dijous, 4 de febrer del 2021

Religió, o la ideologia de l’Estat romà


Una cultura i una religió (com a una de les formes d’expressió de la mateixa cultura) que es varen desenvolupar per tot el món conegut al llarg de més de 1000 anys havien de tenir, forçosament, multitud d’elements en els seus continguts. Poble pràctic, com era el poble romà, és lògic que els romans extraguessin i adaptessin les concepcions religioses i culturals que trobaren, de manera especial, per tot el món mediterrani. Per tant, ja des del seu origen, un dels elements que havien de conformar la religió romana fou el “sincretisme”, en tant que unificació de deus d’origen divers, de barreja de tradicions religioses de les comunitats i tribus originaries, i de les veïnes, com ara dels etruscs, dels sabins, ... deus d’origen popular, agraris. Així, a partir d’una  primera triada de deus etruscs (Tínia, Uni i Menrva), s’hi afegirien  i fusionaren altres deus indígenes, veritables forces divinitzades - “numina”-,  plens de desig i de poder, amb formes antropomòrfiques, emparentats entre ells en grups, deus que poblarien els temples del  turó del  Capitoli de Roma, als quals s’hi incorporarien els deus provinents de tot el món grec, batejats com: Tellus (la Terra Mater), Saturn, Júpiter, Juno, Mart, Quirí, Neptú, Venus, Vulcà, Vesta, ...; i al costat de l’Apol·lo grec (més apreciat pels romans que Dionís, inspirador del culte orgiàstic de les bacanals) apareixerien els reflexos de la mística pitagòrica i òrfica, i es difondrien els mites i les creences gregues, a través dels oracles i dels llibres sibil·lins[1]; i, finalment, la religió romana acolliria algunes formes de culte d’Egipte o de l’Orient Mitjà. Tot plegat, una teologia, una cosmologia i una organització religiosa de la societat en consonància amb el que seria sempre l’esperit del poble romà: la utilitat, el sentit de lo pràctic, del necessari.[2]

 

Perquè, per a l’Estat romà tots els deus poden ser útils, i Roma divinitza tot el que troba útil, totes les forces i elements que l’envolten: els de la natura, i els de la llar i de la vida familiar (els” lars i els penats”, provinents de les antigues gens dels etruscs, protectors de la salut, de la família, i el rebost). I així, forçosament, també havia de sorgir una religiositat privada, amable, “ni esquerpa, ni perversa, modesta, familiar”[3], petites creences que es transmetien de pares a fills, de generació en generació, en forma de rituals i de cultes (i de jocs i festes; i de bacanals, també, com a contrapart d’un esperit en el fons simple i vulgar), i una “pietas”, una devoció, un sentit del deure que s’alimenta privadament, i que s’expressa públicament en una organització religiosa ben definida, útil i pràctica; a càrrec dels sacerdots, els pontífex, que esdevindrien sagrats en la seva representació, en la seva funció rectora. Sacerdots sorgits, com no podia ser d’altra manera, d’entre la vella aristocràcia de les gens, d’entre els patricis, per ordenar la vida pública. I al costat dels sacerdots s’hi trobaven els “flaminis” (sacerdots dedicats al culte d’una antiga deïtat gentil), els endevins (àugurs), les vestals i els “decemvirs” (les comissions per ordenar-ho tot). Tota una estructura perfectament organitzada. Els primers reis eren “reis sacrorum”; després quedà el  cònsol com a “pontífex maximus”, que a l’època de l’Imperi, Octavi August seria el “summe pontífex”. Diria Ciceró que: “Mai foren el nostres avantpassats més prudents ni estigueren més ben inspirats pels deus que quan decidiren que les mateixes persones estiguessin al davant de la religió i dels govern de la República”[4].

 

No hi ha separació temporal del poder, “tot estava ple de Júpiter”[5],  era un Estat amb voluntat teocràtica; perquè, en definitiva, per al poble romà, el primer deu és l’Estat. Tots els deus pertanyen a l’Estat, perquè són útils per a la seva supervivència. Júpiter era el deu del cel i dels fenòmens atmosfèrics, com a paradigma del poder i l’omnipresència incontrolable; però, Júpiter també era el sol, o la llum, que dona la vida, o el llamp que espanta. Els cims de Roma s’emplenà de temples; i des de l’Estat s’organitzà tota una estructura religiosa i una litúrgia: una comissió de patricis, el “decemvri sacris faciundis”, per tal de filtrar i donar unitat a totes les diverses influències religioses i posar-les en sintonia amb l’esperit nacional, eliminant allò més exòtic i desordenat[6]; diversos col·legis sacerdotals; lleis reials, amb el càlcul dels segles i del calendari, d’acord amb la religió romana; i una organització al servei del fast, de la iconografia i dels annals dels pontífexs; de les festes i els jocs; i dels espectacles  i de la música, que serien el  germen de l’art i de la literatura romanes. 

