militar i el religiós i ideològic, amb el càrrec de Princeps. Però, Octavi va actuar poc a poc i amb prudència. Ja era des del 36 a.n.e., amb la victòria sobre Pompeu, el Tribú permanent; ara va cercar la complicitat del Senat, fent-se anomenar cònsol, conjuntament amb Agripa, i anunciant la restauració de la República, amb la qual cos el Senat, el nomenà “August”;  després va renunciar al càrrec de “triumvir” (càrrec que en realitat no havia tingut mai); va preferir fer-se dir primer ciutadà de l’Estat, “Princeps cívitates”;  després va reduir el nombre de senadors, primer de 1000 a 800 i, després de 800 a 600; i va crear la seva pròpia guàrdia personal, nou “cohortes praetoriae” de 1000 homes cadascuna, i, finalment, l’any 23, renunciaria al càrrec de Cònsol, destacant-se més com a Tribú i com a primer cap militar per sobre de qualsevols altre, imperium maius”.

Com explica S. I. Kovaliov: “malgrat la demagògica afirmació del principi republicà, el resultat fou la consolidació del principi monàrquic, i de la diarquia només va quedar una fórmula desproveïda de sentit real ...  en què es resumia la base formal del Principat? En tres punts essencials: la potestat tribunícia, ampliada, que va fer d’August el cap de tota l’administració civil (Senat, comicis i Magistratures) ; el “imperius maius” que li va donar el comandament de totes les tropes romanes i de les províncies; el càrrec de “pontífex maximus” li atribuïa una funció directiva en el camp religiós ... “[21]. El poder depenia de la seva situació especial: aconseguí el dret de “nominio” i de “commendatio”, que li permetia intervenir en la designació dels magistrats; també, el dret “d’adlectio”, li permetia fer el mateix amb els membres del Senat. Després, creà dues noves tresoreries a la seva disposició: el “fiscus Caesaris” i “l’arerium militar”; disposant, també, de tota una nova administració personal de l’Imperi al seu servei, un cos de funcionaris creat per ell d’entre els propis senadors i cavallers; que satisferen a les províncies, que varen passar de ser explotades a ser administrades.

El problema de l’Imperi succeí al moment de la mort d’Octavi, ja que estava dissenyat en forma monàrquica, sense ser-ho: calia la intervenció del Senat per tal d’anomenar el nou procònsol amb “imperium”, en un càrrec per deu anys. D’entre els seus successors, només Vespasià s’atreví a fundar una efímera dinastia. Així, a partir d’Octavi, el caràcter del poder s’expressaria atenent les relacions entre l’emperador i el Senat.  El Senat representava el poble romà; actuava com a Tribunal Suprem de Justícia; concedia la investidura dels Princeps; votava els “senatus-consultum” presentats per l’emperador; i escollia – encara - els magistrats, tot i que el procediment estava viciat per la “commendatio i “l’adlectio”. Al llarg del segle II va néixer el que es coneixeria com el “Dret romà imperial” (en forma de “mandata”, “edicta”, “rescripte”) sorgit del propi Consell privat del Princeps (fet, en el seu moment, per Octavi); creant-se una gran organització administrativa i burocràtica que cercava la unitat romana, i que va anar reduint l’autonomia municipal, amb el govern directe de magistrats burocratitzats, els “procònsols”, o de delegats directes de l’emperador, els “legati Augusti pro praetore”[22], amb l’eliminació progressiva de les assemblees populars. 

Finalment, un pas més en el reforçament de l’Imperi i la consolidació de la figura del Princeps, el va donar Dioclecià eliminant del tot l’autonomia local, els privilegis dels senadors, i militaritzant l’administració provincial, creant nous impostos i  més controls en els empadronaments, així com una nova litúrgia més estricte. Era una tornada als vells temps; i era, també, un projecte totalitari que divinitzava l’origen del poder de l’emperador. Una mena de totalitarisme teocràtic oriental. 

 

Anem a veure ara, per no allargar-ho més, l’evolució de l’economia per entendre millor el perquè d’aquests canvis: primer de la Monarquia a la República, i ara, de la República a l’Imperi. I després, el col·lapse i decadència definitiva de la civilització romana.

