dimarts, 2 de febrer del 2021

II – La Comunitat: el somni del “comunisme primitiu”

 

Primer silenci     (el món antic)

 

Quan sortirem del temps de les pors del nostres silencis?

del temps que hem fet amb les nostres mans, tal com som, mans

aspres, trencades, solcades per mil llamps que hem trobat al mig de la nostra nit

i que ens han fet i refet de cap a peus, en un vaivé, en una sínia inacabable

i que ens han deixat espaordits, expectants i que sovint ens han impulsat endavant,

o amunt i avall, per trencar aquell silenci maleit que ens arrossega i encomana, encara!

 

Un silenci ensordidor com el dels nostres primers avantpassats, ... ai las!

que palpant es varen trobar per primera vegada al bell mig d’una natura incompresa

i que, mica en mica, es varen formar i conformar en aquella primera confraternitat

potser infundada i tremolosa, potser desitjada i incompleta per massa tendra

potser sí, però neta com el cel i l’aigua que els envoltava, en un món inabastable

com l’alè del temps que va i que ve, i que surt i s’amaga, i que es fon

sense saber-ho, però que viu i que ens acompanya, encara!




 

“En els albors de la seva història, els homes no coneixien la desigualtat, la divisió entre rics i pobres, entre lliures i esclaus, entre treballadors, per una part i, per l’altra, amos que visquessin del treball aliè. Tampoc es coneixia la propietat privada ni el poder de l’Estat.   

Els seus instruments de treball eren rudimentaris. Els seus coneixements, molt escassos. Un home, per si sol, i fins i tot un petit grup, era incapaç d’assegurar-se ni tan sols una existència miserable. Per tal de caçar un animal gran o per atrapar un ramat, construir una embarcació de pesca o un habitatge, o desmuntar un terreny i sembrar-lo, feia falta l’esforç d’un grup nombrós.

Aquest tipus de col·lectivitat constituïa la gens: conjunt d’individus lligats per una comunitat d’origen o de parentiu ...  La gens era propietària del sòl on vivia, així com de tot el que obtenia per mitjà de l’esforç comú ... Varies gens s’unien en tribus. Durant les guerres, cada tribu escollia un cap. En temps de pau, un consell d’ancians regia els assumptes de la tribu i les qüestions de més importància es decidien en assemblea de tots els adults (homes i dones).

Aquest règim s’anomena de la gens o règim comunal primitiu... El temps transcorria ...  creixia el número d’animals ...  paulatinament s’incorporaven nous cultius ...  els instruments de treball adquirien major varietat i millor qualitat... L’economia començà a desenvolupar-se ràpidament, sobre tot quan es va descobrir la manera d’elaborar els metalls ...  es desenvolupaven  els oficis artesans ... artesans especialitzats. Aquests gairebé no s’ocupaven de l’agricultura ...  D’aquesta manera sorgir la divisió del treball i l’intercanvi de productes ... la permuta de productes excedents per altres que feien falta ... Els ramats nombrosos començaven a ser, en la major part dels pobles, senyal de riquesa, un botí cobejat ...

Un cap escollit estava al davant de la comuna ... el poder dels caps de les gens s’anà ampliant paulatinament  ... eren ells els que feien les permutes entre les comunes, quedant-se així amb una part dels productes ...  també de la major part i millor del botí de guerra. La riquesa acumulada passava als seus fills ... D’aquesta manera s’anaren destacant famílies riques d’entre els membres iguals d’una gens o una tribu. Es valien de la seva riquesa per consolidar la seva situació i poder. Mitjançant els seus recursos armaven i mantenien a joves desitjosos de botí, glòria i aventura.  Amb ells, cada cap formava l’anomenat destacament del cap ... amb aquests destacaments, els caps envaïen les terres d’altres tribus i s’apoderaven dels ramats, les armes, ... no contents amb la seva riquesa, començaren a apoderar-se d’altres terrenys .... de terrenys erms de la comunitat, els preparaven i sembraven, i després els declaraven de la seva propietat ...

Així, a mesura que les riqueses acumulades es concentraven en mans d’uns pocs, desapareixia la primitiva igualtat dels homes d’una mateixa tribu i d’una mateixa gens.