Per als romans els deus no eren ja aquells deus grecs immortals però terrenals, plens de força però també de vicis; per als romans, els deus han de servir al poble i a les seves necessitats, als seus propòsits. I així, sorgirien uns rituals on la superstició, i l’endevinació i el destí,[7] a través dels àugurs i els harúspex, dels auspicis i les sentencies sibil·lines, estarien encaminats a recordar quina era la intenció i el desig de l’Estat: facilitar el govern de la República, primer, i de l’Imperi, després.

L’historiador grec Polibi, quan fou fet presoner i portat a Roma, arribaria a afirmar: “La peculiaritat per la qual el meu parer l’Imperi romà és superior a tots els demés és la religió que en ell mateix es practica. El que en altres nacions estaria considerat una reprovable superstició, aquí a Roma, constitueix els fonaments de l’Estat. Tot el que li pertoca es revesteix de tal sumptuositat i fins a un punt que condiciona la vida pública i la privada, de manera que res podrà mai fer-li competència. Crec que el Govern ho ha fet expressament, per a les masses. No caldria si el poble estigués composat de manera exclusiva de gent il·lustrada, però per a les multituds, que sempre són obtuses i fàcils a les passions cegues, és bo que al menys existeixi la por per tal de tenir-les sotmeses”[8].

 

Però, amb el temps, com hem dit, el fet religiós aniria evolucionant i canviant. Les influències hel·lenístiques serien cada vegada més importants: la “mitologia i l’escepticisme grecs, massa sovint, impulsarien la tendència a abolir el profund sentiment religiós característic dels antics romans”[9]. Això es manifestà en uns nous rituals més desordenats i místics, amb influències platòniques, massa metafísiques per a l’esperit romà; i pitagòriques, amb elements màgics i esotèrics; i epicúries, font d’un plaer sovint mal entès. L’estoïcisme s’adaptà millor. I així, la religió tradicional aniria perdent prestigi, només la gent més senzilla de la plebs rural conservaria els antics rituals agraris. “La indiferència religiosa de les classes més altes va créixer fins a provocar una mena d’aversió cap a la mateixa religió, i aviat començaren a les queixes sobre l’abandonament dels temples, que estaven buits ... August va haver de restaurar  82 temples ...”[10] Molts ciutadans feia temps que demanaven la intervenció del Senat.

Així, per a molts romans calia un retorn a les velles formes de la religió romana. I ja en temps de l’Imperi, el propi Octavi August substituí la “pietas” per una religió eminentment política entre el poble, amb el retorn als vells costums i a l’antiga moral familiar, mentre que, deliberadament, excloïa la plebs de la vida política. Després d’ell, a mesura que canvià l’esperit romà, el pensament religiós s’afeblí i esdevingué buit de contingut. Les formes divines encara subsistiren a l’interior dels temples per al sosteniment de la pròpia ciutat, però no era pas d’aquella pietat primitiva. Era un símbol, més polític que no pas religiós, que es dreçava en paral·lel i en oposació a la nova religió que des de Judea s’anava estenent, la dels cristians. Era la nova religió del “Crist” ressuscitat i salvador.

I la nova religió fou perseguida i proscrita; a partir de Trajà, ser un seguidor del cristianisme ja era delicte. Al llarg del segle III n.e. els cristians varen ser objecte de dues grans persecucions, a mans de Septimi Sever i de Valerià I, i a començaments del segle IV, en Dioclecià ordena una gran persecució de durà  6 anys. Una religió amb un afany universal, monoteista i hostil al culte imperial, no podia ser permesa per l’Estat romà. 