 

El sistema econòmic i social

Roma és el paradigma del mode de producció esclavista, efectivament: a partir del segle III a.n.e., en el moment de màxim creixement econòmic, l’esclavisme agafà embranzida, i el número d’esclaus no parà de créixer; es calcula que al final de l’època republicana, en tot el territori romà, hi havia una demanda d’esclaus que rondava el mig milió de persones i, tan és així que, hi havia grans propietaris rurals que tenien més de 20.000 esclaus treballant,  a la terra i a les granges. Segons Estrabó, al mercat d’esclaus de l’illa de Delos es venien diàriament 10.000 esclaus[23].

 

Però, sempre no va ser així. Veiem, com hem fet abans, la seva evolució en el temps de la Monarquia, de la República i de l’Imperi.

 

L’economia romana, en els temps de la Monarquia, estava basada, com no podia ser d’altra manera, en l’agricultura privada, sorgida de la lenta descomposició de la propietat comunal de les gens; mica en mica, varen sorgir els petits i mitjans agricultors, en règim ja de propietat privada. Amb tot, fou en el moment en que s’inicià l’expansió territorial, producte de la guerra i de les conquestes militars, en que es produir l’oportunitat d’ocupar la terra privada deixada de treballar, per abandonament o per la mort del propietari; i també de la terra comuna, indivisa, el que es coneixia com “ager publicus”, una terra que amb l’expansió territorial es va anar ampliant. A partir d’aquí, lògicament,  s’inicià la lluita entre els patricis i els plebeus més rics per ampliar el seus dominis, ja fos a través de la fórmula del dret a l’ocupació (una mena de lloguer estatal amb el pagament d’una taxa), o per la de la simple assignació, nua propietat a títol gratuït. La porta d’entrada a les grans propietats rurals, base de l’esclavisme, a partir de la meitat del segle IV a.n.e. s’estava obrint; un sistema que no pararia de créixer al llarg del segle III a.n.e. i que es consolidaria a partir del segle II a.n.e.[24]

D’altra banda, el sistema econòmic es completava amb un artesanat incipient i el desenvolupament d’un comerç interior també en creixement, fent-se ja mercats setmanals a moltes localitats. A partir de l’any 338 a.n.e. el comerç ja era tant important que s’establiren les primeres seques per encunyar moneda, “l’as” de bronze; després, de plata (el denarius) i, finalment, d’or. També, en el curs del segle III a.n.e. els soldats de les legions començarien a cobrar un sou en moneda.

Una nova noblesa patrici-plebea, sorgida del vell patriciat de les gens i dels plebeus enriquits, els homines novi, estava substituint a l’antic patriciat, una nova classe social amb uns interessos econòmics diferents i més diversificats.

 

Així, en el pas del temps també creixia la voluntat d’expansió territorial, ara ja, de de la República militar romana. I aquesta voluntat, no tenia límits. És a partir dels segle II a.n.e. quan el model esclavista agafaria els seus trets principals, amb desenvolupament de la gran propietat agrària i el desenvolupament del gran capital usurari i comercial; circumstàncies que tingueren un seguit de greus conseqüències econòmiques i polítiques: a) increment exponencial del número d’esclaus; b) empobriment accelerat i proletarització dels petits camperols; c) formació a les ciutats d’una mena de sub-proletariat urbà; d) i augment d’aquella classe de patricis més privilegiats, que abans hem vist, anomenada els cavallers, que crearen el seu propi partit polític.

