dimarts, 2 de febrer del 2021

P2 - Un segon excurs: l’evolució de l’esperit comunitari. Orde públic vs. llibertat privada

 

            Seguint el curs del nostre relat, hem vist la fi de la suposada “Fraternitat” inicial, el trencament de l’enllaç dels éssers humans en aquella primera forma de  “Comunitat” que representaven les “gens”; trencament que es produeix com a conseqüència del canvi de paradigma que els unia plegats: el model familiar ampliat representat per les gens i les seves extensions naturals, la fratria i la tribu. Hem vist com, amb el desenvolupament econòmic i el pas de la divisió tècnica del treball (la única possible dins de la gens) a la divisió social del treball, i el pas del producte a la mercaderia, es produïa el canvi d’una organització social de tipus personal a una altra de tipus territorial, canvi produït a rel de l’adveniment de la propietat privada, i el sorgiment forçós de noves necessitats socials per mantenir-la i ampliar-la, a la necessitat de crear els instruments socials més adients per a la seva defensa: l’Estat i les seves institucions jurídiques, ideològiques i coercitives.

 

A tall d’exemple, hem analitzat dues de les formacions socials de l’antiga Grècia -  Atenes i Esparta - com a models diferenciats d’aquesta evolució i canvi. Dos models distints, històricament, del pas d’unes institucions socials personals a unes altres de polítiques d’unes comunitats humanes similars en el seu origen. Dues maneres diferents d’evolucionar de la mà dels canvis en el sistema econòmic, i de l’evolució ideològica i social de les pròpies comunitats. Si Atenes representa l’esperit de la propietat privada en el seu desenvolupament cap a un món obert i canviant, en una aventura cap el desconegut de la classe social hegemònica, l’aristocràcia, que s’hi resisteix però que accepta el repte i mira d’adaptar-s’hi, pactant quan convé (quan ja no pot més) la transició interclassista (malgrat que, finalment, només aconseguís la seva pròpia immolació política, producte de l’abandonament de l’esperit objectiu de la comunitat i la defensa del subjectivisme de la individualitat),  Esparta significarà la oposició de la classe social aristocràtica cap a cap canvi, per la via de la imposició més violenta, i el recolliment col·lectiu en una empresa falsament comunitària (tancament que, malgrat una major durabilitat en el temps, estava destinada a un fracàs similar, però més profund i decadent). D’Atenes quedaria l’esperit, les arts i la cultura; d’Esparta només queda el record del seu esperit guerrer, i d’un model d’Estat autoritari que, malgrat tot, avui encara és massa vigent.

 

Ara és l’hora d’analitzar l’evolució d’una altra comunitat en un territori veí del grec i en una època també veïna de la dels pobladors de l’Hèl·lade. La que es consolidaria com la de la República de Roma. Veurem que les condicions inicials podien ser similars: gens, fratries i tribus. Tribus veïnes, d’origen indoeuropees, amb caràcters similars. Comunitats que, de la mà – com sempre – de la lluita pel territori i del conflicte, també havien evolucionat per un camí semblant; però amb alguna diferència notable quan a l’entorn, especialment si aixequem la vista cap a l’horitzó i veiem la seva situació estratègica i geogràfica;  és a dir, el territori i la seva àrea d’influència. Si les polis de l’Hèl·lade tenien uns veïns poderosos, per més grans i més antics, i unificats per uns règims teocràtics que, parcialment, l’envoltaven; com eren: a l’est, l’imperi persa; al sud i a l’altre costat de la mar Mediterrània, l’Egipte dels faraons, que ja havia entrat en decadència però que seguia essent un referent polític i cultural molt important; i cap a l’oest, al mateix litoral del nord d’Àfrica, l’Estat púnic de Cartago, i al mateix continent europeu, la República de Roma.

Un territori peninsular italià que les tribus fundadores de la ciutat de Roma (romans i sabins) lluitarien per conquerir i per unificar, després d’una llarga guerra amb d’altres tribus veïnes, les del poble etrusc. Un nou Estat que tenia al nord i a l’est tot un seguit de tribus indoeuropees sense cap estructura política unificada, que no podrien fer prou ombra al potencial militar del naixent Estat romà; i al sud, al final de la bota italiana, tot un seguit de colònies d‘origen grec i, més enllà, la potència militar de Cartago, com a principals contrincants d’aquella primera ciutat-estat amb vocació de conquesta. Les possibilitats d’expansió de Roma eren, doncs, prou importants davant d’unes comunitats amb un potencial demogràfic i militar inferior. I és que, a més, molt més cap a l’est, a l’altra banda del mar Adriàtic i al nord de la península grega, el regne de Macedònia dels descendents d’Alexandre el Gran, que va aconseguir unificar tota la península grega i que hagués pogut ser un adversari de Roma, tot i el seu potencial, mai va tenir l’esperit expansionista i la visió imperial que si que va tenir la República romana.

 

Així doncs, si les polis disperses i autònomes de l’Hèl·lade varen ser capaces, de manera especial a través de la implicació dels ciutadans (mitjançant l’educació, la participació i el compromís social), de ser hegemòniques, des d’un punt de vista polític (tot i els seus continus conflictes militars) durant més de 4 segles (del VII al III a.n.e.), al sector més desenvolupat del continent europeu, en el territori que s’aboca cap l’Àsia i l’Orient Mitjà, en un projecte més cultural i comercial que militar; es pot entendre que, en aquelles condicions inicials més favorables, Roma, amb una clara voluntat militarista i imperial, pogués resistir, com a potència política i cultural hegemònica a la major part del món conegut, el pas del temps durant més de 1000 anys. Un esforç militar, polític i econòmic titànic. Una capacitat d’orde i de control, i una organització política i territorial, incommensurables; una mà i una voluntat de ferro, i un sotmetiment del ciutadà a la llei de Roma. Com ho va aconseguir?, n’hi havia prou amb això?, quina organització social i quines institucions polítiques ho van facilitar?, quin fou el seu sistema econòmic, com era el mode de produir (també esclavista, com el grec)?, i quina va ésser la seva evolució i crisi? i, finalment, quina forma va adoptar el sistema educatiu i quina era la participació ciutadana en la vida pública; i, en conseqüència, quin fou el compromís social de la ciutadania a l’època de la República i en els temps de l’Imperi?

 

Mirarem de buscar-hi respostes.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

P4 – Els paradigmes de la llibertat: somni i realitat

  En el que portem en aquest escrit, hem vist el pas de les comunitats primitives de les gens i de les fratries a les primeres formes de l...