Així, en oposició als nous corrents religiosos, al llarg dels segles II i III n.e.  hi hauria una revifalla de les velles religions paganes, les supersticions s’anirien imposant, amb la renovació dels oracles i el sorgiment de noves religions còsmiques i astrals, on destacaria el culte a Mithra, el rei solar, consolador i pur; i més cultes orientals, religions que pregonaven la salvació: “l’eleusinisme” i el “dionisisme” grecs; el culte als deus egipcis Isis i Serapis. Noves religions de resurrecció i de joia mística, de vida i de mort, que volien donar respostes a les necessitats intimes de les ànimes romanes; però, també, religions comunitàries,  fraternals i disciplinades. Els cultes continuaven essent una manifestació de lleialtat a l’Estat i al Princeps.

Ja el segle IV, l’emperador Galeri inicià un temps que podríem s’ha anomenat de “paganisme de combat”, en el qual els cristines foren les primeres víctimes.[11] Així i tot, el cristianisme, com una taca d’oli, anava creixent: l’organització eclesiàstica es va anar enfortint; els bisbes eren nombrosos, inclús a les zones rurals. A Antioquia, a Alexandria,  a l’Africa proconsular, a Síria, a Cartago, a l’Anatòlia, a Lió, ... i a Itàlia i a Roma, els bisbes es multiplicaven. I amb el creixement del cristianisme, paral·lelament, el sorgiment dels primers problemes de doctrina: el maniqueisme, el montanisme, i després, l’Arrianisme. Amb tot, paulatinament, el cristianisme, tot i les heretgies,  s’imposaria a la vida de l’Imperi: el mateix Galeri, l’any 311 en el seu Edicte de Tolerància; després, Constantí, a l’Edicte de Milà, de l’any 313; i, finalment, Teodosi, l’any 380, a l’Edicte de Tessalònica, “transformarien el cristianisme en una religió del poder”[12] al convertir-la en la religió oficial d’un Estat que feia les darreres passes com a gran potència mediterrània i mundial, amb la divisió definitiva de l’Imperi a la seva mort l’any 395, pas previ a la fi de l’Imperi d’Occident l’any 476.

 

En resum, Roma no era Grècia, “la noció del deu com a home idealitzat en la que els grecs havien desenvolupat el simbolismes original de la seva religió no hi era en la ment romana”[13]. Roma no cercava en la religió i la cultura l’enaltiment espiritual de la col·lectivitat, la transcendència, la unitat de la individualitat en la l’esperit del poble; l’esperit romà no especula, no cerca el misteri ni el desconegut, i al no cercar-lo, que fa?, troba l’aspecte pràctic – diari - de la religió, i amb això, cau en el buit, en el no rés, cau en la superstició, en l’auguri, com ara; uns certs senyals en el cel; el vols dels ocells; si el llamp ve de la dreta o de l’esquerra; tot es una manifestació de la voluntat divina. Deus públics i deus privats, els romans tenien una espiritualitat interior, sí, però buida, és formal en el sentit que busca la utilitat del dia a dia, no transcendeix; resta en la vulgaritat: a les llars fan altars contra la pesta, contra la fam, contra la febre, ... i tenen deesses com Juno Unxia, que té cura de les xarneres de les portes, o com Moneta, la deessa de la moneda, ... Roma forma el seu caràcter en l’educació espartana de la duresa de la vida, en la lluita i la competició, en la duresa interior, i aquí troba una certa seguretat espiritual; i en aquest procés de formació del caràcter, la religió compleix una funció ideològica de primer orde.

Però, no acaba aquí la funció de la religió romana: per a Cicerò la paraula religió vol dir relligar, lligar als éssers humans entre ells mateixos, compartir destins inescrutables, potser. I així, la religió unificaria l’esperit romà al voltant de l’Estat i el seu destí. Ja tenim el paper públic, el principal, de la religió. Confirmant la vella màxima de Marx de que la religió és l’opi del poble, la religió a Roma fou, des del seus inicis, autèntica ideologia al servei de la classe dominant, del patriciat romà.

Hegel afirmaria que tots els rituals religiosos, plens de supersticions, estaven “en mans dels patricis, que ho utilitzaven conscientment com un simple llaç extern per als seus propis fins i en contra del poble. – i segueix - Cicerò ho considera expressament com un engany del poble” [14]. Però,  vet aquí la paradoxa: en el moment en què inicia el camí capa una relaxació dels vells costums, cap a una vida més relaxada, còmode i luxosa, cau l’esperit romà, i comença la decadència[15].