Un procés desenfrenat que hauria de provocar, en una mena de reacció en cadena: més guerres; més conquestes; més dominis; més “ager publicus” per ocupar; més tributs cap a l’Estat; més comerç exterior, amb la importació cap a Roma de cereals a millors preus; més enriquiment dels grans comerciants i terratinents; més exclusivisme dels “civis”, amb una creixent oposició a ampliar els drets de ciutadania als aliats i als pobladors de les colònies; i a Roma, menys plebeus en situació de treballar, producte de la guerra i de l’expansió;  baixada del preus dels cereals en el mercat interior; més empobriment i endeutament dels petits i mitjans pagesos que encara quedaven; ruïna i empobriment dels plebeus del camp (la qüestió agrària es revelà com un problema fonamental, com es va demostrar en l’intent de reforma fallit dels germans Graco), mentre que els de la ciutat es veien beneficiats directament per l’Estat, que els va dispensar de l’antic tribut de la guerra, “ tributum”, i els distribuïa cereals a baix preu[25]; enriquiment dels “cavallers”, per l’ocupació de més “ager publicus”, i l’accés a noves terres sense domini o per la simple expulsió dels seus antics i pobres propietaris; i per l’arrendament dels tributs de l’Estat.

 Les contradiccions socials a la República romana s’estaven tornant insuportables. A l’antiga i primera contradicció entre els patricis i els plebeus, s’havia afegit, ara, la contradicció entre els ciutadans i els no ciutadans que aspiraven a ser-ho;  i això, en el marc d’una societat on el crui entre rics i pobres i rics era cada cop més ample i profund, i les lluites entre els esclaus i els esclavistes es repetien i agafaven una caràcter que posava en perill la pròpia societat (hi hagueren revoltes d’esclaus els anys 217, 199, 196, 185, ... l’any 73-71 a.n.e. hi hagué la d’Espàrtac)

 Tot això comportaria, en el temps, un canvi a l’esperit del poble romà, de la noblesa i de la plebs. Davant de la decadència espiritual i la desorientació aristocràtica del Senat, només hi havia una solució: primer en forma d’una dictadura il·limitada (Llei Valeria), la del cruel i sanguinari  Sila, primer, i el triumvirat de Cèsar, després; i, finalment, la dissolució definitiva de la República per donar tot el poder a un sol home.

Quan es veié que ja no era possible el govern de l’Estat amb un cert grau de pluralitat, només quedava una solució: concentrar tot el poder polític, militar, ideològic i social en una sola judicatura, unificar-ho tot de la mà d’un nou “Prínceps”, com a primer dels senadors, amb “Imperium”, com a poder absolut de comandament i de càstig. Començà l’Imperi.

 

Així, amb “l’estabilització de l’Imperi i l’establiment de la “pax romana” sota August, es va crear una mena d’equilibri social. La majoria de la població, lliure i no lliure, produïa per tal de subsistir a una nivell de vida mínim i per sostenir una aristocràcia molt rica amb un alt nivell de vida i una classe superior a les ciutats, la cort amb el seu palau, els comandaments de l’Administració, i amb un modest exèrcit d’uns 300.000 homes”[26] Però, a la llarga això no havia de funcionar. Es produí, inevitablement, el retrocés econòmic, social i polític de Roma, i la decadència d’Itàlia; i, paradoxalment, l’ascens econòmic de les províncies, on l’agricultura no estava tan esclavitzada com la de la península italiana, doncs ja s’havia iniciat el règim del colonat: a la Gàl·lia, a Hispània, a Britània, al Danubi, a Egipte, ... els treball agrícola ja no estava principalment en mans dels esclaus, sinó que s’havia començat a dividir els grans latifundis entre els camperols, arrendataris. Una decadència, però, que encara trigaria més de 400 anys en fer-se efectiva. Les coses, en aquella època i sense masses enemics – encara – a la vista anaven més a poc a poc.

Al llarg del segles I i II n.e., el temps de la Dinastia Antonina, l’anomenat “estiuet dels Antonins”[27],  semblava que l’economia es recuperava: l’agricultura s’especialitzava;  les ciutats creixien i es feien obres públiques i millors comunicacions; el comerç exterior creixia; l’Estat feia escoles i  estenia l’educació a grups abans exclosos. Semblava que tot tornava ha anar bé. Inclús, l’any 212, en temps de Constantí, es feia extensiva la ciutadania romana a tots els pobladors de l’Imperi[28]. Però, fou un miratge. Al segle III, de nou, crisi de l’agricultura, amb el creixement dels latifundis a costa, com sempre, dels petits i mitjans agricultors; disminució dels ingressos fiscals  i contribucions cap a Roma; moviments demogràfics cap a les ciutats; ampliació de l’aparell burocràtic de l’Estat. Nova etapa de decadència, seguida d’una revifalla a principis del segle IV, com a conseqüència de que l’Estat semblava que havia posat orde en les seves finances.