 E. M. Schtajerman – B. Sharevskaia, “El règim esclavista”

 

Abans esmentava que el món ha estat sempre així; i hem de dir que, des que tenim memòria, és cert, sempre les classes socials més poderoses s’han quedat amb la part més grossa del pastís. Però, també és cert que els antropòlegs i els historiadors, els sociòlegs, els estudiosos de la política, de l’economia, inclús els filòsofs, ens parlen d’uns temps immemorials on les relacions humanes estaven sota el paraigües de la igualtat i la fraternitat, era una Societat Natural; inclús n’hi ha que parlen del paper central que tenia la dona, com ara en J. J. Bachofen[1] (autor controvertit, però mai refutat del tot). Sí, és molt possible que en el marc inicial dels grups familiars consanguinis, superada una etapa anterior de creuaments i de promiscuïtat (i dels  problemes fisiològics que comportava tot plegat), la dona tingués un paper central com a garantia de la reproducció i de la continuïtat del grup.

Així, ja en temps històrics, a l’antiga Grècia, Hesíode i Plató ens parlaven de l’Edat d’Or; i també ho va fer el poeta llatí Ovidi, i Virgili, més endavant; fins i tot, Sant Tomàs d’Aquino en parlava. Molt més endavant, en ple segle XVIII, també en Rousseau parlava del “salvatge bo” referint-se a aquella primera “comunitat”[2] idealitzada;  i encara avui els marxistes parlen del vell ideal platònic del “comunisme primitiu”, quan fan referència a la vida dels primers grups familiars, grups en que l’individu es presenta com a “individu productor, com a depenent, com pertanyent a quelcom major”[3]; i que L. H. Morgan[4] batejaria com a “gens” (en una escala ascendent, ho classificaria com a gens, fratria, tribu i nació) i que avui l’antropologia contemporània els anomena “bandes” i “grups de filiació”[5] (i en la mateixa escala ascendent, com a banda i clan o llinatge, tribu i prefectura). En tots els casos, és una filosofia política de renovació que sorgeix sempre en les moments de transició i de canvi, o de decadència. Per què?, després mirarem de donar-hi respostes. De moment, només ho apuntem.

Sigui com sigui, és clar que, si més no a nivell de possibilisme teòric, hom pot imaginar una vida comuna on la fraternitat i l’ajuda mútua fossin normes socialment acceptades i respectades. La pregunta és: seria possible, avui, tornar a aquest imaginari social? Malgrat el desig d’en Rousseau, molt ens pensem que no. Al menys tal i com es suposa que era en aquells temps perduts en la vella nit de la prehistòria.

 

Si això va ser així; volem dir, si certament va existir un tipus de societat igualitària dins de la seva precarietat econòmica, podem arribar a preguntar-nos: que va passar, que va succeir per què desapareixes totalment i s’imposés, potser de manera definitiva, un sistema social no igualitari; i amb unes estructures socials estratificades, on el rol i l’estatus social anés vinculat al naixement o a la riquesa? És evident que fou, en el sentit de progrés humà, un pas enrere.

 

Les primeres passes: de la Societat Natural a la Societat Política

Podem arribar a imaginar-nos un moment de l’evolució de la “Societat Natural” - i la història en aquest sentit ens ho confirma - en que els humans es van instal·lar de manera permanent en un territori. Per què?, no tenien prou recursos per alimentar la seva comunitat?, fou la competència grupal per a caçar i recol·lectar en el territori que controlaven?, o fou el canvi del clima?, o altres expectatives que no sabem? Si, com afirma en Y. N.  Harari[6], els humans en feien prou treballant (caçant, recol·lectant i cercant provisions) de 3 a 6 hores diàries, que va fer que es tornessin sedentaris i s’iniciessin en el cultiu de la terra, en l’agricultura i una ramaderia incipient; en un modus de vida que els havia de comportar –segur – més feina? El creixement de la població respecte al territori ocupat, la competència grupal, la necessitat de tenir un rebost per fer front als canvis climàtics? Probablement. Però, l’agricultura també havia de generar competència per la terra, per la seva explotació mitjançant el treball. I d’aquí a la seva delimitació i apropiació només hi havia un pas.