 

Duresa de caràcter, sobrietat, solemnitat, seriositat, introspecció, ...  tot això eren elements que conformarien el caràcter romà; i que, en bona part, eren el fruit derivat de l’educació religiosa dels ciutadans i de les llars romanes. La religió era politeista i poc espiritual; era prosaica, vulgar, però pràctica i útil; i, fins feia poc, acontentava el poble romà en una etapa en que, com hem vist, ja tenia una significació política important. Així, semblaria que una nova religió monoteista, com era el cristianisme, i que només reconeixia l’autoritat suprema del deu “totpoderós” tenia poc a fer en el món romà. Només hi havia un deu, és cert, però hi havia profetes, que feien de sacerdots, i uns llibres antics, uns testaments, que els evangelistes actualitzaren per donar respostes  a les necessitats d’una població de l’Imperi necessitada d’una creença que els aglutinés i els cerqués una sortida espiritual i pràctica, alhora. En uns moments en que l’esperit militar expansionista dels vells temps ja no tenia cap sentit, en un temps en que el caràcter romà havia evolucionat cap a la recerca de la pau i la seguretat personal, com a necessitat i com a refugi espiritual, l’esperit cristià, que predicava l’amor, la pau i la concòrdia, que era místic i transcendent, però senzill i solemne, alhora; que era sever, ordenat i respectuós; i prudent i valent, al mateix temps; disposat sempre al sacrifici per una idea en forma de fe, malgrat el rebuig inicial de l’Estat, va quallar entre els romans, ja que lligava força amb els pressupostos inicials del seu caràcter. Així, l’objectiu final, de la pau i l’orde, també lligarien en uns moments de desgavell institucional i de falta d’esperit col·lectiu. La fe cristiana estava destinada a substituir la ideologia política i religiosa dels deus romans.

L’Estat romà, immers, malgrat algunes revifalles, en uns llargs segles de decadència, en el marc d’una crisi econòmica, social i política que havia canviat la fisonomia social de l’Imperi, podia - com així fou - tenir la temptació de donar entrada a una nova religió que mantingués políticament la unitat de l’Imperi i acontentés les necessitats religioses d’una població (plebeus i patricis) immersa, també, en una crisi espiritual. Els antics deus romans havien deixat de ser útils. 



[1] Llibres profètics de l’Antiga Roma, escrits en grec, d’origen desconegut, i que, segons la llegenda, estaven a càrrec de la Sibil·la de Cumes.

[2] Hegel diria que:  ... la religió romana és per aquesta raó enterament prosaica de la limitació, de la finalitat, de la utilitat, ibídem. pl. 512

[3] A. Grenier, citat per C. Estin i H. Laporte, a “El llibre de la mitologia”, pl. 210, Ed. Gallimard, 1987

[4] Citat per C. Estin i H. Laporte, ibídem. pl. 216

[5] Agustí d’Hipona, “la Ciutat de Deu”, pl. 143, Ed. Apostolado de la Prensa, 1944

[6] P. Petit, ibídem. pl. 255

[7] Ciceró escriuria sobre aquesta predestinació, aparent contradicció entre l’endevinació i el destí,  que: uns creuen que tot el que es realitza en nosaltres, en virtut de causes antecedents i sense que puguem canviar rés, és obra del destí, mentre que allò que està en el nostre poder escapa del destí, “L’endevinació” i “El destí”, pl. 124, Ed. Folio, 2002

[8] citat per  I. Montanelli, “Història de Roma”, pl. 167, Ed. Random House Mondadori, 2013

[9] E. Guhl i W. Koner, “Els romans; vida i costums”, pl. 18, Ed. M.E.

[10] E. Guhl. i W. Koner, ibídem. pl. 19

[11] P. Petit, ibídem., pl. 386

[12] F. Díez de Velasco, “Breu història de les religions”, pl. 105, Ed. Alianza, 2014

[13] E. Guhl i W. Koner, ibídem., pl. 10, Ed. M.E.

[14] G. W. F. Hegel, ibídem. pl. 517

[15] Agustí d’Hipona diria que: Ara solament tracto de la relaxació dels costums, els quals, perdent al principi poc a poc els seus bells colors i caient després com una avinguda d’un rierol desfermat, causaren, malgrat que subsistien les cases i els murs, tanta ruïna a la República, que autors seriosos d’ells mateixos no dubtaren en afirmar que es perdé llavors mateix ... ibídem., pl. 87

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...