Però, aquella mena d’Estat del benestar que era l’Imperi per a tot el poble de Romà no es podria mantenir, l’Estat romà no tenia recursos per fer front, alhora, a les fronteres exteriors, i a les necessitats interiors d’una civilització moralment decadent. Amb un nivell tecnològic limitat, la progressiva concentració de la riquesa en mans del patriciat i dels grans latifundistes, donà peu a que aquesta classe dominat busqués en la inversió agrícola la manera d’incrementar la riquesa.

Aquest fet va provocar, paral·lelament, més fugides cap  a les ciutats dels agricultors arruïnats i dels que no volien caure en les noves formes de protecció, el “patrocinium”, que els lligava a la terra, al igual que les noves formes de colonat, civil i militar; i, amb això, el descens de la natalitat i la crisi de mà d’obra agrícola, degut, també, a la gran disminució de les remeses de nous esclaus producte de les guerres, amb el declivi definitiu del sistema esclavista, amb una explotació poc rendible que buscava en la divisió parcel·laria amb colons, precursors dels serfs de l’Edat Mitjana[29], una nova sortida més rendible; més increment de la despesa pública i crisi del sistema tributari, amb una creixent evasió fiscal dels grans latifundistes, que cerquen la immunitat, amb un paper destacat per part de l’Església catòlica que s’ha convertit ja en una dels grans propietaris rurals de l’Imperi; paràlisi gradual d’un aparell burocràtic de l’Estat mancat de recursos i, finalment, pèrdua d’eficàcia de la maquinària militar, amb problemes de reclutament i de preparació militar, que obligaven a cercar l’ajut, en forma de milícies, de les tribus bàrbares que pul·lulaven ja per l’Imperi.

Era, tot plegat, un cercle viciós. I si a tot això, li afegim les conseqüències a llarg termini d’una nova moral personal i religiosa, més humanitària, iniciada pels estoics i reforçada pel Catolicisme, i una actitud passiva i decadent de la ciutadania romana que només aspirava a anar fent i a viure a costa de les prebendes de l’Estat, s’entén que, en un moment donat, l’Imperi fes fallida de manera definitiva.

 

En resum, la història de Roma, des del seu origen, des dels del temps de la República fins al final de l’Imperi, va estar marcada - utilitzant un cop més unes paraules d’Engels -  per les “ ... lluites entre patricis i plebeus per a l’accés als càrrecs públics i per al repartiment de les terres de l’Estat, i per la desaparició completa de la noblesa en la forma de la nova classe dels grans propietaris territorials i rendistes. Aquesta classe absorbí de mica en mica tota la propietat rústica dels camperols arruïnats pel servei militar, i emprengué el cultiu per mitja d’esclaus dels immensos dominis així aconseguits, despoblà a Itàlia, i d’aquesta manera, va obrir la porta no només a l’Imperi, sinó també als seus successors, els bàrbars germànics”[30]