L.H. Morgan ja ens deia que, a partir dels assentaments estables, la divisió del territori i la propietat privada, la gens[7] va deixar d’existir. I –afegia -  amb la “divisió del treball” es va dividir la “societat natural”. La comunitat primitiva, la gens, es va dividir en “classes socials”; i aquella societat es va convertir en Societat Política, és a dir, va néixer el que més endavant hem anomenat l’Estat.

Friederich Engels ens va descriure de manera magistral i concisa aquest procés: A partir d’un moment determinat, “no faltava més que una cosa; una institució que, no només assegurés les noves riqueses dels individus contra les tradicions comunistes de l’organització de les gens, que no només consagrés la propietat individual tan poc valorada primitivament i fes d’aquesta santificació el fi més elevat de la societat humana, sinó que, a més, legitimés en nom de la societat en general les noves formes d’adquirir la propietat   ... el creixement cada cop més accelerat de les riqueses; en una paraula, una institució que no només perpetués la naixent divisió de la societat en classes, sinó també el dret de la classe posseïdora d’explotar a la que no tingués res, i el predomini de la primera sobre la segona. I va venir aquesta institució. I s’inventà l’Estat”.[8]

 

Aquí tenim, doncs, una idea evolutiva: la comunitat primitiva, la societat natural ha evolucionat i ha esdevingut Estat. La societat ja no és quelcom natural, suma de voluntats comunes (lliures o no) i de la necessitat (de protecció i defensa), un producte de la natura social de l’home, que deia Aristòtil; la societat s’ha convertit en societat política, com una nova organització social assentada sobre el territori i caracteritzada per la propietat privada; s’ha convertit en Estat, en tant que organització creadora de normes i de poder de domini d’uns individus sobre altres, normes i poder encaminats a protegir la nova institució jurídica: la “propietat privada” i el seu corol·lari, la riquesa. I amb l’adveniment de l’Estat, l’espècie humana (sí, no som res mes que una de tantes espècies animals, i potser no de les millors) agafava una nova dimensió social, la política. Dones i homes ens vèiem en l’obligació de reivindicar el que ja es començava a veure com s’anava allunyant: els seus drets socials originaris. Fora de les relacions familiars o de grup, l’àmbit de la privacitat havia d’agafar empenta en front -  i en detriment - del comú.

 

L’origen del poder, però, ha estat un tema molt discutit entre els antropòlegs, els etnòlegs i els historiadors. Al costat d’aquest idea econòmica i evolucionista, d’arrel marxista, hi han d’altres autors que, amb un ideari més polític que econòmic, valoren altres aspectes en l’origen del poder del cap de la gens, de la tribu, i, en conseqüència, en l’origen del naixement de l’Estat: seria el poder sorgit per les necessitats de direcció de la guerra?, del simple esperit de lluita i del desig de conquesta dels guerrers (era ja una primera divisió social) de la tribu?, o de la lluita per la hegemonia territorial o per la pressió demogràfica en un determinat territori? Per posar només un exemple: Pierre Clastres, antropòleg d’arrels anarquista, va criticar la visió etnocèntrica i economicista d’aquest origen al moment d’estudiar la pervivència de diverses tribus ameríndies, sud-africanes, ... o esquimals; i l’absència de cap poder polític per damunt d’aquestes comunitats tribals. Així, Clastres nega la primacia econòmica del poder i de les classes socials en el seu origen, prioritzant els aspectes polítics i el seu naixement en base, possiblement, el creixement demogràfica i/o a la pròpia capacitat de lideratge i d’abducció profètica del cap, com factors determinants i previs a la divisió econòmica de la comunitat en classes socials;  afegint, fins i tot, que “les societats primitives són precisament societats que obstaculitzen la diferenciació jeràrquica” , ... i que “la història dels pobles que no tenen història  ... és la història de la seva lluita contra l’Estat”[9]

Amb tot però, i més enllà de les raons que impulsaren el seu naixement, en un moment donat, allà per l’any 10000 a.n.e i al llarg de 7000 anys, fins el 3000, es produí el que es coneix com la Revolució Neolítica, un canvi fonamental en la manera de viure dels humans; i en paral·lel sorgiria un poder polític per sobre de la comunitat. És el que Childe anomena el sorgiment de “l’economia productora d’aliments”[10], amb la domesticació dels animals, l’agricultura, el transport fluvial, la ramaderia, la ceràmica, ... i la creació de les primeres ciutats-estat, com ampliació d’uns primers assentaments territorials de les tribus basats, fins aquell moment, en petites aldees i poblets. Unes noves comunitats ampliades que havien, segons Childe, de donar resposta de manera principal a dos dels seus grans problemes: el creixement i la barreja de la població, i les crisis alimentàries i d’aprovisionament. 

 

Darrera quedaven milers i milers d’anys de vida social comunitària (es calcula que els primers humans, més o menys similars a com som avui en dia, ja existien farà uns 300.000 anys). I amb el nou tipus de propietat, ara privada, farien falta persones que fessin i administressin la llei de l’Estat, com a representat d’un nou poder, com a nou referent de la vella comunitat, com a representació simbòlica de la propietat i de la riquesa; i de la seva nova expressió, el diner, en les seves primeres formes d’acumulació i d’intercanvi. I el desig de poder i riquesa havien de portar, també, el desig de conquesta i la creació dels primers especialistes en l’art de la guerra. Les dones i els homes, que havien viscut tants i tants milers d’anys de la natura, de la recol·lecció i la cacera, del nomadisme; amb el sedentarisme i l’agricultura havien donat un tomb cap a l’explotació i la transformació d’aquella natura mare; i no només això, havien donat peu cap a l’explotació del propi ésser humà. I ja ara podem entrar de ple en un nou graó del nostre relat.

La dimensió pública de la persona ja anava més enllà del simbolisme dels referents de la natura i del que ensenyaven les interpretacions religioses i mítiques, fetes per els membres més savis i vells de la gens, de la fratria o de la tribu. La divisió social del treball en el si del sistema tribal[11] inicià una primera etapa d’estratificació social més enllà d’aquells primers caps religiosos, que tenien autoritat social per què eren més savis i perquè donaven conformació a les necessitats espirituals del grup. I també, més enllà dels primers caps triats per la gens d’entre els membres més astuts, preparats i valents per afrontar els moments de lluita i conflicte amb d’altres grups.

En el nou entramat polític que s’inaugurava, no podia per menys que diferenciar-se i desenvolupar-se la societat de classes. Per força, de la mà de la riquesa, de la seva adquisició i conservació, havien de sorgir la figura dels caps polítics i militars, dels especialistes que administressin la vida de la comunitat, que imposessin la raó del necessari i que fessin de mediadors en els conflictes socials. Els més ben situats per fer-ho, no hi ha dubte, eren els que tenien més prestigi, els que sabien interpretar els senyals de la natura, els que donaven una explicació dels fets de la vida sublimant els desitjos de la comunitat. Anomenem-los sacerdots a aquests homes que feien de mitjancers amb el esperits; uns esperits que després esdevindrien deus. I així, de la mateixa manera, aquells sacerdots esdevindrien intèrprets del deus, i, molt sovint, serien els propis deus vivents del nou Estat.

Unes societats ja estratificades on possiblement en uns primers temps el factor polític, que deia en Clastres, seria encara predominant. De fet, en aquells primers temps de la història, més que classes socials hi hauria veritables “castes”, en el sentit que la seva posició de domini estaria més vinculada a la possibilitat d’accedir a una part significativa de l’excedent de la comunitat (i a la seva continuïtat generacional) que no pas al fet que la propietat privada o de la comunitat. En moltes de les grans civilitzacions tributàries, la propietat estava atribuïda a l’Estat, com a representant de tota la comunitat. Uns estats on la casta espiritual aniria de la mà dels més rics, dels més forts i dels més poderosos de la comunitat, i que amb la creació de les primeres formes d’escriptura (a Sumèria, allà pel III mil·lenni abans de la nostra era) permetria el sorgiment de les primeres fornades de funcionaris i de buròcrates del poder polític de l’Estat: Sacerdots-guies, funcionaris-buròcrates, guerrers-militars, artesans-pagesos-obrers, ... i serfs-esclaus, serien les castes comunes a totes les civilitzacions d’aquells moments inicials de la història, arreu.