I és que, efectivament, l’esclavisme havia de deixat de ser rendible. En un moment determinat de la història de la República romana, aquella font, que demandava anualment de l’orde de 500.000 esclaus per abastir les grans propietats agràries de la vella aristocràcia romana,  va deixar de rajar. A partir del segle III de la nostra era els grans hisendats varen optar majoritàriament per un nou model d’explotació basat en el “colonat”, on la població, malgrat tenir personalitat jurídica, quedava adscrita permanentment a la terra que treballava, tributant-li al patró una part del seu rendiment, i a fer-li un seguit de prestacions de caràcter personal. L’antiga institució dels serfs de la terra, que tanta importància havia tingut a l’Orient mitjà, a Egipte o a Cartago, tornava a revifar. A nivell de la infraestructura econòmica les raons eren, com hem dit, els límits propis del mode de producció esclavista, en aquest cas ja, en transició cap a un nou model: la productivitat del sistema esclavista, tot i estar molt més desenvolupat que a Grècia, també aquí, era limitada; i la tecnologia i els rendiments agraris eren escassos i limitats. L’Estat romà no tenia prou recursos per mantenir-se: la població de l’Imperi a finals del govern d’Octavi César August es calcula que era superior a 70 milions de persones[31] i l’exèrcit era d’uns 300.000 homes. Com fer el manteniment ordinari d’un Estat amb una població de ciutadans que requerien cada vegada una superior despesa; i com mantenir el control d’unes fronteres inacabables? El control de la hisenda pública fou sempre una font de problemes inabastables, i el sistema tributari no podia sostenir les seves necessitats. I militarment, es tenia de recórrer als pactes amb les tribus bàrbares centre-europees. Les víctimes principals van ser els propietaris petits i mitjans. Va créixer l’evasió fiscal i va baixar la tassa de natalitat. I l’Estat que és, com deia Ortega, “un productor de seguretat”[32], es troba en un nou front obert: falten soldats, i l‘exercit ha d’ésser reclutat entre els bàrbars estrangers. Un exèrcit de mercenaris que, al dir de Maquiavel, faria que hom “mai es sentís ni ferm ni segur”[33]. S’entrava en un cercle viciós: crisi econòmica, crisi social, crisi demogràfica, crisi militar, ... crisi política.

L’Imperi inaugurat per Octavi César August pocs anys abans de la nostra era, i que havia posat fre provisionalment a la corrupció i la decadència de 500 anys de República militar i oligàrquica, va col·lapsar a Occident, de manera definitiva, poc més de 400 anys després; l’any 476 n.e. un homònim del mític fundador de Roma, Ròmul August, seria el darrer emperador d’Occident. Aquesta seria l’etapa final de la decadència econòmica de Roma i  la porta d’entrada al que es coneix com l’Edat Mitjana.

 

Però, als nostres efectes i abans de parlar de la següent etapa històrica, caracteritzada per l’atomització de la societat política (econòmica i social), per la divisió de l’Estat en el món feudal que, grosso modo, havia de durar uns altres 1000 anys més, mirarem, ni que sigui a vol d’ocell, els elements que conformaven l’esperit i el caràcter del poble romà, i del seu ambient cultural; de la seva ideologia i religió; del seu sistema educatiu; i de la seva implicació i participació en la vida social. Elements, tots, que havien de configurar aquell esperit que dèiem abans, en forma de compromís polític, militar i social. Perquè, si les causes determinats[34] (les que expliquen en darrer terme la fallida de la civilització romana) foren les econòmiques, en una societat on l’estructura econòmica i tecnològica no podia donar respostes a l’evolució de les relacions socials de producció i a l’evolució de les forces productives; i si les causes desencadenants (les que donen raó de la caiguda precipitada de l’Imperi romà) foren, finalment, l’arribada de un seguit d’invasions de tribus germàniques a les quals l’Estat romà es va veure incapaç d’oposar-hi una força militar suficient; és evident que, hi ha un altre reguitzell de causes polítiques i ideològiques que, al nostre entendre, són les causes dominants, en el sentit que visualitzen la decadència ideològica, cultural i política de la classe hegemònica del món romà.

 

Aquest darreres causes són les que ara intentarem exposar, ni que sigui breument

 

 

 



[1] Virgili, “L’Eneida”, pl. 119. Ed. Espasa – Calpe, 1981

[2] “els plebeus   ... venien, en benefici de l’Estat, bens privats tals com els seus anells personals i les seves condecoracions personals, fins el punt que el mateix Senat es quedà sense res d’or” T. d’Aquino, “La Monarquia”, pl. 24. Ed. Tecnos, 1989

[3] W. von Humboldt, “Escrits de filosofia de la història”, pl. 45, Ed. Tecnos, 1997

[4] “Les ramificacions de Roma a Itàlia varen estar sempre sota la jurisdicció romana, mentre que cap colònia grega va estar sota la jurisdicció de la seva metròpoli”, A. Arendt, “La promesa de la Política”, pl. 85. Ed. Paidos, 2008

[5] Locke feia servir l’expressió de Civitas com a sinònim d’Estat, de Societat Civil, que persegueix la salvaguarda de la propietat.