 

Ja ho veieu, de fet, el món no ha canviat tant. L’esquema és fàcil: la natura, amb els seus fenòmens sense control; la por i l’afany de seguretat individual i col·lectiva; la recerca d’una explicació religiosa i mítica dels fets, i la satisfacció de la comunitat i el reconeixement de l’intermediari religiós. I així: sorgiment arreu de castes de sacerdots, de funcionaris, de guerrers, i de la figura del rei, basileus, faraó, faraó, rex ... com el millor d’entre ells – “primus inter-pares” -, ja sigui per elecció directe dels membres de la tribu o de la confederació de tribus, al principi; o hereditari o, sovint inclús, per designi diví com a part de la mateixa litúrgia, després.

 

I això, com dèiem abans, donaria lloc a diferents formes d’Estats teocràtics d’acord amb els costums, mites, tradicions i religió de les gens i de les tribus, del  territori i, inclús, del clima. De bon antuvi, a Egipte, a l’Orient Mitjà o a l’antiga Mesopotàmia, varen sorgir veritables ciutats-estats que controlaven un territori prou ampli per viure la comunitat, en una mena de propietat tribal com a primera forma estatal. Formes tributaries que es troben en formes estatals diverses, i en temps històrics molt diferents, a la Xina, a l’Índia o al Pakistan, a  Mèxic o al Perú, ... o al cor d’Àfrica, al gran Zimbàbue[12].

I allà on les necessitats d’expansió de la producció agrícola depenia d’uns recursos estacionals que precisaven del treball col·lectiu de grans masses humanes, sorgirien les grans civilitzacions mal anomenades “asiàtiques” o del “Despotisme hidràulic”, sorgides per la necessitat d’un control centralitzat de la producció i de crear els mitjans de producció necessaris (canals de reg, sèquies, dics, ... ) en uns territoris prou grans i fragmentats fins aquell moment (Babilonia, Egipte, ... ) formes tiràniques d’Estat on l’excedent econòmic revertia en forma de tribut cap el dèspota i la burocràcia i l’aristocràcia dominats. De fet, aquesta adscripció personal no era res de nou, ja existia a l’antiga gens, però, ara, pujava a un graó superior: es passava d’una comunitat personal, familiar, a una altra més abstracte i impersonal, l’Estat. La comunitat perdrà inclús la propietat de la terra, que quedarà atribuïda al cap de l’Estat, i tots les integrants de la comunitat sotmesos a un règim de servitud, que no és res més que una mena d’esclavitud. Com deia en Montesquieu: “en un govern despòtic és necessari el temor ... el patrimoni dels homes és, com el dels animals, l’instint, l’obediència, i el càstig”[13] Aquí, la casta de sacerdots, amb el rei-teòcrata davant, serà capaç de construir grans imperis que havien de menester, per força, una organització i  una burocràcia estatal prou desenvolupades. La massa de la població quedà sotmesa de manera tributària i personal al poder de l’Estat. Així, on el règim tributari centralitzat s’imposà la societat quedà com estancada, i l’evolució de la societat fou més lenta. La divisió del treball podria generà un sistema de castes, com a la Índia, on cada persona tenia per naixement un paper i/o un ofici. Així, la societat quedà organitzada d’una manera orgànica, i continuà existint en el temps com si estigués petrificada[14].

Així, el naixement de l’Estat en aquelles primeres comunitats orientals tindria diferents camins. Hegel parlava de “Despotisme teocràtic” (imperi xinés i mongol); “Aristocràcia teocràtica” (la Índia); “Monarquia teocràtica” (Persia)[15]; com a variants d’aquests primers sistemes estatals tributaris. I és que el procés de canvi social va de la mà de l’evolució de les forces productives (en especial, de l’especialització i els canvis tecnològics), i de la lluita i competència entre la pròpia classe dominant per l’apropiació de l’excedent, així com de la mateixa lluita entre la classe dominant i les classes oprimides. Però, la història seguiria el seu curs, i en un moment més tardà, en altres territoris i en unes altres circumstàncies, l’apropiació de la terra esdevingué lluita interclassista entre els membres de l’antiga gens, produint-se una divisió social entre ells, provocant el naixement d’un seguit d’institucions polítiques de control i de representació, com seria el cas de les de la Grècia Clàssica o de l’antiga Roma: el Basileus (cap militar, judicial i religiós), els Consells d’Ancians (representació dels més rics i poderosos, els aristòcrates de la tribu) i les Assemblees del poble. Serien les societats anomenades “clàssiques”, on el poder en funció de l’estructura social i territorial estigué més fragmentat, i on el sistema tributari de l’Estat i el repartiment de la riquesa permeté l’acumulació privada de les elits de les primitives gens, amb un mode de producció que s’ha anomenat esclavista (en realitat, el treball esclau era important tan sols en l’àmbit domèstic; ja que només fou econòmicament important al final de l’Imperi romà), i que, pel seus objectius i organització, preludiava el sistema capitalista de produir. Amb tot, el conflicte entre els més pobres i els que anaven acumulant riquesa i poder fou permanent; i d’aquí la inestabilitat d’aquests models d’Estat i la variabilitat en les seves institucions, com a conseqüència i resposta a la necessitat de donar solucions polítiques al conflicte social.

 

Ja per anar acabant aquest capítol, podem recordar com Marx, els Grundrisse,  resumeix i descriu magistralment aquest procés de trencament dels vincles comunitaris amb el sorgiment de les antigues ciutats-estat (diferenciant-les, en el seu anàlisi del sorgiment del capitalisme, de les ciutats-estats medievals) com a primeres formes estatals: “les tribus gentilícies precedeixen històricament a les tribus de base territorial, .... les tribus amb base local corresponien originàriament a una divisió del territori en regions i poblets ... és precisament mitjançant aquesta simple concentració  - a la ciutat com a centre de la vida del camp, com  a lloc de residència del treballador del camp, com  a centre també per a la conducció de la guerra – com la comunitat posseeix una existència externa, diferent de la de l’individu. La història clàssica antiga és història de la ciutat, però història de les ciutats basada en la propietat de la terra i sobre l’agricultura; la història asiàtica és una espècie d’unitat indiferenciada de ciutat i camp (les autèntiques grans ciutats han d’ésser considerades simplement com a campaments del príncep, com a excrescència sobre l’autèntica estructura econòmica); l’edat mitjana (època germànica) pren el camp com a punt de partida de la història; el seu desenvolupament posterior té lloc en l’oposició ciutat-camp; la història moderna és urbanització del camp; no com entre els antics la conversió en rural de la ciutat”[16]

 

Diferents models i diferents evolucions; però sempre pèrdua del sentiment originari de la gens i de la dependència orgànica; i també, de l’esperit de suport i d’ajuda mútua. I sorgiment de noves formes de dependència externes, alienades, jerarquitzades i vinculades al poder religiós, econòmic i militar; que portarien, per mor de la guerra, la conquesta i el sotmetiment, al sorgiment, en uns casos, de societats tributàries prou estables, amb una població depenen i sotmesa; i, en d’altres, a societats, a voltes més obertes però igualment jerarquitzades, amb una població dividida – quan no esclavitzada - en veritables classes socials, on la lluita entre elles seria el motor de la seva inestabilitat permanent.



[1] J. J. Bachofen, “El Matriarcat”, pl. 48 i següents, Ed. Akal, 1987

[2] l’expressió “comunitat” sortirà moltes vegades en aquest text. Cal aclarir-la : Per nosaltres, ampliant la simple definició dels que “viuen en comú”, una Comunitat seria un grup social cohesionat per un vincle territorial i de convivència, o bé, per una afinitat d’interessos i/o de conviccions ideològiques. És una definició prou àmplia atesa la amplitud del concepte que ens serveix per entendre la Comunitat com un antecedent de la Societat civil (entesa com a suma de diverses comunitats, que deia en Locke) i de l’Estat, que l’ordena i l’organitza; i, inclús, la llavor de la Nació (moderna), que és reivindica com a tal.