[6] J. Iglesias, “Dret Romà, pl. 42, Ed. Ariel, 1972

[7] Diria J. A. Schumpeter que: “a finals del període republicà, el comerç, la moneda i la hisenda, l’administració colonial, les dificultats de l’agricultura itàlica, l’aprovisionament de la capital   .... eren altre tantes fonts de problemes  ... En la fase culminat de la seva cultura, a l’època d’Adrià i d’Antonino Pius, ... els intel·ligents governants .... haurien pogut utilitzar profitosament   ... un equip d’especialistes. Però no va passar res d’això, perquè no hi havia aquests especialistes, ni res que anés més enllà del simple lament per la desfavorable balança comercial de l’Imperi...”. Història de l’Anàlisi econòmic, pl. 104, Ed. Ariel, 1971

[8] “L’origen d’aquest Estat no és una família, ni una aliança per a la vida pacífica, sinó una quadrilla de bandits que es varen unir en finalitats violentes ..... la consciència dels mateixos romans i el pròpiament històric ens diu que uns quants malandrins i pastors lladregots formaren una quadrilla i es varen posar al davant de tots els veïns”, G. W. F. Hegel, ibídem., pl. 504

[9] F. Engels, “La família, la propietat privada i l’Estat”, pl. 158-9, Ed. Fundamentos, 1982

[10] S. I. Kovaliov, “Història de Roma”, pl. 61, Ed. Akal, 2007

[11] F. Engels, ibídem. pl. 160

[12] Sembla que hi havia una correlació entre l’augment en el número de tribus i el augment en el número de centúries, com apunta J. Iglesias, citant a Coli, “Dret Romà”, pl. 15, Ed. Ariel, 1972

[13] com veurem després, en l’apartat de la participació, el número de centúries va arribà a 35, d’acord amb un nou sistema que combinava el principi censal amb el territorial.

[14] R. Garcia Cotarelo, “Introducció a la ciencia política”, pl. 166, UNED, 1988

[15] F. B. Walbank, “La Paorosa revolució”, pl. 14, Ed. Alianza, 1978

[16] S. I. Kovaliov, ibídem. pl. 102

[17] J. Iglesias, ibídem., pl. 137 i següents, Ed. Ariel, 1972

[18] S. I. Kovaliov, ibídem. pl. 169 I següents

[19] P. Petit, ibídem, pl. 242

[20] S. I. Kovaliov, ibídem. pl. 558

[21] S. I. Kovaliov, ibídem, pl. 547-551

[22] P. Petit, ibídem. pl. 335

[23] E. Schtajerman i M. Sharevskaia, “El règim esclavista”, a “El mode de producció esclavista”, pl. 130, Ed. Akal. 1978, citant a Estrabó

[24] S. I. Kovaliov, ibídem., pl. 190

[25] P. Petit, ibídem., pl. 270

[26] M. I. Finley, “La mà d’obra i la caiguda de Roma”, a La decadència econòmica dels Imperis, pl. 98, Ed. Alianza, 1977

[27] F. W. Walbank, ibídem., pl. 33, Ed. Alianza, 1978

[28] A. Bernardi, “Els problemes econòmics de l’Imperi romà a l’època de la seva decadència”, a La decadència econòmica dels Imperis, pl. 41 i següents, Ed. Alianza, 1977

[29] F. Vittinghof, “La teoria del materialisme històric sobre l’Estat esclavista”, a El mode de producció esclavista, pl. 65. Ed. Akal, 1978

[30] F. Engels, ibídem. pl. 163

[31] S. I. Kovaliov, ibídem, pl. 558

[32] J. Ortega y Gasset, “la Rebelió de les masses”, pl. 265, Ed. Tecnos, 2003

[33] N. Maquiavel, “El Princep”, pl. 91, Ed. Espasa–Calpe, 2001

[34] Sobre l’articulació de les instàncies econòmica, política i ideològica, i la seva funció determinant, dominant i desencadenat, veure: J. Acosta Sánchez, “El imperialisme capitalista”, pl. 174, Ed. Blume, 1977

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...