[3] K. Marx, “Grundrisse”, pl. 6, OME-21, Ed. Grijalbo, 1978

[4] L. H. Morgan, « La societat primitiva”, pl. 74 i següents, Ed. Lautari, 1946

[5] C . P. Kottak, Veure, “Antropologia cultural”, de C. P. Kottak, pl.  100 i següents Ed. McGraw-Hill, 1999

[6] Y. N. Harari, “Sapiens”, pl. 66, Ed. Debate, 2015

[7] Com hem dit abans amb l’expressió “Comunitat”, també la paraula “gens” sortirà nombroses vegades en aquest escrit, i voldríem reivindicar la seva validesa com a expressió etimològica que forma part de la nostra cultura (del llatí, gens-gentis: fills d’un tronc comú): gent, gentil, gentilment,  societat gentilícia, ... Perquè, més enllà de que s’utilitzi una expressió o un altre, com és el cas del llenguatge que – com dèiem abans - utilitza l’antropologia actual per anomenar els nostres primers ancestres, sí que volem posar en qüestió el fet que alguns historiadors posen en dubte l’existència real de les gens, tot dient que les gens foren una institució social posterior o inventada per les aristocràcies tribals pe tal de justificar la seva preeminència en base a un suposat ascendent comú o llinatge. Així, ho fa, per exemple, Paul Petit, quan parlant dels orígens de Roma, diu: “Quant a les gens, lluny de ser una divisió primitiva, com es creia abans, probablement fou una creació més tardana i, que, de manera igual a les gens hel·lenes, fou la formació artificial  i conscient de les famílies importants, en el seu afany de perpetuar el domini dels seus caps (pater-famílies) en l’aspecte polític (patres senatus), social i religiós .... El sistema gentilici “patrici” justificaria a posteriori la supremacia dels rics al inserir-se en les institucions i en els costum”, Història de l’Antiguitat”, pl. 239, Ed. Labor, 1982. Perquè, si fos així, com es justificaria l’existència d’un seguit de normes i costums que es varen transmetre al llarg de generacions dins del mateix grup originari, com ara: litúrgies religioses comunes, sepultures comunes, obligació d’ajuda mútua, propietat comunitària, descendència segons el dret patern, exogàmia (tret del cas de drets hereditaris) obligatòria, dret d’adopció grupal i dret comunitari d’elecció del cap.  Normes i costums que, de manera obvia,  sí que varen existir al llarg de molts i molts segles i que, en unes formes lògicament alterades, encara es donen en algunes comunitats actuals poc evolucionades, com admeten els propis antropòlegs quan parlen dels grups de filiació o de l’organització tribal en llinatges segmentaris (veure C. P. Kottak, ibídem. pl. 126-131)  En tot cas, com diu Marshall D. Shalins, a ”Les societats tribals”, pl. 25, Ed. Labor, 1972: “el parentiu és una base comuna de reclutament   .. i que el modisme de solidaritat de grup és freqüentment el parentiu: les associacions són fratries”. I, malgrat que l’aristocràcia atenesa o romana  pogués apel·lar a uns orígens gairebé mítics,  en el record d’una gens llunyana en el temps, per  fer valer els seus drets nobiliaris, el nostre entendre, és clar que tant les gens, com les fratries i les tribus foren les primeres  bases de solidaritat (consanguínia) dels grups humans.

[8] F. Engels, “L’origen de la família, la propietat privada i l’Estat”, pl. 135, Ed. Fundamentos, 1982

 

[9] P. Clastres, “La societat contra l’Estat”, pl. 230 i següents, Virus Editorial

[10] V. Gordon Childe, “Què succeí a la història”, pl. 35. Ed. Leviatan

[11]   “El sistema tribal en si condueix a la diferenciació d’estirps superiors i inferiors, diferència que es desenvolupa encara més quan es produeix una barreja amb tribus sotmeses, etc.” K. Marx, ibídem. pl. 430-1

[12] N. Faulkner, “Una historia radical del món”, pl. 45-47, Ed. Pasado & Presente

[13] Montesquieu, “De l’Esperit de les Lleis”, Llibre III, pl. 23-24, Ed. Tecnos, 1984

[14] “Per tal que la comunitat continuï existint en la seva forma antiga, com a tal, és necessari la reproducció dels seus membres en les condicions objectives pressupostades …. la més tenaç i la que es conserva per més temps és necessàriament la forma asiàtica” (Marx es refereix com a forma asiàtica a les societats del Despotisme hidràulic). K. Marx, ibídem, pl. 439-440

[15] G. W. Hegel, “Lliçons sobre la filosofia de la Història Universal”, pl. 215 i següents, Ed. Alianza

[16] K. Marx, ibídem. pl. 435

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...